Gå til innhold

Hente valp i Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal hente valp i Sverige. Hvordan gjør jeg det når jeg ikke skal gå i karantene? Møte oppdretteren på Svinesundsbrua? Kan vi da stå på hver vår side av grensa? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mabelle skrev (2 minutter siden):

Jeg skal hente valp i Sverige. Hvordan gjør jeg det når jeg ikke skal gå i karantene? Møte oppdretteren på Svinesundsbrua? Kan vi da stå på hver vår side av grensa? 

Test deg på grensen. 

Skrevet

Dere kan møtes på hver side av grensa, mener jeg. Men dere må ta kontakt med tollen slik at de er opplyst om det. Så kan valpen gå over alene.

Men ta kontakt med Tolletaten så får du rett svar.

Gjest Rocka69
Skrevet

Å hente en valp, blir ikke regnet som en nødvendig reise av myndighetene. Uansett om den er 10 sekunder eller 10 dager.

Så krysser du grensen, så må du i 10-dager karantene på karantenehotell. Hadde vært en nødvendig jobbreise eller at et nært familiemedlem lå for døden så ville du kunne få klassifisert den som nødvendig, og du kunne ha fått hjemmekarantene.

Oppdretteren kan komme til tollstasjonen, levere valpen og dere kan ordne alle papirer der. Du trenger ikke å krysse grensen. Oppdretteren kan så dra tilbake til Sverige - som ikke har karantene fra Norge (mener jeg). 

Skrevet

Er det noen som har henta valp i Sverige nå i det siste? Hva gjorde dere?

Skrevet

Hvorfor kan en ikke møtes på grensa og å stå på hver vår side? Da krysser ingen grensa. Blir det da regnet som en reise da hvis ingen krysser grensa? 

Skrevet
Rocka69 skrev (På 18.5.2021 den 7.09):

Å hente en valp, blir ikke regnet som en nødvendig reise av myndighetene. Uansett om den er 10 sekunder eller 10 dager.

Så krysser du grensen, så må du i 10-dager karantene på karantenehotell. Hadde vært en nødvendig jobbreise eller at et nært familiemedlem lå for døden så ville du kunne få klassifisert den som nødvendig, og du kunne ha fått hjemmekarantene.

Oppdretteren kan komme til tollstasjonen, levere valpen og dere kan ordne alle papirer der. Du trenger ikke å krysse grensen. Oppdretteren kan så dra tilbake til Sverige - som ikke har karantene fra Norge (mener jeg). 

Å hente valp regnes som nødvendig jo. Helt sykt egentlig. 

• Liker 1
Skrevet
Mabelle skrev (57 minutter siden):

Er det noen som har henta valp i Sverige nå i det siste? Hva gjorde dere?

Hei! Kjørte nettopp ei venninne til grensa for å hente valp. De avtalte med tollen i forkant og hadde alle papirer. Hun gikk over til svensk side fordi hun skulle hilse på valpen og oppdretter og skrive under på noe greier. Var vel over i 45 min før hun gikk over. Fritak fra karantehotell

• Liker 2
Skrevet

Du og oppdretter må signere kontrakt og ha alle vaksiner og papirer klare for å vise til tollen. Avtal med tollen på hver side. Møt opp i tid og ha med tester, vaksine til hunden etc klart. Alt må være klart.

• Liker 1
  • Opprett ny...