Gå til innhold

Planter som overlever balkongen min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Rogaland og litt oppi høyden med mye vind, regn og uforutsigbare temperaturer. Har så lyst på litt grønt på balkongen, men de få grønne plantene jeg har prøvd har bare visnet.

Har mest lyst på blomsterkasse jeg kan feste til rekkverket. Finnes det noen blomster som tåler dette? Jeg har ikke særlig grønne fingre, men kan absolutt vanne ofte ved behov, da jeg er mye hjemme.

Har valp nå som er alt for nysgjerrig på alt, så det nytter ikke med krukke på gulvet. Da blir den veltet og jorda spist. 

Håper veldig at noen har noen lure ideer!

Anonymkode: 50ed7...6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krukkestørrelse er ofte problemet. Det blir for lite og for tørt, eventuelt for vått hvis ikke dreneringen er god. Så desto større krukke, desto mer vil kunne trives. Er det direkte steiksol?

Du kan prøve feks storkenebb.

Anonymkode: f6fb8...98b

AnonymBruker
Skrevet

Spanske margaritter og stemorsblomst tåler alt.

Lavendel tåler også mye.

Anonymkode: c2052...b70

AnonymBruker
Skrevet

I stekende sol kan for eksempel sukkulenter eller roser trives. Sukkulenter er jo på en måte "stueplanter", men jeg ser ingen grunn til å ikke prøve å plante dem ut om sommeren.

Er du ute etter noe som er grønt eller noe med blomster? Flerårige eller ettårige?

Anonymkode: 84b99...352

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spanske margaritter og stemorsblomst tåler alt.

Lavendel tåler også mye.

Supert, kan jeg ha dem i sånn blomsterkasse man har til rekkverket?

AnonymBruker
Skrevet

I stekende sol kan for eksempel sukkulenter eller roser trives. Sukkulenter er jo på en måte "stueplanter", men jeg ser ingen grunn til å ikke prøve å plante dem ut om sommeren.

Er du ute etter noe som er grønt eller noe med blomster? Flerårige eller ettårige?

Anonymkode: 84b99...352

Ok, takk for tips. Mest ute etter blomster, det beste er jo hvis jeg kan ha dem lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Krukkestørrelse er ofte problemet. Det blir for lite og for tørt, eventuelt for vått hvis ikke dreneringen er god. Så desto større krukke, desto mer vil kunne trives. Er det direkte steiksol?

Du kan prøve feks storkenebb.

Vet ikke helt, jeg, det kan være steiksol i blant. Jeg vil helst ikke ha krukke, men blomsterkasse festet til rekkverket. Funker det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt, jeg, det kan være steiksol i blant. Jegil helst ikke ha krukke, men blomsterkasse festet til rekkverket. Funker det?

Hvis du har en god enn så. Slike smale/små uten vannreservoar og uten hull blir enten tørre eller flommer over. Vi har sånne, og de fungerer veldig godt. Har i tillegg borret noen hull et stykke opp på siden (det kan pøsregne her), slik at de ikke blir fulle av stående vann og drukner plantene. 

15391_Balkongkasse_60_cm_Hvit_1.jpg

https://www.gartnerbutikken.no/products/balkongkasse-60-cm-hvit?gclid=CjwKCAjwy42FBhB2EiwAJY0yQtz9dgWm1uQudg-FTf9Ic3mq3s_deNc2ZE8lZ8s21Y3OSxMazNyksxoCCgwQAvD_BwE

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du har en god enn så. Slike smale/små uten vannreservoar og uten hull blir enten tørre eller flommer over. Vi har sånne, og de fungerer veldig godt. Har i tillegg borret noen hull et stykke opp på siden (det kan pøsregne her), slik at de ikke blir fulle av stående vann og drukner plantene. 

15391_Balkongkasse_60_cm_Hvit_1.jpg

https://www.gartnerbutikken.no/products/balkongkasse-60-cm-hvit?gclid=CjwKCAjwy42FBhB2EiwAJY0yQtz9dgWm1uQudg-FTf9Ic3mq3s_deNc2ZE8lZ8s21Y3OSxMazNyksxoCCgwQAvD_BwE

Takk skal du ha :)

Jeg må dessverre ha det inn med teskje; jeg kjøper en balkongkasse og oppheng, fyller den med jord (hvilken jord?) og kjøper noen blomster (hvilke?) som jeg legger nedi jorda? Haha, jeg har aldri gjort dette før.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk skal du ha :)

Jeg må dessverre ha det inn med teskje; jeg kjøper en balkongkasse og oppheng, fyller den med jord (hvilken jord?) og kjøper noen blomster (hvilke?) som jeg legger nedi jorda? Haha, jeg har aldri gjort dette før.

Ja, det stemmer. Men lurt å ha lecakuler nederst. :) Og etterfyll gjerne med jord, den synker en del og fint for plantene å ha nok jord.

Anonymkode: 9e223...e16

AnonymBruker
Skrevet

Lag hull i blomsterkassene, det er ofte merket av i bunnen hvor hull skal lages. Det holder med en spiker og en hammer. Ellers vil kassene fort fylles med vann og plantene drukner. Petunia har jeg god erfaring med, de tåler masse sol så lenge de vannes jevnlig. Må renses for visne blomster. De med små blomster tåler regn bedre enn de med store blomster. Gi gjødsel ofte så blomstrer de utrolig mye. 

Anonymkode: 073f7...9d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 20.12):

Supert, kan jeg ha dem i sånn blomsterkasse man har til rekkverket?

Det er de perfekte til.

De sprer seg veldig utover, så trenger ipkke plante tett i tett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...