AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Hei Er det noen her som vet hvor mye informasjon helsesekretærene får om pasientene på legekontorene? Alltså jeg er pasient på ett legesenter hvor jeg har åpnet meg mye for min fastlege, ting han har skrevet i min journal. Vil dette være synlig for helsesekretærene på legekontoret? Jeg spør fordi det er en kusine av meg som er helsesekretær på dette legekontoret og jeg ønsker ikke at noe av min journal skal være åpent for henne. Jeg føler også at hun allerede vet ting om meg som jeg kun har åpnet meg om til min fastlege Anonymkode: 17e6a...9a9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Jeg vil tro at hun kan gå inn i din journal, eller deler av den ihvertfall. Når jeg ringer legekontoret og spør helsesekretæren om noe, så kan hun f.eks gi meg svar, som jeg går utifra at hun ser i min journal. Jeg vet ikke om du kan få lagt inn sperre på at din kusine kan gå inn på din journal, og jeg skjønner godt at du ikke vil at din kusine skal ha tilgang til sensitiv informasjon om deg. Kanskje noen her vet? Anonymkode: 39c09...c75
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Jeg tror i utgangspunktet legesekretærer ikke har lov til å gå inn i behandler-journaler . Dessuten; hvis hun er nær relasjon skaL hun vel strengt tatt på eget initiativ holde seg unna journalen og saken din. Merk at fastlegejournaler ofte ikke så detaljert og stort sett skriver ikke leger, psykologer etc journaler som utleverer. Det finnes teknikker å skrive journal på som får frem problemstilling , symptomtrykk -uten å utlevere og gå i detalj. Anonymkode: 7cb8f...063
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 Jeg studerte medisinsk sekretær. Hun har tilgang til din journal men har ikke lov til å gå inn på din journal uten grunn. Det blir registrert hvem og hver gang noen ser på din journal. Hvis jeg husker riktig så kan du se hvem som har sett på din journal på helsenorge.no Mange sekretærer skriver også ned journalen for leger men det skjer vanligvis på sykehus. Anonymkode: b3ed4...cdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå