AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Ja jeg vet om senskader, men stemmer i hodet....? er dette noe noen av dere vet noe om? De har begge vært utsatt for psykisk og fysisk vold. Jeg ønsker ikke utbrodere her, av opplagte grunner, men det er altså 2 år siden volden stanset. Først nå, så lenge etter, kommer dette. De har hatt depresjon og angst, men jeg har ikke hørt dette om stemmene før nå. Når jeg spør om det de hører i hodet er stemmen til voldsutøver, så er de begge usikre, men det stemmene sier hos begge er hvor lite de er verdt (noe voldsutøver sa ofte). Jeg blir bekymret. Mange ting har stabilisert seg i livet deres og så kommer dette. Forstår det er senskader, men hvordan går jeg frem nå? De bør vel begge henvises barnepsykiatrien? eller? Noen som kan noe om dette med senskader av vold og hva med slike stemmer? Anonymkode: 0fce9...627
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Henvis til BUP (ikke barnepsykiater nødvendigvis der da, men det er riktig instans) Anonymkode: 2fe69...ad1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Schizofreni, kanskje. Anonymkode: a0150...284
lillevill Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Kan du starte med å motarbeide stemmen? feks si takk for at du er du. og takk for at du er akkurat den du er. Og øve på positive affirmasjoner ala 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Henvisning til BUP! Bestill en time hos fastlegen og be om henvisning. Fortell hva barna sier, og fortell at du er bekymret! "Stemmer i hodet" trenger ikke være farlig, men det er ofte en følge av vold. Det kan være egen eller andres stemme som forteller at man ikke er bra nok, ikke verdt noe osv. Jeg er overrasket over at de ikke har blitt henvist tidligere, når volden stoppet for 2 år siden? Anonymkode: f4b74...a33 4
Silva Pluvialis Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Hei. Dette er dessverre ikke uvanlig for traumatiserte barn. Å høre stemmer (traumeutløst) er et dissosiativt symptom, og har ingenting å gjøre med psykose eller schizofreni om det ikke foreligger andre symptomer på dette (som vrangforestillinger, hallusinasjoner m.m...). Barna må henvises til bup og bli utredet for ptsd og dissosiativ lidelse. Viktig at de får hjelp nå slik at dette ikke følger dem inn i voksenlivet. ❤️ Endret 7. oktober 2022 av Tvillingsjel 12
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Har også to barn som har blitt utsatt for vold. Eldste har også fått stemmer i hodet etter volden stoppet. Jeg tok barnet med til fastlegen, som har henvist videre til BUP. Vi venter fremdeles på svar på henvisning. Ifølge min fastlege er dette et traumeutløst reaksjonsmønster som ofte ses hos barn som har levd i et enormt fryktregime med vold over lang tid. Det er enormt sjeldent at det faktisk er snakk om noen form for mental sykdom. Det er rett og slett senskader fra det voldsutøver har utsatt barnet for. Det kan være både dissosiasjon, angst, panikkangst, PTSD eller en kombinasjon. Fryktelig vondt å stå på sidelinjen når slike ting skjer så lang tid etter man får de bort fra volden. Jeg har spurt om jeg kan snakke med stemmene (mitt eldste barn hører to stemmer), hvordan de høres ut, hvordan de ser ut, om stemmene alltid bestemmer eller om barnet mitt klarer å bestemme over stemmene etc. Svarene jeg fikk var hjerteskjærende å høre. Barnet mitt er fullstendig kontrollert av det stemmene "befaler" på samme måte som situasjonen var med voldsutdøveren. Stemmene lar ikke barnet mitt spise, ha på seg klær, sier det skal skade seg selv etc. Jeg ville utvilsomt kontaktet fastlegen og fått barnene dine inn til behandling hos spesialistene hos BUP. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: 9dbbb...a09 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå