AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #1 Skrevet 18. mai 2021 Det klikker for meg, samboer er en udgelig dritt! Jeg er så lei, forsynt og ferdig. Vi har et barn på 4mnd, og derav er det lite søvn. Vel, lite søvn på meg. Natt har han våknet hver andre time, og jeg sto til slutt opp med han rett før kl 06. Samboer står opp en liten time senere for å dra på jobb. "Du må ikke stå opp så tidlig, du sliter ut mammaen din", sier han til nurket. Hvor jeg svarer at jeg kommer til å reise bort en natt snart, så jeg kan få sove, har ikke sovet ordentlig siden han kom til verden. Jeg må sove på dagtid, sier han, jeg må bare gjøre det. Jeg svarte bare at dette var jeg ferdig å forklare. Hvordan skal det gå med insomnia, bruker en time til to timer på å sovne, og sønnen vår sover i maks en time på dagtid? Hva med at han står opp? Rydder? Tar natta? Én gang liksom? Bare bidrar bittelitt, så en annen får hentet seg inn litt? Hva med det? Er det bare jeg som skal leve på luft, mens han får søvn, ryddig hjem, rene klær, og sjarmøretappen? Om han skulle stå opp med sønnen vår, så hjelper det ikke stort. For samboer er så trøtt på morgen, så når jeg vekker han, så tar det 30-45min før han faktisk står opp med barnet. For han skal spise, røyke, gå på do, streke seg og alt mulig før han tar med ungen ut av soverommet. Og på toppen av det hele, så presterer han igår å si at han er utsulta på sex. Altså!!!? Vi hadde sex for tre dager siden, og da hadde vi hatt sex hver dag i fire dager. Men jeg orker ikke, jeg er trøtt, sliten, sur, lei, trist. Ikke har jeg lyst på den forvokste ungen daglig heller, heller blitt til at jeg gjør det fordi jeg må. Stakkars mann. Han før søvn, mat, rene klær, rent hus og sex. Stakkars, stakkars mann. Jeg vet jeg er i permisjon, men det går utrolig nok an å se partneren sin og hjelpe til der man kan. Og ikke bruke helgene på å sove fordi han skal på jobb igjen på mandag. Anonymkode: 01864...1eb 15
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 Er jo du som syr puter under armene på han da... Anonymkode: be0ac...f45 25
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #3 Skrevet 18. mai 2021 Du så ingen antydning til mannebarnet, før du ble gravid? Anonymkode: 6edd3...d4b 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 La mannen ta ungen på dagtid i helgen - så skjønner han at du ikke har 8-9 timer med magisk fri i helgen. Slutt å gjør husarbeid på dagtid. Anonymkode: e5639...982 34
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Kommuniser enda bedre. Uttrykk behov, ikke angrip hverandre. Sett opp fordeling med annenhver natt i helgene (en sover i et annet rom med barnet, lettere å våkne opp da), da skal begge få sove så lenge dere vil. Snakke sammen om hvordan søvn og behovet for sex når man har så mye nærhet med barnet i løpet av en dag henger sammen. Er lov å si at man blir litt "mettet" på nærhet/intimitet når man går med babyen på seg 24/7. Snakke sammen om hvordan dere forventer at dere sammen skal ta dere av babyen. Ja, du har permisjon og skal i hovedsak da ta deg av barnet på dagtid, mens du egentlig er på jobb. Normen er å byttedele oppvåkning i helgene, og ellers i ukedagene så er det hovedsaklig din jobb på natt fordi han tross alt må være uthvilt og i stand til å være på jobb. Men DU må også være i stand til å være "på jobb" - og det å ta seg av et barn er man nødt for å være opplagt for. Men hva slags forventninger, samtaler, kommunikasjon om behov og ønsker for hvordan familieliv, samliv osv skulle være hadde dere før dere fikk dette barnet? Snakk skikkelig sammen, ikke irritere deg over kommentarer fordi du har forventninger for det du så for deg og han det samme for hva han så for seg. Dere må finne ut hvordan dere kan være enige og samlende om livet fremover. Begge skal bidra på LIK LINJE i hjemmet uansett om du er hjemme med barnet eller ei. Du har permisjon fra jobb for å ta deg av BARNET. Ikke for å leke husmor. Oppgaver i hjemmet skal fortsatt fordeles nogenlunde likt, så her må dere sette dere ned sammen - flere kvelder sammen. For å snakke om husarbeid og oppgaver i hjemmet, fordeling av disse, forventninger, hvordan kommunisere sammen, hva barnet har behov for og at egne behov må settes til side for å ta seg av barnet. Og du kan hilse an å si, hvis man ikke bidrar på lik linje i hjemmet, ikke tar seg av barnet etter arbeidstid på lik linje osv så er veien til sex ganske lang! Anonymkode: 5dbf9...9a2 20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 Du får betalt i permisjon det du fikk utbetalt i lønn. Jeg vet ikke hva arbeidstidene dine var, men si 7,5 time hver dag er jobber din med baby. Resten skal deles 50/50. Røm en natt slik du sa. Kom hjem på ettermiddagen. DA får han oppleve. Hvis fu hadde blitt borte fredag ettermiddag til tidlig mandag morgen, DA kunne han se hvordan du lever dag etter dag, uke etter uke. Så kan du si du vil ha sex. Anonymkode: dba88...027 15
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Slutt å klag, å kalle noen andre ubrukelig gjør ting enda mer tragisk for deg. Dere passer kanskje ikke så godt sammen? Norske kvinner krever bare, glemmer foreldrerollen sin. Er du som skal knytte deg til barnet første årene. Mannen kan ikke erstatte den rollen. Han kan hjelpe til, ja. Men dette er din jobb. Anonymkode: ea749...aca 3
Gjest Skogsalv Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Samsover dere med barnet ? Det kan hjelpe ifht roligere søvn. Ta med mannen til helsesøster neste gang dere skal på kontroll,- eller be om time. 😉 Av og til trenger menn å høre på fornuft fra ANDRE kvinner 😅 Om barnet våkner så hyppig til vanlig hver natt,og kun sover en time om dagen, - er ikke det litt lite søvn ? Det kan du eventuelt spørre helsesøster om . For om det tar til seg nok næring,så burde barnet sove langt mer. ❤
Anonymous 91 Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slutt å klag, å kalle noen andre ubrukelig gjør ting enda mer tragisk for deg. Dere passer kanskje ikke så godt sammen? Norske kvinner krever bare, glemmer foreldrerollen sin. Er du som skal knytte deg til barnet første årene. Mannen kan ikke erstatte den rollen. Han kan hjelpe til, ja. Men dette er din jobb. Anonymkode: ea749...aca Idiot.. 34
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Slutt å klag, å kalle noen andre ubrukelig gjør ting enda mer tragisk for deg. Dere passer kanskje ikke så godt sammen? Norske kvinner krever bare, glemmer foreldrerollen sin. Er du som skal knytte deg til barnet første årene. Mannen kan ikke erstatte den rollen. Han kan hjelpe til, ja. Men dette er din jobb. Anonymkode: ea749...aca Å ti stille. Anonymkode: 8b95d...e02 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Forklar han hvor utrolig avtennende det er med en mann som er så egoistisk og bryr seg så lite om sin kjærestes ve og vel. At du orker å ligge med han. Jeg er også i permisjon og jeg har overskudd til å ha lyst på sex med min partner fordi han avlaster meg, slik at jeg ikke er utslitt og jeg føler meg verdsatt. Anonymkode: 26340...59e 15
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Så i stede for å si til deg "hvordan kan jeg hjelpe" så legger han det på deg at du ikke har fått nok hvile, du må gjøre sånn og du må gjøre sånn.. Du må bare liste opp hva du trenger for å få det til å fungere, fortell ham det, sånn og sånn. Hvordan kunne du ikke se dette før dere fikk barn? Ikke få flere barn med ham før han viser at han kan endre seg, i allefall... Anonymkode: 73fac...ad8 2
ekkoet Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Søren så mye udugelige mannfolk det finnes. Det skal ikke være slik, det er jo nettopp i disse periodene som småbarneforelder man skal strekke seg for å få hjulene til å gå rundt, da funker det ikke at bare en strekker seg (til strikken ryker). Det er greit at når den ene er i permisjon så skal den andre få mer hvile til å være opplagt på jobb, men det er ikke noe regel her som ikke sier at man skal hjelpe til og at det bare er den ene sin jobb. Det er ingen tvil om at den tyngste biten av svangerskap, fødsel og småbarnstid faller på mor og da er jo dette et av de få områdene menn faktisk har en mulighet til å ta en større del av jobben. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Skogsalv skrev (1 time siden): Samsover dere med barnet ? Det kan hjelpe ifht roligere søvn. Ta med mannen til helsesøster neste gang dere skal på kontroll,- eller be om time. 😉 Av og til trenger menn å høre på fornuft fra ANDRE kvinner 😅 Om barnet våkner så hyppig til vanlig hver natt,og kun sover en time om dagen, - er ikke det litt lite søvn ? Det kan du eventuelt spørre helsesøster om . For om det tar til seg nok næring,så burde barnet sove langt mer. ❤ Samsoving er kjempefint ja, men jeg leser at mannen røyker. Og at barnet sover på samme soverom som dem. Det aller første jeg ville gjort hadde vært å be mannen finne seg et annet sted å sove, gjesterom, sofa eller lignende, for han utånder røykpartikler når han sover. Samsoving er frarådet når en av foreldrene røyker. Og nå er vel ikke problemet barnet som våkner her heller da, det er helt normalt med slik søvn på små babyer som TS beskriver. Det som er unormalt her er en lat far som ikke skjønner at etter arbeidstid skal hus og barn deles likt, og at han også har fått barn, ikke bare TS. Anonymkode: 9ff45...372 17
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 Her må dere ta en ordentlig oppvask - med en god tone selvsagt. Det går ikke å snakke sammen når dere (du) er sint og fortvilet. Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt, men når du uttrykker deg i fortvilelse så er det sjelden det lyttes til.. Dessverre. Da blir fokuset mer på å forsvare seg selv og finne en god tone så han slipper dårlig stemning. Dere må sette dere med. Snakke sammen og forklare hverandre hvordan det føles, hva som kreves og hva som må deles. Sett opp en plan sammen. Og du, hvis han ikke skjerper seg så må dere dra til familievernkontoret for å få litt drahjelp der. Gjør dette med en gang så du ikke er helt på felgen når du gjør dette. Da er det vanskeligere å uttrykke seg. Anonymkode: 5842a...afa 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 Uuuæææææh! Skal aldri gjøre noen gravid i hvertfall! Stakkars fyr, det må være helt grusomt å leve under et sånt regime. Anonymkode: 24fde...e6a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 ekkoet skrev (25 minutter siden): Søren så mye udugelige mannfolk det finnes. Det skal ikke være slik, det er jo nettopp i disse periodene som småbarneforelder man skal strekke seg for å få hjulene til å gå rundt, da funker det ikke at bare en strekker seg (til strikken ryker). Det er greit at når den ene er i permisjon så skal den andre få mer hvile til å være opplagt på jobb, men det er ikke noe regel her som ikke sier at man skal hjelpe til og at det bare er den ene sin jobb. Det er ingen tvil om at den tyngste biten av svangerskap, fødsel og småbarnstid faller på mor og da er jo dette et av de få områdene menn faktisk har en mulighet til å ta en større del av jobben. Ja, det finnes jo ikke udugelige kvinnfolk... Anonymkode: 758a7...c83
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Stakkars deg, jeg vet akkurat hvordan du har det. Er han/dere unge? Min tidligere samboer var også slik da han ble pappa. Jeg tok alt, han skulle sove om natta og fortsette sitt liv helt uforandret fra før han ble pappa. Han var veldig ung. Jeg ser at han er blitt mer moden nå i sitt nye forhold hvor han er blitt pappa igjen. Det som hjalp den gangen før forholdet tok slutt, var faktisk å snakke men en litt autoritær kvinnelig jordmor. Hun satte barnefar litt på plass, og sa at jeg trengte minst fire timer søvn om natten. I tillegg krevde jeg at han betalte for vaskehjelp. Men- om barnet sover veldig lite og veldig dårlig, kan det være andre problemer. Da bør du kontakte helsestasjonen og høre om de kan gi deg noen råd. Anonymkode: 19cbe...c2e 1
Kath H. Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slutt å klag, å kalle noen andre ubrukelig gjør ting enda mer tragisk for deg. Dere passer kanskje ikke så godt sammen? Norske kvinner krever bare, glemmer foreldrerollen sin. Er du som skal knytte deg til barnet første årene. Mannen kan ikke erstatte den rollen. Han kan hjelpe til, ja. Men dette er din jobb. Anonymkode: ea749...aca Forbannet tøv 😄 Troll-Norge og kvinne er kvinne (hvis du ikke er mann da, KG er full av late menn) verst og så videre. Ville ikke HAN ha unger kunne han brukt kondom. Mannen "hjelper" ikke, han tar sin del av en jobb de selvfølgelig skal være to om! Til Ts, slutt å gjøre husarbeid! Klager han så ta på deg hodetelefoner. 7
Miss.Hol Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Uuuæææææh! Skal aldri gjøre noen gravid i hvertfall! Stakkars fyr, det må være helt grusomt å leve under et sånt regime. Anonymkode: 24fde...e6a Hva slags regime mener du? Skal ikke far bidra? 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå