AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Noen som har noen gode råd for å roe nervene rundt fødsel? Klarer ikke glede meg til å få babyen min for først må jeg føde og jeg er så nervøs. Vet ikke helt for hva, vet det blir vondt men det skremmer meg ikke veldig. Bare veldig ukjent og skummelt på en måte. Anonymkode: a3788...35d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Skal du settes i gang siden du vet når du skal føde? Lurt å dra innom og prate skikkelig med jordmor på helsestasjonen sånn at du vet mer rundt hva som skal skje og hva du kan forvente. Det kan hjelpe på nervene og føle at man har litt mer kontroll. Du får sikkert også god informasjon fra fødeavdelingen først. Jeg har ingen personlig erfaring, jeg fødte plutselig en uke før termin, styrtfødsel, så rakk ikke tenke noe i det hele tatt. Trodde jeg kom til å gå over termin så hadde ikke begynt å grue meg. Samtidig var jeg veldig uforberedt da, så å ha en samtale om fødselen med jordmor er uansett lurt :). Anonymkode: 64bab...8e0 1
mammahjarte Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Fokuserte på pusting og kjempa ikkje imot kroppen. Eg prøvde slappa av etter beste evne og «gav» kroppen min til føding. Det er så sterke krefter i sving at du mister kontrollen, eg akseptere at sånn blir det. Eg brukte hypnobirth inspirerte teknikker. Er ikkje noko ekspert altså. Hadde fin fødsel. Ekstremt vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 I dagene før fødsel fokuserte jeg på å nyte livet, tenkte ikke på fødsel. Får jo uansett ikke gjort noe, naturen styrer 😊 Anonymkode: 622f5...85a 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Ikke sikkert at dette er noe for deg, men jeg oppsøkte bilder av harmoniske fødsler🙈 F.eks @evarosebirth på instagram. Bildene hennes har sånn en fin ro i seg. Anonymkode: d02f9...83d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Har dessverre ikke trøste ord ☹️Gruer meg veldig jeg også. Har hatt veldig dramatisk første fødsel, og er redd at det kan bli samme opplevelse. Er 8 dager på overtid her, psykisk sliten av å vente, alle plager osv. Anonymkode: fd34c...773 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Be om å få satt epidural med en gang du kommer inn på sykehuset! Anonymkode: 06a76...245
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Søk opp hypnobirthing bridget tayler på YouTube, det endret alt for meg. Hun er så laidback og forklarer ting på enkleste måten Anonymkode: 6de81...642 1
Heln Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 Les deg opp på smertestillende, det er ingen skam i det. Selv rakk jeg ingenting, og mener bestemt at jeg kunne fått en bedre fødsel om jeg hadde fått epidural. Jeg fikk fullstendig panikk, og det ødela alt. Snakk med jordmor og prøv å finn ut hva du er redd for
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 Klem til deg! for meg hjalp det å huske at kroppen er skapt for det. Jeg hørte på jordmødrene, endret stilling når de foreslo det, pustet tungt og rolig mellom riene og prøvde å gi meg selv masse skryt. Hadde tatt et fødselsforberedende kurs som fokuserte på pusting og sånn i forkant, det hjalp mye. Samtidig hadde jeg ikke en komplisert eller lang fødsel, så vanskelig å si hvordan jeg hadde klart meg om det var tilfelle. For meg var det beroligende å vite «alt» som kunne skje, så derfor alle sesongene av fødeklinikken på slutten av svangerskapet 😅 det skremte meg ikke, men fordi jeg følte jeg visste mer fikk jeg også en større opplevelse av kontroll. lykke til, det kommer nok til å gå helt fint! ❤️ Anonymkode: bdcb6...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 Den beste trøsten er vel kanskje at du kommer til å havne i en boble under fødselen, du blir så fokusert på det som skjer i bobla at du ikke har kapasitet og overskudd til å bli redd. Sånn var det i hvert fall for meg, plutselig var alt det gjorde med meg greit og jeg var alt for konsentrert på det jeg drev med til å være redd. Jeg var mye reddere de siste dagene før fødselen enn under fødselen. Anonymkode: 205e0...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 Jeg hadde keisersnitt. Føles som jeg ikke har gått gjennom noe fødsel, synd at ikke flere får lov pga økonomiske hensyn. Ønsker deg lykke til. Tror bare det er tøft,men så når du har baby der så var alt verdt det. Anonymkode: 31535...6e2 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Jeg tenkte «det blir helt jævlig vondt, og bare vi overlever og jeg får en normalt frisk baby skal jeg være fornøyd». Tenkte at jeg skulle stole på jordmødrene og kompetansen deres. Men også stole på egne behov, og være tydelig på mine ønsker. Det hjalp faktisk 🤷♀️ På et punkt i fødselen (fra 7-8 cm) gikk det fra å kunne puste/jobbe med kroppen til at jeg lå som en banan i krampe uten evne til å snakke - kroppen strittet totalt imot uten kontroll. Det brant å lår som om noen hadde satt fyr på meg, og jeg skalv som et aspeløv. Og da skjønte jeg at for å klare å gjennomføre måtte jeg bare si «epidural». Det ble sugekopp og ineffektive rier og alt som var, men jeg aksepterte at «sånn er det nå» og fikk aldri panikkanfall. Så har ingen traumatiske minner/opplevelse, følte at fødsel var awesome og sinnsykt kul opplevelse selv om det var satans vondt og tildels helt uten kontroll. Når jeg fikk beskjed om at jeg fikk X tid på å få babyen ut før de måtte ta hastesnitt hadde jeg ikke en følelse av «motstand mot min plan på forhånd» - jeg bare tenkte at nå måtte jeg presse alt jeg hadde for babyens beste. «Det blir som det blir» er et ganske greit utgangspunkt. Ikke legg planer og forventninger.
MiaHI Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde keisersnitt. Føles som jeg ikke har gått gjennom noe fødsel, synd at ikke flere får lov pga økonomiske hensyn. Ønsker deg lykke til. Tror bare det er tøft,men så når du har baby der så var alt verdt det. Anonymkode: 31535...6e2 Det er ikke pga. økonomiske hensyn man ikke får keisersnitt. Det er fordi det er tryggere for både kvinnen og babyen å føde vaginalt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den beste trøsten er vel kanskje at du kommer til å havne i en boble under fødselen, du blir så fokusert på det som skjer i bobla at du ikke har kapasitet og overskudd til å bli redd. Sånn var det i hvert fall for meg, plutselig var alt det gjorde med meg greit og jeg var alt for konsentrert på det jeg drev med til å være redd. Jeg var mye reddere de siste dagene før fødselen enn under fødselen. Anonymkode: 205e0...6a3 Ikke alle som dissosierer.. jeg var fullt tilstede , derfor har jeg angst nå. Anonymkode: 401e1...9da
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 Så mange youtubevideoer om naturlig fødsel, sånne folk som puster smerte vekk, for å motivere meg til å klare det mentalt! (Jeg er kkke en sånn person, men om de kan klare det skal søren meg jeg også!) Lærte veldig nyttig pusteteknikk av det (telling på inn- og utpust, tror det var 4 inn og 8 ut) og det hjalp meg MASSE i fødselen. Da var det noe å fokusere på og godt å kunne puste og telle meg igjennom riene! Ellers anbefaler jeg virkelig å be om epidural, det fungerte som en kule, og gjorde fødselen absolutt overkommelig, selv om det tok tid, var vondt, etc. Gleder meg til neste gang, da skal jeg grue meg mindre 😊 Lykke til! Anonymkode: 2ce66...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå