Gå til innhold

Hvor mange her inne har aktivt valgt et liv uten en fulltidsjobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette temaet interesserer meg litt fordi jeg selv tok et valg for snart ti år siden som reprogrammerte alt jeg var blitt lært opp til. Jeg valgte å ikke jobbe fulltid, for heller å kunne bruke tid på selvutvikling, hobbyer og opplevelser. Er det noen andre her som har hatt et slikt valg? 

Nå gikk jeg drastisk til verks, fordi jeg gikk fra å jobbe i to jobber, til å kun jobbe 20%. Jeg solgte leiligheten, ble kvitt huslån og solgte nok omtrent 70-80% av eiendelene mine. Har kuttet ned alle utgifter, men nå har jeg en veldig romslig økonomi. Jeg kunne nå ha tatt meg råd til noen av godene jeg tok for gitt før i tiden, men underveis oppdaget jeg at jeg ikke hadde behov for det lengre. 

Jeg vet at det blir flere og flere som hopper på "Tiny living" og jeg vil gjerne høre andres løsninger! Mange er avhengige av å arbeide for å føle glede i livet, så da hadde det selvsagt ikke gitt mening å kutte ut jobbingen.

Jeg sikter altså til dem som har valgt å jobbe lite for å fokusere på seg selv eller på andre interesser! :)

(Jeg mottar ingen stønader fra det offentlige, ei har jeg heller gjort det på noe tidspunkt i mitt liv - bare som en liten tilleggsopplysning før jeg mottar antakelser rundt det) 

Anonymkode: 754a1...962

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne gjort det om jeg hadde råd til det. Ønsker ikke å jobbe i det hele tatt.

Anonymkode: f99d7...81e

Gjest Råååsa
Skrevet

Jeg er ufør, så min tiny living er ufrivillig. 

Men jeg lurer, du som gjør dette: 

Hvordan bor du? Hva spiser du? Og hvilke media har du (TV, mobil, internett, aviser, strømmetjenester). Har du helseutgifter? 

Jeg tenker, som MS-syk at det er skummelt å leve slik. Hva om du blir syk og trenger en stabil og tilrettelagt bolig? Hva med fordyret kost om du skulle bli syk i magen? Hva med pensjon? Det blir jo kanskje tøft å leve på minstepensjon. Med alder kommer helseutgiftene. Hva med tennene dine? Hva om du må ut med mange titusener på grunn av skade eller sykdom. Enn om du får kreft, og du må betale for behandling i utlandet? Hva om du blir dårlig til beins og trenger en bil. Det er så utrolig dyrt å være syk i dette landet, tro meg på det. 

Jeg har en god venn som lever med støjobber. Han har ett sett klær og spiser vegansk. Han går hvor enn han skal, eller haiker. Han bor på hybel og har ei seng og et bord. Og det er jo greit så lenge en er ung og sprek. Men det er man jo ikke for evig. 

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker, som MS-syk at det er skummelt å leve slik. Hva om du blir syk og trenger en stabil og tilrettelagt bolig? Hva med fordyret kost om du skulle bli syk i magen? Hva med pensjon? Det blir jo kanskje tøft å leve på minstepensjon. Med alder kommer helseutgiftene. Hva med tennene dine? Hva om du må ut med mange titusener på grunn av skade eller sykdom. Enn om du får kreft, og du må betale for behandling i utlandet? Hva om du blir dårlig til beins og trenger en bil. Det er så utrolig dyrt å være syk i dette landet, tro meg på det. 

Helseutgifter vil dekkes av sosialhjelp.

Tilrettelagt bolig likeså.

Fordyret kost får man støtte til.

Hva mener du med 'må ut med mange titusener pga skade eller sykdom'?

Kreftbehandling i utlandet? Man får gratis behandling her i Norge.

Dårlig til beins og trenger en bil? TT-kort.

Tenner kan man trekke.

Så hva egentlig er det du tenker er så dyrt med å være syk i Norge?

Sosialhjelp er:

Økonomisk støtte som skal sikre hjelp til livsopphold. Med dette menes penger til det som regnes som nødvendig for å leve, slik som mat, klær, bolig, men også fritid, telefoni, tv, internett, transport og helseutgifter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spennende. Jeg har aldri hørt om noen som velger å jobbe mindre for å ha mer tid til seg selv. Kudos til deg for det valget. Jeg vet om mange som velger å jobbe lite eller ikke i det hele tatt for å være hjemmeværende mamma med små barn da, men det blir jo veldig annerledes.

Anonymkode: d4703...708

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helseutgifter vil dekkes av sosialhjelp.

Tilrettelagt bolig likeså.

Fordyret kost får man støtte til.

Hva mener du med 'må ut med mange titusener pga skade eller sykdom'?

Kreftbehandling i utlandet? Man får gratis behandling her i Norge.

Dårlig til beins og trenger en bil? TT-kort.

Tenner kan man trekke.

Så hva egentlig er det du tenker er så dyrt med å være syk i Norge?

Sosialhjelp er:

Økonomisk støtte som skal sikre hjelp til livsopphold. Med dette menes penger til det som regnes som nødvendig for å leve, slik som mat, klær, bolig, men også fritid, telefoni, tv, internett, transport og helseutgifter.

Tydelig at du ikke har levd på sosialhjelp eller vært spesielt fattig. Typisk at alle de som sier at penger ikke er et problem er de som aldri har måtte tenkt spesielt over det..

Å trekke tenner koster også penger og hva mener du egentlig er så veldig appellerende med å være tannløs i en alder av 50 f.eks?

Anonymkode: fec9c...f6b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tydelig at du ikke har levd på sosialhjelp eller vært spesielt fattig. Typisk at alle de som sier at penger ikke er et problem er de som aldri har måtte tenkt spesielt over det..

Å trekke tenner koster også penger og hva mener du egentlig er så veldig appellerende med å være tannløs i en alder av 50 f.eks?

Vel, da får man gebiss. Det får man også dekket om man er fattig nok.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, da får man gebiss. Det får man også dekket om man er fattig nok.

Og igjen, hva er appellerende med dette? Ville du hatt en slik livstil kanskje siden du reklamerer så mye for det? Du om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør jeg da og, men vist du tror at en får ubegrenset med sosialhjelp her i Norges land til å dekke alle disse utgiftene er du i beste fall naiv og noe kunnskapsløs. 

Nei, jeg listet bare opp svar på det @Råååsa skrev, i tillegg til at jeg fremdeles lurer på hvorfor hun mener at det er utrolig dyrt å være syk i Norge - når realiteten er at Norge er et av de beste landene man kan bo i hele verden når det kommer til helsehjelp og andre velferdsytelser.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn hva man kan søke støtte til fra NAV om du er uenig i noen av svarene mine. Men slik støtte fordrer at andre midler er oppbrukt. Jeg leser stadig folk som syter over at NAV ber dem selge bolig/bil eller bruke av oppsparte midler før de mottar sosialstøtte. Mulig du er en av disse?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker at du siterer hvor jeg har hevdet dette?

Du må jo tro det om du virkelig tror at sosialhjelp dekker alle disse utgiftene som @Råååsanevner og tannlege, gebiss og mere til. De dekker ikke nødvendigvis dette nei. En får kanskje 10 000 i måneden hvor alt som husleie, tannlege osv skal inn i. Du må gjerne lage et budsjett her inne hvor alle disse utgiftene blir presset inn i, men jeg tror du får alvorlige problemer med dette. Men du er nok en av disse som mener at mennesker på sosial hjelp og folk som trenger støtte fra NAV har det som plommen i egget. Naivt og kunnskapsløst med andre ord.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg listet bare opp svar på det @Råååsa skrev, i tillegg til at jeg fremdeles lurer på hvorfor hun mener at det er utrolig dyrt å være syk i Norge - når realiteten er at Norge er et av de beste landene man kan bo i hele verden når det kommer til helsehjelp og andre velferdsytelser.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn hva man kan søke støtte til fra NAV om du er uenig i noen av svarene mine. Men slik støtte fordrer at andre midler er oppbrukt. Jeg leser stadig folk som syter over at NAV ber dem selge bolig/bil eller bruke av oppsparte midler før de mottar sosialstøtte. Mulig du er en av disse?

Nei jeg jobber selv 80% i en godt betalt jobb og kunne aldri noensinne jobbet mindre noen gang. Forhåpentligvis slipper jeg å søke støtte fra sosialkontoret for det er dyrt å være fattig. Og det er dyrt å snu på hver engste krone. Men jeg er heldigvis ikke så naiv at jeg tror mennesker på sosialhjelp har det så innmari bra alltid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg jobber selv 80% i en godt betalt jobb og kunne aldri noensinne jobbet mindre noen gang. Forhåpentligvis slipper jeg å søke støtte fra sosialkontoret for det er dyrt å være fattig. Og det er dyrt å snu på hver engste krone. Men jeg er heldigvis ikke så naiv at jeg tror mennesker på sosialhjelp har det så innmari bra alltid.

Jeg listet bare opp de mulighetene man har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg listet bare opp de mulighetene man har. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/statlige-veiledende-retningslinjer-for-okonomisk-stonad_kap

Morbevis gjerne disse satsene eller en lov eller andre satser fra det statlige hvor en får dekket alt dette @Råååsanevner.

En får en sats som enslig på 6450 kr pr måned. Igjen lag gjerne et budsjett hvor du får alle utgifter til å gå opp her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Morbevis gjerne disse satsene eller en lov eller andre satser fra det statlige hvor en får dekket alt dette @Råååsanevner.

Les svarene mine, dette har jeg svart på.

AnonymBruker
Skrevet

Haa haa, at du skriver noe gjør det faktisk ikke til en sannhet vet du😉 Igjen motbevis gjerne satsene til nav og sosialkontoret. 

Les innleggene i tråden i den rekkefølgen de er skrevet i. Det virker som om du ikke helt har forstått noe her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette temaet interesserer meg litt fordi jeg selv tok et valg for snart ti år siden som reprogrammerte alt jeg var blitt lært opp til. Jeg valgte å ikke jobbe fulltid, for heller å kunne bruke tid på selvutvikling, hobbyer og opplevelser. Er det noen andre her som har hatt et slikt valg? 

Nå gikk jeg drastisk til verks, fordi jeg gikk fra å jobbe i to jobber, til å kun jobbe 20%. Jeg solgte leiligheten, ble kvitt huslån og solgte nok omtrent 70-80% av eiendelene mine. Har kuttet ned alle utgifter, men nå har jeg en veldig romslig økonomi. Jeg kunne nå ha tatt meg råd til noen av godene jeg tok for gitt før i tiden, men underveis oppdaget jeg at jeg ikke hadde behov for det lengre. 

Jeg vet at det blir flere og flere som hopper på "Tiny living" og jeg vil gjerne høre andres løsninger! Mange er avhengige av å arbeide for å føle glede i livet, så da hadde det selvsagt ikke gitt mening å kutte ut jobbingen.

Jeg sikter altså til dem som har valgt å jobbe lite for å fokusere på seg selv eller på andre interesser! :)

(Jeg mottar ingen stønader fra det offentlige, ei har jeg heller gjort det på noe tidspunkt i mitt liv - bare som en liten tilleggsopplysning før jeg mottar antakelser rundt det) 

Jeg kuttet ned til 50% etter boligen var nedbetalt.

Jobb er så bortkasta tid, du er en lønnet slave. De fleste som jobber hater det, skulle ønske de kunne slippe. Det er fakta.

Beste jeg har lært meg: aldri gjør en hobby til jobb. Da blir det pengejag igjen.

Nå i dag vil jeg frihet, har ikke behov for å fylle tiden min med masse ting. Er glad i å reise, naturen, styrketrening og matlaging. Dette er nok for meg.

Så deilig å våkne å vite at man ikke skal på jobb, kan sove litt lenger :) 

Husk hvor mange som jager i arbeidslivet for å tjene penger til å kjøpe seg ting de ikke trenger, som dyrt hus og hytte på fjellet. Kaster bort livet sitt.

Anonymkode: f2623...102

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når bolig og studielån er nedbetalt så skal jeg nok også gjøre det. Kommer nok sannsynligvis ikke til å kutte ut jobb helt da jeg liker å ha noe å gå til, men jeg kommer neppe til å jobbe fulltid hele livet for å si det sånn. Da blir det mer plass til noen reiser, hobbyer, selvutvikling osv :)

Anonymkode: e1fff...2fa

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kuttet ned til 50% etter boligen var nedbetalt.

Jobb er så bortkasta tid, du er en lønnet slave. De fleste som jobber hater det, skulle ønske de kunne slippe. Det er fakta.

Beste jeg har lært meg: aldri gjør en hobby til jobb. Da blir det pengejag igjen.

Nå i dag vil jeg frihet, har ikke behov for å fylle tiden min med masse ting. Er glad i å reise, naturen, styrketrening og matlaging. Dette er nok for meg.

Så deilig å våkne å vite at man ikke skal på jobb, kan sove litt lenger :) 

Husk hvor mange som jager i arbeidslivet for å tjene penger til å kjøpe seg ting de ikke trenger, som dyrt hus og hytte på fjellet. Kaster bort livet sitt.

Anonymkode: f2623...102

Så godt å høre! Stolt av deg :) Det gjør virkelig mye for livskvaliteten.

Jeg har blitt spurt om mine tanker mtp pensjon og eventuell sykdom. Når enn jeg har litt penger til overs, har dette blitt satt i indeksfond. Jeg eier også noe Krypto, men ingen enorme summer. Jeg hadde flaks med Etherium da jeg kjøpte det for snart tre år siden. Ellers har jeg også brukt noe av tiden min på å skrive kurs som blir solgt over nett, noe som gir meg en passiv inntekt, dog ingen enorme summer der heller. Alle monner drar! 

Når det kommer til mat, spiser jeg plantebasert, men med animalsk protein noen ganger i uka. Jeg handler på tilbud i de to butikkene nærmest meg, jeg kjøper noen ting i store kvanta for mye billigere priser og setter det på boden. Jeg har heldigvis en veldig romslig bod. Jeg bor i et nokså gammelt lite hus med ett soverom, det er en hytte som forrige eier fikk gjort om til helårsbolig. På sommeren velger jeg å tjene ekstra penger ved å leie ut til turister og sover selv i telt hos venner og familie (flytter på meg for å ikke bli for lenge til bry for noen). 

Jeg lager veldig mye mat fra bunnen av (jeg har jo tiden til det) og det sparer jeg masse på. Jeg har en grønnsakhage, noen ting er mer vellykkede enn andre. Jeg skal innrømme at jeg til tider også har levd dumpster diving livet, når uventede utgifter har dukket opp. For å være ærlig har jeg da faktisk spist bedre enn resten av tiden! Vi kaster mengder av mat som er i emballasje og som fremdeles er god til å spise. 

Jeg prøver meg på en del kreative prosjekter underveis og noen av dem har bragt litt inntekt også. Noen ganger gjør jeg også byttehandler med venner eller familie. Jeg har blant annet Netflix takket være min søster som hadde en ekstra bruker, og jeg passer ungene hennes noen ganger i måneden. Min bror ønsket også fast barnepass på samme måte, og han er en fantastisk snekker, så jeg har fått litt småmøbler og slikt underveis av han. Jeg har det billigste internettet og mobilabonnementet, og jeg leser mye bøker som jeg låner eller bytter med naboer. 

Jeg har ikke bil, men jeg investerte i en elsykkel for noen år siden. Jeg har en tralle bakpå litt lik den man har til barn, som jeg får alt av varer i. Jeg vurderte bil da det var kaldt, men det er ikke verdt det for min del. Når noe går galt i huset prøver jeg meg alltid på å fikse det selv via YouTube. Jeg er klønete og ikke teknisk anlagt, men man kan finne detaljerte oppskrifter på alle slags reparasjoner! :)

TJa... Jeg tror det svarer det meste. Jeg hadde likt å starte en liten nettfamilie med andre som lever lignende liv, så om noen har tips på hvor jeg kan finne andre, hadde jeg satt stor pris på det! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et nokså gammelt lite hus med ett soverom, det er en hytte som forrige eier fikk gjort om til helårsbolig. På sommeren velger jeg å tjene ekstra penger ved å leie ut til turister

Det hjelper jo temmelig mye å eie egen bolig om man skal leve slik du gjør.

Må være helt ærlig innrømme at jeg misunner det livet du lever. Høres ut som mitt drømmeliv :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så godt å høre! Stolt av deg :) Det gjør virkelig mye for livskvaliteten.

Jeg har blitt spurt om mine tanker mtp pensjon og eventuell sykdom. Når enn jeg har litt penger til overs, har dette blitt satt i indeksfond. Jeg eier også noe Krypto, men ingen enorme summer. Jeg hadde flaks med Etherium da jeg kjøpte det for snart tre år siden. Ellers har jeg også brukt noe av tiden min på å skrive kurs som blir solgt over nett, noe som gir meg en passiv inntekt, dog ingen enorme summer der heller. Alle monner drar! 

Jeg ble rik på krypto. Solgte for flere millioner og har puttet pengene i diverse investeringer og noe i trygge fond. Jobber ikke nå, men vurderer jobbe litt for å komme meg ut litt. Du kan sjekke ut Nahmii

Jeg har ikke veldig store ideer om hvordan leve, så jeg gjør ikke så mye ut av dagene. Møter venner når de har tid, shopper, gamer, trener og går fjelltur. Lever ganske chill. 

Anonymkode: ca570...0cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...