AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #21 Skrevet 18. mai 2021 Jeg var først svartruss, så rødruss etter et år med allmennfaglig påbygning. Men jeg valgte å kun være svarteuss i klærne. Anonymkode: b666f...452
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #22 Skrevet 18. mai 2021 Jeg var russ for 8 år siden i Bergen. Da valgte folk rød eller blå etter preferanse. Fargene hadde ikke en spesifikk betydning. Anonymkode: 31f70...786
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #23 Skrevet 18. mai 2021 Ville bare si at jeg var rosaruss også, det hadde jeg nesten glemt. Og flere av mine søskenbarn som vokste opp på landet var oransjeruss også, det fordi de måtte flytte hjemmefra for å gå på videregående da det ikke fantes noen vgs i kommunen eller andre kommuner i nærheten. De hadde gjerne litt feiring de og, og selv om norges lover sier noe annet, så var det helt ok etter du var femten å dra på bygdafest og drikke hjemmebrent (det gjorde jeg og), så det ble nok endel fylleturer selv om de bare var seksten. Her er forresten wikipedias svar på hvordan det egentlig er med disse fargene https://no.m.wikipedia.org/wiki/Russefeiring Der fortelles det at det er litt ulike tradisjoner rundt om i landet, og tja, nå høres det jo nesten ut som om det har blitt valgfritt. Jeg syntes det var litt flaut å være svartruss husker jeg, mest fordi allmennfag ertet oss. Men jeg var så heldig at jeg ble født tidlig på året, så jeg stod i polkø for mange andre under denne tida, og fikk litt gratis alkohol ut av det, det var jo ikke så dumt. Jeg slapp også inn på alle attenårssteder, det gjorde ikke alle mine med-svartruss. Anonymkode: b666f...452
Wilma89 Skrevet 18. mai 2021 #24 Skrevet 18. mai 2021 Var russ i 2008 og da kunne man velge selv, men det var jo snakk om at blå egentlig var for økonomi osv.
Kjetil E Skrevet 18. mai 2021 #25 Skrevet 18. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trodde rød var vanlig VGs, blå realfag og svart var yrkesfag. Er vel festen som betyr noe. 🙈 Anonymkode: f79fe...f42 Utgangspunktet er vel: Rød = Realfag/Allmenfag Blå = Økonomi/Handel og kontor Grønn = Landbrukslinje Svart = Yrkesfag Orange = Ungdomsskolen Rosa = Barnehagen Endret 18. mai 2021 av Kjetil E 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #26 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Egentlig skal man jo ikke være russ hvis man har gått yrkesfag- russetiden er egentlig en feiring av oppnådd examen artium (som man altså ikke har, hvis man har gått yrkesfag). Men jeg husker likevel fra min barndom at man en sjelden gang kunne påtreffe svartruss, og dette var russ som hadde gått yrkesfag. At det nå tydeligvis er blitt helt vanlig å være russ selv om man går yrkesfag, må jeg si er svært spesielt. Både fordi de faktisk ikke har tatt artium, og fordi de har helt andre forpliktelser enn de som er skoleelever. De som går yrkesfag er jo i lære i en bedrift hver dag de to siste årene på videregående - er det virkelig greit for arbeidsgiverne deres at de drikker og fester hver dag i ukesvis, kommer bakfulle på jobb, etc??? Anonymkode: f81c7...6f1 Man oppnår uansett ikke examen artium før man faktisk er ferdig med alle avgangseksamener, noe elever på studiespesialisering uansett ikke er før etter russetiden er ferdig. Argumentene dine gir jo derfor ikke helt mening. Anonymkode: 331f1...e0d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #27 Skrevet 19. mai 2021 Jeg var russ for et par år siden i et sted i nordland, og der er rød = studiespesialisering/musikk/idrett, blå (eller svart en sjelden gang) = yrkesfag, og grønn = naturbruk Anonymkode: 7d788...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå