AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Fant ut i forrige uke at jeg er gravid. Uplanlagt, og litt ubeleilig. Jeg elsker kjæresten min, og ønsket/ønsker barn med han på et eller annet tidspunkt, men nå var ikke i mine planer kan man si. Jobber som lærer og graviditeten vil innebære permisjon midt i et skoleår for det første, og for det andre er jeg så kort på vei at jeg ikke tør/kan/vil fortelle ennå i frykt for at noe skal gå galt, slik at jeg kanskje gjør masse krøll på fag- og timeplanfordelingen de holder på med i disse dager. Er bare i uke 4, og spontanabortrisiko er jo ganske høy de første tre måneder. Om jeg hadde blitt gravid slik at permisjonen falt på slutten eller begynnelsen av et skoleår, ville alt blitt så mye lettere, og jeg ville ikke fått dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver. Ikke minst; kjæresten min er ikke klar for barn ennå. Derfor har jeg gått på cerazette, men altså likevel blitt gravid. Tror ikke jeg har brukt de feil - altså ventet for lenge mellom hver pille, men jeg har selvsagt noen ganger glemt å ta på morgenen. Men da har jeg tatt på kvelden, så tenker at det ikke utgjør årsaken? Er det slik at noen er ekstra fruktbare, eller er det at cerazette rett og slett er mindre sikker enn andre p-piller? Har googlet litt etter at jeg oppdaget graviditeten, og ser at cerazette kanskje er det. Selvsagt, jeg gruer meg veldig til å fortelle kjæresten, fordi han kanskje kommer til å tro at jeg gjorde dette "med vilje." Så jeg har visst om dette en uke, men utsetter og utsetter å fortelle selv om jeg har hatt mange anledninger til å fortelle. Oppsummert; pinlig å fortelle arbeidsgiver om dette, og at det evt. ikke blir før i sommerferien fordi jeg ikke tør før første semester er ferdig. Og, både pinlig og veldig ubehagelig å skulle fortelle kjæresten. Noen andre som har blitt uplanlagt gravide, og kan dele hvordan de fortalte nyheten til partner og arbeidsgiver? Tips til hvordan jeg burde gå frem? Anonymkode: 11b3f...60f 1
Populært innlegg Supersmurf Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 17. mai 2021 Arbeidsgiver har vel ingenting med om det var et uhell eller ikke, dessuten er det innafor å få barn midt i et skoleår. Det skal du i hvert fall ikke tenke på. Det som er viktig er å finne ut om du og din kjæreste ønsker å få barn nå. 76
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Supersmurf skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver har vel ingenting med om det var et uhell eller ikke, dessuten er det innafor å få barn midt i et skoleår. Det skal du i hvert fall ikke tenke på. Nei, du har rett i det. Men synes på den måte det er veldig flaut med så dårlig timing, og at det kan ødelegge og skape kluss i planene de lager for neste skoleår. Supersmurf skrev (1 minutt siden): Det som er viktig er å finne ut om du og din kjæreste ønsker å få barn nå. For meg er ikke abort noe alternativ, vil ikke kunne leve med det tror jeg. Unntaket er om det er store avvik som downs syndrom e.l. Men det får jeg vel ikke svar på før på tidlig UL. Anonymkode: 11b3f...60f 4
Populært innlegg Supersmurf Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du har rett i det. Men synes på den måte det er veldig flaut med så dårlig timing, og at det kan ødelegge og skape kluss i planene de lager for neste skoleår. For meg er ikke abort noe alternativ, vil ikke kunne leve med det tror jeg. Unntaket er om det er store avvik som downs syndrom e.l. Men det får jeg vel ikke svar på før på tidlig UL. Anonymkode: 11b3f...60f Jeg er også lærer og det er vanlig at lærer får barn i alle måneder i løpet av et år. Mange må kanskje prøve lenge før de klarer å bli gravide, og da kan man ikke ta hensyn til at det ikke passer for arbeidsgiver. Det blir jo satt inn en vikar for deg, og det er ikke sånn at du er uerstattelig. Dette kommer til å gå fint, og du trenger ikke å si i fra om graviditeten før etter sommerferien! Jeg har tre barn og alle er født i forskjellige måneder. Ett av de et født så det passer i forhold til skoleåret. Ingen av mine sjefer har tatt det ille opp at jeg har vært gravid på ugunstige tidspunkt. 50
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Ikke bry det med arbeidsgiver. De har nok hatt gravide arbeidstakere før, og folk blir syke, finner nye jobber etc. og det må arbeidsgivere takle. Snakk ned kjæresten din. Her må du bare være ærlig om at det ikke var planlagt, at timingen ikke er som du skulle ønske, men at du ikke klarer p forestille deg abort. Om han reagerer negativt først, så gi ham litt tid. Det vil være et sjokk for ham, men han takler det sikkert etterhvert. Og kanskje reagerer han mer positivt enn du nå tror. Lykke til! Anonymkode: 38f7d...1f7 7
Sesao Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Gratulere med graviditeten ❤ Alt det andre går nok br skal du se. 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Hvor gamle er dere? Anonymkode: e792e...ebf
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Sesao skrev (Akkurat nå): Gratulere med graviditeten ❤ Alt det andre går nok br skal du se. Første post under denne brukeren jo! Gratulerer! Gratulerer til deg også TS! 🤗 Anonymkode: e792e...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Sier som de andre, arbeidsgiver skal du ihvertfall ikke tenke på. Jeg er også lærer og vi lærere er jo ofte veldig glade i å planlegge og litt for hensynsfulle for vårt eget beste. Jeg har med begge mine to prøvd å bli gravid sånn at det passer perfekt med skoleåret, men faila begge gangene, for det er ikke sånn det funker - det klaffer ikke nødvendigvis slik man ønsker uansett hvor nøyaktig man planlegger Arbeidsgiver har sikkert barn selv og har vært gjennom massevis av gravide ansatte før, så det er ikke noe spesielt eller uventet Om du er 4 uker på vei nå skal du jo ikke i permisjon før i desember, og selv om du forteller det i august har de god tid til å finne vikar. Dessuten kan man jo bli syk eller skadet og bli sykemeldt når som helst helt uplanlagt, sykdom tar ikke hensyn til skoleåret Men du må prate med kjæresten din. Anonymkode: c53c8...8cf 12 1
Sesao Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Første post under denne brukeren jo! Gratulerer! Gratulerer til deg også TS! 🤗 Anonymkode: e792e...ebf Godt observert. Mitt første innlegg her inne noensinne faktisk 😊 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 Dersom du har glemt å ta Cerazette Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, opprettholdes likevel den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid. Hvis du er mer enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett, kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk tilleggsprevensjon (barrieremetode) også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du begynte å ta tablettene og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd. Anonymkode: 687cb...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Ikke tenk på arbeidsgiver, det er ikke sånn at alle blir gravide første gang man prøver slik at man kan time det uannsett. Det er helt ok å bli gravid når som helst på året og det ordner seg og arbeidsgiver får jo god tid til å planlegge vikar osv når du sier ifra (til normal tid, etter 3 mnd feks, ingen vits å si ifra ennå) Fokuser på å snakke med kjæresten din og hva DERE og DU vil og glem arbeidsgiver fullstendig akkurat nå. Anonymkode: c1b40...d68 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Arbeidsgiver blir sikkert bare glad på dine vegne! Det er helt vanlig at folk blir gravide, selv om det på mange måter er «ubeleilig» er det også noe man er vant til å hanskes med. Det er ikke noe å grue seg til håper kjæresten din ble glad, og at han hvertfall ikke mistenker deg for å lyve. Jeg ville fortalt det med én gang om jeg var deg. Lykke til! Anonymkode: d483f...30b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 Cerazette er jo en minipille, ikke vanlig p-pille. Den må tas på samme tidspunkt hver dag for å ha effekt. Anonymkode: 12cbe...053 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Cerazette er jo en minipille, ikke vanlig p-pille. Den må tas på samme tidspunkt hver dag for å ha effekt. Anonymkode: 12cbe...053 Nei, det stemmer ikke Cerazette er ikke en minipille, men en gestagenpille https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/gestagenpille/ https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/minipille/ Anonymkode: c53c8...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 Har du skjult dette for kjæresten en uke allerede? Anonymkode: 7c88d...aca
MiaHI Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 Gratulerer med graviditeten! For de aller fleste er det umulig å planlegge en graviditet perfekt til et skoleår, så du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver. Sånn er det, kvinner blir gravide🤷♀️ Det eneste jeg syns er kritikkverdig her er at du åpenbart ikke har lest pakningsvedlegget på p-pillene dine, til og med ikke når du har glemt å ta piller til fast tid. Det mener jeg er ganske uansvarlig. I pakningsvedlegget står det at hvis du er mer enn 12 timer for sen med å ta pillen bør du bruke annen prevensjon i 7 dager. 6
Amatariel Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 Skjønner du gruer deg, men dette går nok helt fint Det første du må gjøre er å fortelle kjæresten. Du må jo bare være ærlig å si det som det er. Kanskje han vil få sjokk først, og kanskje til og med tro du gjorde det med vilje et øyeblikk, men sjokket vil legge seg. Ved min nr.1 tok ikke kjæresten det inn før etter 3 måneder. Men han må jo få vite det nå for å begynne å prosessere. Klart spontanabort kan skje, men du kan ikke holde det skjult for han av den grunnen. Skulle det skje er det noe dere må takle sammen. Når det gjelder arbeidsgiver så må du virkelig ikke tenke på jobben. Selv OM du hadde planlagt dette aldri så nøye så er det veldig liten sjanse for å bli gravid akkurat når man vil. Er vel utrolig mange lærere som blir gravide, og da midt i skoleåret. Dette ordner de! Rett og slett ikke ditt problem. Helt normalt i et arbeidsliv dette. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, du har rett i det. Men synes på den måte det er veldig flaut med så dårlig timing, og at det kan ødelegge og skape kluss i planene de lager for neste skoleår. For meg er ikke abort noe alternativ, vil ikke kunne leve med det tror jeg. Unntaket er om det er store avvik som downs syndrom e.l. Men det får jeg vel ikke svar på før på tidlig UL. Anonymkode: 11b3f...60f Noe kan oppdages på ul, men om barnet er friskt vet du ikke før det er født. Har man slurvet med prevensjon, så kan man bli gravid. Sånn burde voksne mennesker vite. Anonymkode: 4b27b...957 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, du har rett i det. Men synes på den måte det er veldig flaut med så dårlig timing, og at det kan ødelegge og skape kluss i planene de lager for neste skoleår. Vi er ganske mange som ikke har sjans på å planlegge graviditet ned til måned, så det er helt urimelig å forvente at folk skal time det slik at det passer best mulig for arbeidsgiver Man kan ikke alltid bestemme over biologien. Så ikke tenk på det, det er ikke noe å være flau over❤ Anonymkode: 53031...7ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå