Gå til innhold

Greier ikke å leve sparsommelig selvom det er mer fornuftig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier ikke å leve sparsomt,  dvs ikke unne meg en iskaffe før jobb, ikke kjøpe god kaffe på kafe, bare kjøpe det billigste i matbutikker osv. Jeg velger matvarer utfra hva som jeg synes er godt og smaker best, planlegger også middager utfra hva jeg har lyst på. Det samme gjelder ett klesplagg jeg har lyst på eller nye sko, har jeg lyst på det unner jeg meg det. Kjøper ikke klær ofte og det jeg kjøper brukes over flere år. Men har jeg lyst har jeg lov. 

Nå sliter ikke jeg økonomisk, men er heller ikke styrtrik på noen måte. Mannen mener at jeg kan spare mye på å la vær å kjøpe iskaffe, lunsj og dra på kafe med venner ukentlig.  Men jeg synes ikke det er verdt det. Har prøvd, men synes det går for hardt utover livskvaliteten min. Hadde selvsagt kuttet dette ut hvis jeg ikke hadde penger til det, men det har jeg. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 73de1...41f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du klarer det ikke fordi du ikke er motivert. Om du synes disse tingene er viktige og du ikke sliter økonomisk samt ikke har motivasjon til å spare ser jeg ikke hvorfor du skal gjøre det? 

Anonymkode: 87748...0e0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal dere gjøre med pengene i stedet for? 

Det er viktig å leve her og nå. Ingen vet hva livet bringer.

Kos deg med iskaffen og lunsjen du.

Anonymkode: cf87d...f11

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du klarer det ikke fordi du ikke er motivert. Om du synes disse tingene er viktige og du ikke sliter økonomisk samt ikke har motivasjon til å spare ser jeg ikke hvorfor du skal gjøre det? 

Anonymkode: 87748...0e0

Vi holder på å spare til hus, vi (2 voksne og 1 baby) bor i dag i en 3-roms. Det er grunnen til at vi forsøker å spare mest mulig, jeg og mannen sparer så mye vi kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Du prioriterer iskaffe og lunsj over enebolig.

Hvis du faktisk ønsker å kutte forbruket, spare mer og oppnå målet om enebolig litt raskere må du bare jobbe med følelsene/tankene dine rundt pengebruken. Det er nok mye en vanesak. 

Anonymkode: b6fd3...bc4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi holder på å spare til hus, vi (2 voksne og 1 baby) bor i dag i en 3-roms. Det er grunnen til at vi forsøker å spare mest mulig, jeg og mannen sparer så mye vi kan. 

Hva med å starte i det små og kutte ut iskaffe og lunsj en eller to dag i uken?

AnonymBruker
Skrevet

sist jeg var på kafe betalte jeg 42 kr for en medium kaffe latte. Antar iskaffe koster ca det samme.  hver dag er det 210 kr i uka, 840 kr i måneden og 10080 i året.   KJøper du mer kaffe ute på kafe enn dette er det selvsagt ennå mer.  10 tusen er ett månedsavdrag på et lån på ca 2 mill. ( gadd ikke regne nøyaktig på det)  Dvs, at dere kan risikere å få mindre lån pga av dien forburksvaner. 

Når vi søkte lån, spurte de om forbruksvaner.    

Anonymkode: c93d9...e92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med #5. Når man sparer til bolig og det haster kutter man ut alt som er unødvendig forbruk. Ja, iskaffe og lunsj er livskvalitet men dette skal jo bare være for en periode. Bevisstgjøring hva ting koster og hva man kan bruke pengene på alternativt er en god øvelse.

Husk at man kan bruke pengene på akkurat det man vil men hver krone kan brukes bare en gang.

Anonymkode: 09cfa...fb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

sist jeg var på kafe betalte jeg 42 kr for en medium kaffe latte. Antar iskaffe koster ca det samme.  hver dag er det 210 kr i uka, 840 kr i måneden og 10080 i året.   KJøper du mer kaffe ute på kafe enn dette er det selvsagt ennå mer.  10 tusen er ett månedsavdrag på et lån på ca 2 mill. ( gadd ikke regne nøyaktig på det)  Dvs, at dere kan risikere å få mindre lån pga av dien forburksvaner. 

Når du sier det på den måten synes jeg egentlig ikke det høres så ille ut i det hele tatt. Det utgjør altså bare ett månedsavdrag? Det er jo ingenting i det lange løp.

Anonymkode: 8c515...fdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper iskaffe på matbutikken, koster 12-16 kr. La oss si 15 × 5 = 75 kr i uka. Det blir 300 kr i måneden :) I løpet av ett år utgjør det 3000kr. Jeg sparer i dag 120 000kr i året, kutter jeg ut iskaffe blir det 123 000 kr i året. 

De 3000 kronene unner jeg meg selv i løpet av året. For meg utgjør det ikke dem store forskjellen.

Jeg drar på kafe med venninner 3 - 4 ganger i måneden, det koster ca 100 -150 kr hver gang. Bruker kanskje 400-500 kr på dette hver måned, det unner jeg meg også .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøper iskaffe på matbutikken, koster 12-16 kr. La oss si 15 × 5 = 75 kr i uka. Det blir 300 kr i måneden :) I løpet av ett år utgjør det 3000kr. Jeg sparer i dag 120 000kr i året, kutter jeg ut iskaffe blir det 123 000 kr i året. 

De 3000 kronene unner jeg meg selv i løpet av året. For meg utgjør det ikke dem store forskjellen.

Jeg drar på kafe med venninner 3 - 4 ganger i måneden, det koster ca 100 -150 kr hver gang. Bruker kanskje 400-500 kr på dette hver måned, det unner jeg meg også .

Hvis du klarer å spare 120 000,- i året synes jeg du skal unne deg litt iskaffe og noen turer på kafé.

Noen her på KG virker helt besatt av å spare, alt som gir livsglede skal helst kuttes. Morgendagen er ikke garantert, kos deg du. Du har en bedre balanse enn svært mange.

Anonymkode: 28faa...a83

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når vi ba om lån så kikket banken spesifikt på forbruk det siste året. Vi har begge et svært lavt forbruk - ikke noe ut på kafé ukentlig, kanskje en gang i mnd. Ikke restaranter ofte, ikke dill på Nille eller lignende. Slik har vårt forbruksmønster vært i åresvis.

Fordelen er at banken dermed kunne se bort fra SIFO i vårt tilfelle, siden vi hadde et år ++ med bevis på at vi ikke oppfyller det forventede forbruksbudsjettet. Kun mat hvor vi nærmer oss. Og vi lever godt, vi er bare minimalister :) Så jeg hadde helt klart kuttet ut minst halvparten av det du unner deg ukentlig til dere har spart opp til bolig. Enten kun iskaffe, eller kun kafébesøk. Men for meg var det å spare til drømmeboligen viktigere enn å kose meg med slikt i hverdagen.

Anonymkode: 5618e...5ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du sier det på den måten synes jeg egentlig ikke det høres så ille ut i det hele tatt. Det utgjør altså bare ett månedsavdrag? Det er jo ingenting i det lange løp.

Anonymkode: 8c515...fdc

banken forventer at du betaler avdrag i 12 av 12 måneder i året, ikke 11...   altså hvis du synes du har råd til det og det bare setter deg et par år tilbake i sparingen,  da er det jo greit da.  Men jeg sparer mer enn 10000 i året på å betale ned på mitt eget huslån, fremfor noen andre sitt. 

Jeg går også på kafe og spiser ute, men ikke hver dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du klarer å spare 120 000,- i året synes jeg du skal unne deg litt iskaffe og noen turer på kafé.

Noen her på KG virker helt besatt av å spare, alt som gir livsglede skal helst kuttes. Morgendagen er ikke garantert, kos deg du. Du har en bedre balanse enn svært mange.

Anonymkode: 28faa...a83

Sparer 10 000 kr i måneden. Enig i det du sier, må leve litt også :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skal dere gjøre med pengene i stedet for? 

Det er viktig å leve her og nå. Ingen vet hva livet bringer.

Kos deg med iskaffen og lunsjen du.

Sa absolutt ALLE som havnet på Luksusfellen.. 😅

(Det er en veldig god følelse å vite at man er litt forberedt hvis det skulle dukke opp noen uforutsette utgifter.)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo sommer da, du kan jo invitere vennene dine med på piknik innimellom, det blidgjør kqnskje både mann og oommebok. Lag deilig mat og kaffe selv, ta med en flaske vin og sett dere ved sjøen eller et sted der dere sitter enten i sola eller i solnedgangen. 

Jeg spurte en gang noen kvinner i førtiårene som bodde på et veldig lite tettsted, om hvordan de likte å bo på landet. Jeg hadde merket meg at de ikke hadde den typiske "bygdedyr"-energien som jeg hadde vært vant til på samme sted tidligere (fra å ha kjent til området i mange år), og fikk lyst til å finne ut av dette.

De bare smilte lurt og lo litt, og sa noe slikt som "haha, vel du vet, her er naturen vår kafe, så når vi finner det for godt så stikker vi av fra mann og barn og drar med jentene opp i marka/fjellet/ut på øyene og kanskje til og med blir der noen dager, du skulle SETT hvor moro vi har det!! Haha, vi har danset naken rundt bålet flere ganger vi! Røyker oss en liten en gjør vi og!" 

Ble ganske satt ut jeg, jeg er på innerste bygda av bygd, i det jeg trodde var et område som enten var "bygdedyr" eller konservativt, jeg har kjent til stedet siden jeg var liten. Men over årene har altså folk blitt mer verdensvante, reist litt, og tatt med seg åpenheten tilbake. Nå spilles det bra musikk der, ikke bare typisk "bygdemusikk", folk handler på nett ikke bare på den lokale klesbutikken, folk er rett er slett mer "siviliserte" (jeg har vokst opp delvis på bygda selv altså, bare for å ha sagt det). Og jeg var i sjokk etter denne praten, her langt ute på bygda med noen få tusen mennesker og knapt det, fant jeg altså noen kvinner som både var gårdbrukere, ungdomsskolelærere og (fikk ikke med meg hva) hjemmekontor arbeid, som snakket om at "neida, det er slett ikke verst å bo på bygda, for det er helt annerledes nå! Nå bestemmer vi selv, vi er ikke avhengig av hva som eksisterer akkurat her av butikker osv. Og se rundt deg, se hva vi lever i! Vi tar med oss kaffen, og vinen til naturen vi, og kooser oss!" 

Og det er faktisk det og, at det finnes vel knappe tre kafeer spredt over et område hvor det vil ta minst 20min å kjøre mellom de, ikke mye vits å bare fokusere på den typen sosialisering nei. 

Haha

vel, nå skrev jeg langt forbi hva denne tråden handler om, men ville dele likevel ;) 

Anonymkode: f6916...ae3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (35 minutter siden):

(Det er en veldig god følelse å vite at man er litt forberedt hvis det skulle dukke opp noen uforutsette utgifter.)

Det finnes en mellomting her, det er ikke enten spare seg til fant eller havne på luksusfellen. Jeg bor i en bolig som er 60% nedbetalt,  i Oslo.  Vi har 3 månedslønninger i buffer og sikkert en årslønn på sparekonto.  Jeg er veldig opptatt at det må finnes en balanse her, leve ett liv som er til å glede fir meg og de rundt meg. Derfor er jeg fornøyd med å spare 1000kr, ved å være enda mer sparsommelig kan jeg spare 2000 kr til, men jeg tror ikke det vil utgjøre en stor forskjell i det lange løp for vår økonomi.  Men det har mye å si for livskvalitet akkurat nå. 

I dag er jeg utslitt etter en slitsom dag på jobb. Derfor var det kjempedeilig å bestille middag og kose oss,  dette kostet oss 250kr. En middag med fiskepinner hadde kostet oss 50kr, men vi unner oss det førstnevnte og jeg synes det er verdt det. Og for ordens skyld for å havne på luksusfellen må man bruke mer penger enn det vi har. Det gjør vi ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når vi ba om lån så kikket banken spesifikt på forbruk det siste året. Vi har begge et svært lavt forbruk - ikke noe ut på kafé ukentlig, kanskje en gang i mnd. Ikke restaranter ofte, ikke dill på Nille eller lignende. Slik har vårt forbruksmønster vært i åresvis.

Fordelen er at banken dermed kunne se bort fra SIFO i vårt tilfelle, siden vi hadde et år ++ med bevis på at vi ikke oppfyller det forventede forbruksbudsjettet. Kun mat hvor vi nærmer oss. Og vi lever godt, vi er bare minimalister :) Så jeg hadde helt klart kuttet ut minst halvparten av det du unner deg ukentlig til dere har spart opp til bolig. Enten kun iskaffe, eller kun kafébesøk. Men for meg var det å spare til drømmeboligen viktigere enn å kose meg med slikt i hverdagen.

Anonymkode: 5618e...5ed

De i banken kikker vel ikke på kontoutskriftene til folk??😨

Anonymkode: 03194...57f

AnonymBruker
Skrevet
Callisto83 skrev (2 timer siden):

Hvor skrev jeg at man skulle bruke opp absolutt alle pengene etter hvert?

Det er ikke enten eller - jeg sparer 10 - 15 000,- i mnd og unner meg det jeg har lyst på likevel.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke enten eller - jeg sparer 10 - 15 000,- i mnd og unner meg det jeg har lyst på likevel.

For mange er det jo enten eller. Hadde ikke hatt 15k å spare om jeg så spiste for 100 kroner i uken. 

Anonymkode: 28fc7...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...