Gå til innhold

Kan arbeidsgiver ha innsyn i hvem som har tatt vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber i helsesektoren. 

Kan kommunen (som er min arbeidsgiver) hente ut informasjon på om jeg har tatt vaksine eller ikke?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lawyam
Skrevet

Jeg tror det - og håper det.

Skrevet

Tror ikke det. Å hente ut helseopplysninger er ganske strengt. De må vel ha samtykke, eller ett vedtak fra kommuneoverlegen? 

• Liker 7
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke hente ut opplysninger om arbeidstakere fra Sysvak. Dette er tillitsbasert, men det er idiotisk å lyge om at man er vaksinert.

• Liker 5
Skrevet

For min del så er det arbeidsgiver som organiserer vaksinering og setter oss opp på timer. 

Det har aldri vært snakk om fra arbeidsgivers side at det er noen som IKKE skulle ta vaksinen. Det var bare noe de gikk ut ifra at alle skulle og ville. Før noen sa i fra, at dette faktisk er frivillig og et personlig valg. All vaksinering i norge er frivillig. Da skal det heller ikke være konsekvenser eller sanksjoner ved å velge å la være.

• Liker 13
Gjest Rocka69
Skrevet
Et hen skrev (3 timer siden):

Kan kommunen (som er min arbeidsgiver) hente ut informasjon på om jeg har tatt vaksine eller ikke?

Jobber du helsesektoren og er autorisert helsepersonell som driver med pasientbehandling så kan arbeidsgiver faktisk kreve utvidet helseattest - dvs også om du er vaksinert eller ikke. Dette etter Lov om Helsepersonell(kapittel 2 - §12.a (https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§12a) og kapittel 7,§37 (https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§37. Og det finns en rekke andre lovbestemmelser som styrer dette.

For andre ansatte(med unntak av spesielle yrkesgrupper som sjøfolk, piloter o.l.), så kan ikke arbeidsgiver kreve utvidet helseattest. 

Men arbeidsgivere har plikter etter AML, HMS-regler og sikring av pasienter/klienter/kunder både i forhold til andre lover og forskrifter som skal sikre et arbeidsmiljø som er godt, sikkert og helseforsvarlig. Og denne plikten faller ned på den enkelte arbeidstaker også gjennom lojalitetsplikten og tilretteleggingsplikten. Du som ansatt har også en plikt til oppgi årsaker til at du ikke kan utføre visse arbeidsoppgaver som kan være til fare for deg, din familie, venner, kolleger eller pasienter/klient/kunder. For da har arbeidsgivere plikt til å tilrettelegge arbeidsoppgaver som reduserer risikoen og sikrer HMS. Det kan bety at en arbeidstaker vil kunne omplasseres til andre arbeidsoppgaver en opprinnelig var ansatt for. Og om omplassering ikke er mulig(og alt er prøvd og dokumentert), så kan arbeidsgiver permittere deg, førtidspensjonere deg eller gi deg en oppsigelse (gjerne med et ekstra sluttvederlag og en god attest/referanse).

Vi har allerede hatt en avskjedssak der en ansatt ved Solgløtt Omsorgsenter i Gran(https://www.gran.kommune.no/?id=6384256) ble avskjediget på dagen for vaksinemotstand og ikke fulgte smittvernsregler heller(og som medførte et smitteutbrudd der). Skulle ikke forundre om sak 2 kommer i dag i Mysen(https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64201), der en ansatt gjorde det samme og smittet minst en kollega. Vedkommende vil ikke kunne jobbe der lengre, ikke en eneste kollega kommer til å ha tillit til henne lenger. Det beste hun kan håpe på er en omplassering i Mysen Kommune. Men Mysen er et lite sted, så ordet sprer seg fort og folk vil nekte å jobbe med henne - så det ender nok i en hvertfall en oppsigelse om ikke avskjed. Og ingen private arbeidsgivere i Mysen ville ansette vedkommende - det betyr nok at vedkommende vil flytte fra Mysen. I store byer som Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger o.a. så vil hun forsvinne mer i mengden.

En attest ville inneholde trolig en lignende setning:

"NN har gjort en svært god jobb for oss, og vil savne NN. At NN slutter hos har med virksomhetens forhold og ikke noe med NN. Vi tror at NN vil være en god ressurs for andre og vi er sikre på at NN vil gjøre en god jobb for sine fremtidige arbeidsgivere."

Men lyver du om at du er vaksinert til din arbeidsgiver, og i virkeligheten så er du det ikke - så vil ikke omplassering, permittering, førtidspensjonering eller oppsigelse bli brukt - men avskjed på dagen fordi du har løyet. 

Da vil f.eks sluttattesten/referansen inneholde en setning kan ligne på denne:

"NN har vist en lemfeldig holdning til sannheten som har ført til store problem for virksomheten i henhold til HMS og til sterk ulempe for sine kolleger og virksomhetens kunder. Problemene har gjort at vi har dessverre måttet gi NN avskjed"

Hvilken av de to setningene ville du ha i en attest? Og hvilken gir deg større sannsynlig for å en ny jobb? Den siste setningen(e) vil overveiende sannsynlig gi deg store problemer med å gi deg jobb resten av livet.

Dette har ikke med Covid-19 eller smittsomme sykdommer, dette gjelder uansett - du vil ikke om bord et fly med en pilot som har hjerteproblem eller mentale problem(GermanWings flight 9525 ulykken i alpene(https://www.bbc.com/news/world-europe-32072218)), vil du? Dette har vært en del av lovverket i flere tiår.

Men ved smittsomme sykdommer så kan HelseDep komme med en forskrift etter Smittevernloven(§3.1(https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§3-1) og §3.2(https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§3-2) som sier at arbeidsgivere kan kreve utvidet helseattest, og at arbeidstakere har plikt til å gi dette til arbeidsgivere, obligatorisk jevnlig testing, bruk av vaksinekort for andre yrkesgrupper enn autorisert helsepersonell - og da ikke bare i helsesektoren, men også i detaljhandelen(inkl matbutikker), bank, finans, apotek osv. Forskriften er ikke utferdiget enda, men HelseDep har muligheten. 

Og Regjeringen kan også bruke §3.8(https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§3-8) til å innføre obligatorisk vaksinasjon. Lite trolig at de gjør dette før valget(da taper de i hvertfall), men om mange nok velger ikke å ta vaksinene så er dette et ris bak speilet etter valget.

Og det er større sannsynlighet at de kan innføre obligatorisk vaksinasjon for autorisert helsepersonell og annet personell i helsesektoren som jobber pasientnært enn andre. Men lovverket er på plass om det viser seg at store deler av befolkningen ikke vil la seg vaksinere, slik at nedstengninger må fortsette, så kan en kommende regjering etter valget innføre obligatorisk vaksinasjon av befolkningen og isolasjon av de som fremdeles nekter. Og dette er det ikke mange ukene EMD kom med en dom som sier at man kan innføre obligatorisk vaksinering, man kan også innføre sterke sanksjoner mot de som nekter - men ikke bruke fysisk tvang. Vaksinasjon er en forutsetning for demokrati og bevaring av menneskerettigheter sier EMD i samme dom.

Skrevet
Et hen skrev (5 timer siden):

Høres ikke bra ut om det er lov men ingen ting forundrer meg lenger.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er nok best å se etter ny jobb om du har planer om å fortsette å ikke vaksinere deg. Om du har medisinske grunner får du nok hjelp til å omplasseres internt, men om det er uvilje til vaksinen blir det sikkert ikke like enkelt.

Endret av 2ro
  • Liker 3
Skrevet
MiniMjau skrev (54 minutter siden):

Da skal det heller ikke være konsekvenser eller sanksjoner ved å velge å la være.

Sanksjoner er jeg enig i , men det må jo være konsekvenser. Det er jo ikke slik at helsepersonell  jobber i ett område der personlige valg ikke betyr noe. 

Det er Arbeidsgivers rett og oppgave å tilpasse arbeidet til den ansatte, og hvis den ansatte ikke har vaksinert seg, er det arbeidsgiver oppgave å finne egnet arbeid utenfor smitterisiko til pandemien har lagt seg. De er ansvarlig for de skader og sykdommer man pådrar seg som resultat av arbeidsutførelse. 

(Dette er neppe vanlig for arbeidsgiverene å forholde seg til ; jeg tror som deg at arbeidsgiver har gått ut i fra at alle tar de vaksinene som blir tilbudt, og ikke har prosesser fra tidligere som takler smittevern i en situasjon der enkelte velger dem vekk. Så en fordel av Covid og vaksinemotstanden, er at vi bør se en nedgang i antall døde etter influensa sesongene i framtiden.)

• Liker 3
Skrevet

De som jobber i Nordsjøen, kommer ikke med helikopteret ut til plattformen om de ikke kan vise til negativ test tatt tidligst dagen før utreise. Smittevern er ikke en privatsak under en pandemi, og slett ikke hvis man kan sette produksjonens eller pasienters liv i fare. 

• Liker 7
Skrevet
MiniMjau skrev (1 time siden):

For min del så er det arbeidsgiver som organiserer vaksinering og setter oss opp på timer. 

Det har aldri vært snakk om fra arbeidsgivers side at det er noen som IKKE skulle ta vaksinen. Det var bare noe de gikk ut ifra at alle skulle og ville. Før noen sa i fra, at dette faktisk er frivillig og et personlig valg. All vaksinering i norge er frivillig. Da skal det heller ikke være konsekvenser eller sanksjoner ved å velge å la være.

Det at det er frivillig betyr ikke at det må være uten konsekvenser. 

• Liker 3
Gjest Rocka69
Skrevet
MiniMjau skrev (1 time siden):

I noen yrkesgrupper, f.eks Helsepersonell som behandler pasienter så er det ikke "frivillig", arbeidsgiver kan kreve at du er vaksinert for Covid-19 eller andre sykdommer hvis du skal utføre de vanlige oppgavene, og du har som helsepersonell plikt til å oppgi om du er vaksinert eller ikke. 

Sier du at du er vaksinert, og ikke er det så kan det få konsekvenser for din ansettelse og du kan også straffes etter Straffelovens paragrafer §237, 237a og 238.

Skrevet

Min arbeidsgiver på en institusjon har full kontroll over hvem som er vaksinert og ikke. Han har selvsagt ikke lov til å si opp noen som ikke er vaksinerte pga av det. Men, som han sier selv"  skal ikke se bort ifra at uvaksinerte ekstravakter får færre vakter". 

Man kan og risikere å bli omplassert i kommunen, helt lovlig. 

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Illuminatum skrev (3 minutter siden):

Det at det er frivillig betyr ikke at det må være uten konsekvenser. 

Vel det er frivillig å la seg vaksinere, men du har også lovmessig plikt til å si at du ikke er vaksinert eller ikke vil vaksineres. 

Og både arbeidsgivere og arbeidstakere har plikt til tilrettelegge for arbeidsoppgaver. Hvis du har arbeidsoppgaver til vanlig som medfører f.eks. pasientkontakt så har arbeidsgiver både plikt og styringsrett til å omplassere deg til andre oppgaver om mulig. Er dette ikke mulig eller du nekter, så vil arbeidsgiver ha rett til å permittere, førtidspensjoner eller si opp ansettelsesforholdet.

På samme måte så har en arbeidsgiver rett til å omplassere deg til andre oppgaver, hvis du har brukket benet og ikke har lov til å kjøre bil.  

Dette har lagt i lovgivningen rundt arbeidsrett i årtier - dette er ikke noe nytt. Strider ikke mot Grunnloven eller FNs Menneskerettigheter.

Gjest Rocka69
Skrevet
Snefriid skrev (21 minutter siden):

Min arbeidsgiver på en institusjon har full kontroll over hvem som er vaksinert og ikke. Han har selvsagt ikke lov til å si opp noen som ikke er vaksinerte pga av det. Men, som han sier selv"  skal ikke se bort ifra at uvaksinerte ekstravakter får færre vakter". 

Man kan og risikere å bli omplassert i kommunen, helt lovlig. 

Og hvis man som uvaksinert ikke heller følger andre smittevernstiltak - så kan man risikere avskjed som hun på Solgløtt i Gran eller hun ved et omsorgssenter i Mysen som faktisk smittet en kollega. Hun vil nok få oppsigelse eller avskjed i løpet av uken.

Gjest Rocka69
Skrevet
2ro skrev (1 time siden):

Det er nok best å se etter ny jobb om du har planer om å fortsette å ikke vaksinere deg. Om du har medisinske grunner får du nok hjelp til å omplasseres internt, men om det er uvilje til vaksinen blir det sikkert ikke like enkelt.

Vel er du villig til å f.eks jobbe med sentralbord, arkivering så går det nok bra - altså at du viser vilje til å omplasseres hvis det er mulig. Nekter du å omplasseres, så kan nok tilbud om sluttpakke eller oppsigelse ikke være veldig langt unna.

Gjest Rocka69
Skrevet
Chiubi skrev (52 minutter siden):

De som jobber i Nordsjøen, kommer ikke med helikopteret ut til plattformen om de ikke kan vise til negativ test tatt tidligst dagen før utreise. Smittevern er ikke en privatsak under en pandemi, og slett ikke hvis man kan sette produksjonens eller pasienters liv i fare. 

De som jobber i Nordsjøen må vel også ha utvidet helseattest, på samme måte som sjøfolk og piloter, skulle jeg mene. Og da ikke bare for Covid-19, men f.eks. vekt, syn, hørsel, hjerte -og kar sykdommer osv.

Skrevet
Rocka69 skrev (1 minutt siden):

Vel er du villig til å f.eks jobbe med sentralbord, arkivering så går det nok bra - altså at du viser vilje til å omplasseres hvis det er mulig. Nekter du å omplasseres, så kan nok tilbud om sluttpakke eller oppsigelse ikke være veldig langt unna.

Ja, om det er mulig. Om dette er en arbeidsplass der vaksineskepsis har fått spredd seg kan det bli vanskelig. Både for arbeidsgiver og ansatte. 

Man har et visst ansvar når man velger jobb, og helsepersonell har ekstra krav. Slik er det, og har alltid vært. Rart at dette kommer som en overraskelse.

• Liker 2
Skrevet
Rocka69 skrev (8 minutter siden):

Og hvis man som uvaksinert ikke heller følger andre smittevernstiltak - så kan man risikere avskjed som hun på Solgløtt i Gran eller hun ved et omsorgssenter i Mysen som faktisk smittet en kollega. Hun vil nok få oppsigelse eller avskjed i løpet av uken.

Det håper jeg faktisk.  Skikkelig ugreit at helsepersonell som skal beskytte deg potensielt kan utsette deg for smitte. 

• Liker 2
Skrevet
Rocka69 skrev (8 minutter siden):

Disse to sakene er ekstremt forskjellige. De har ingenting med hverandre å gjøre. 

• Liker 5
  • Opprett ny...