mammahjarte Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Eg kunne eigentlig i ein perfekt verden tenkt meg å bli fullvaksinert FØR eg blir gravid. Men nå ser det ut som eg blir den siste til å få vaksine pga endringer i køen (33 år, frisk). Stemmer det at gravide kan få vaksine nå? Mens dei er gravide altså. Eg er meir bekymra for å gå uvaksinert over lengre tid. Kva ville du gjort?
Midlertidigkonto Skrevet 18. mai 2021 #2 Skrevet 18. mai 2021 I takt med at flere og flere blir vaksinert, minsker sjansen for smitte, som er poenget til hele massevaksinasjonen, så du vil nok være ganske trygg, selv som uvaksinert. Er i hovedsak siste trimester du er i risikosonen som gravid mtp korona, så muligens lurt å holde deg litt isolert da, kommer an på hvor befolkningstett det er der du bor. Angående vaksine som gravid vet jeg ikke hvilke grunnlag utregningene deres er gjort for å si at det er trygt, noe FHI har gjort. Det er nok ganske likt antagelsene som med astra zenika: Det kommer an på hvilke sjanse du har for å få korona i løpet av de neste 9 månedene versus det å garantert få vaksine med de ulempene det kan ha. Jeg tror at i slike risikoanalyser er det kun din helse som vurderes, ikke fosteret. Eneste jeg kan huske å ha lest er fra storbritannia, som etter å ha vaksinasjon så langt (var kanskje en måned siden jeg leste det), var det 20 ish gravide som spontanaborterte, da de vaksinerte alle der nede. Om dette er noe de ville gjort uansett er vanskelig å si. Eneste jeg kan tenke meg er at bivirkninger kan få konsekvenser for fosteret, men ikke sikkert. Vanskelig valg å ta dessverre. Hvis du føler du har dårlig tid kan det kanskje være best å prøve å bli gravid med en gang. Det dukker nok opp ny info underveis av hva de har funnet ut av vaksinasjon og gravide, når i svangerskapet det er trygt å ta etc.
Anbefalte innlegg