Gå til innhold

Hunn eller hann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal få oss en ny kattunge i ettermiddag. Hvordan finne ut om det er gutt eller jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg bestemt meg for på forhånd, var jeg dere... Er det hannkatt koster det en slikk og ingenting å kastrere, men er det hunnkatt, kan det fort komme oppi to-tre tusen for enten å sterilisere eller kjøpe p-piller (over tid).

Å sørge for at katten ikke formerer seg er en plikt, syns jeg. Hvorfor da velge det dyreste alternativet?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det enkleste er å skjekke dette mens katten fortsatt er sammen med søsknene sine, da du sm regel har noe av hver, og da er det lettere å se forskjell. Fra de er ca 8 uker skal du iallfall kunne se det, selv om det kan være vanskelig når du bare har en kattunge å se på.

Her har du en link, med en tegning av hva du skal se etter:

http://www.indiapets.com/cats/articles/carta02.htm

På hannkatter er også de to åpningene lengre fra hverandre enn på hunnkattene.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det ville jeg bestemt meg for på forhånd, var jeg dere... Er det hannkatt koster det en slikk og ingenting å kastrere, men er det hunnkatt, kan det fort komme oppi to-tre tusen for enten å sterilisere eller kjøpe p-piller (over tid).

Dette stemmer ikke helt. Å kastrere hannkatter koster fra 500,- til 1000,- Å sterilisere en hunnkatt koster fra 1000,- til 1500,- Litt dyrere, men ikke mere enn at man som dyreeier bør ta seg råd til det. Og det er uansett billigere enn p-piller eller gjentatte kull. Å ha hunnkatt eller hannkatt har ulike fordeler og ulemper, og for noen betyr ikke kjønnet noe i det hele tatt.

Skrevet

Så lenge katten blir kastrert, og særlig hvis den blir tidligkastrert, så spiller ikke valg av kjønn noen rolle. Katten utvikler seg til et individ, lever ikke opp til kjønnsspesifikke forventninger. De blir som "intetkjønn" å regne.

Og som det er nevnt tidligere her, så koster det deg ikke så mye å kastrere verken hunnkatter eller hannkatter. Hvis man ikke kan ta seg råd til å betale 1500 kr for at en hunnkatt skal bli kastrert har man ikke råd til å ha katt i det hele tatt. Senere kan man få mye større veterinærregninger.

Husk at kattungen du får skal være 12 uker, og forsikre deg om at den har fått markekur som den skal. Lykke til med kattunge :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Så lenge katten blir kastrert, og særlig hvis den blir tidligkastrert, så spiller ikke valg av kjønn noen rolle. Katten utvikler seg til et individ, lever ikke opp til kjønnsspesifikke forventninger. De blir som "intetkjønn" å regne.

Det er jo egentlig ikke å anbefale... Kastrering/sterilisering bør skje når katten er rundt 12 måneder, eventuelt tidligere, dersom den viser tegn på at den er blitt kjønnsmoden. Hunnkatter bør gis p-piller frem til sterilisering, når de går ute fra 6-måneders-alderen.

Skrevet

Vi har bestemt oss for en guttepus, men de vi skal få den hos har bare en pus igjen og de er usikker på om det er hunn eller hann, tegningen var illustrativ, men noen andre råd for å se forskjell?

Skrevet
Dette stemmer ikke helt. Å kastrere hannkatter koster fra 500,- til 1000,- Å sterilisere en hunnkatt koster fra 1000,- til 1500,- Litt dyrere, men ikke mere enn at man som dyreeier bør ta seg råd til det. Og det er uansett billigere enn p-piller eller gjentatte kull. Å ha hunnkatt eller hannkatt har ulike fordeler og ulemper, og for noen betyr ikke kjønnet noe i det hele tatt.

Det kommer virkelig an på hvor man bor!!

På mitt hjemsted, ei lita bygd, koster det 250 å kastrere en hannkatt. Å sterilisere hunnkatt koster 2000.

I byen hvor jeg bor nå, koster det 800 kroner for en hannkatt, og 1800 for en hunnkatt.

Skrevet
Det er jo egentlig ikke å anbefale... Kastrering/sterilisering bør skje når katten er rundt 12 måneder, eventuelt tidligere, dersom den viser tegn på at den er blitt kjønnsmoden. Hunnkatter bør gis p-piller frem til sterilisering, når de går ute fra 6-måneders-alderen.

Vi hadde en diskusjon ang dette for ikke lenge siden:

diskusjon om tidligkastrering

I tillegg anbefales det å lese på Norsk Huskattforenings side:

Tidligkastrering

Synes du skal være forsiktig med å anbefale noe som kan ha den konsekvensen at flere uønskede kattungekull blir født. P-piller er ikke et 100%sikkert prevensjonsmiddel, det eneste som 100% kan hindre drektighet er kastrering. Ved at man kastrerer før første løpetid minsker man faren for pattekreft, og man slipper ekstrautgiften med p-piller (p-piller øker jo faren for kreft).

Katter kan bli kjønnsmodne så tidlig som 5 mnd gamle, så det er ganske lenge de eventuelt skulle gått rundt kjønnsmodne før kastrering. Hva skal man gjøre med hannkattene fram til kastrering? De vil jo kunne plage naboer med urinmarkering, og befrukte ukastrerte hunnkatter i området.

Både omplasseringsorganisasjonene, Norsk Huskattforening, Veterinærhøyskolen og Norges eneste spesialiserte katteklinikk som ligger i Lørenskog anbefaler tidligkastrering. Vet noen veterinærer fortsatt fraråder det, men de sitter ikke inne på oppdatert kunnskap på området. Så å kastrere katter av begge kjønn fra 5-6 mnd alder er helt normalt og helt ufarlig, snarere tvert i mot: katten kommer seg raskere etter operasjonen.

At det skal koste så enormt mye å kastrere hunnkatter synes jeg høres merkelig ut. Jeg bor i Oslo, og har inntrykk at vi her har de høyeste prisene i hele landet. Jeg har fått kastrert hunnkatt til under 1500 her. Men riktig at man totalt sett må regne med å legge ut en 2000 totalt første året,inkludert ID-merking og grunnvaksinering. Men også hannkattene må vaksineres og merkes, så man kommer totalt sett ikke så mye billigere ut med hannkatt framfor hunnkatt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Vi har bestemt oss for en guttepus, men de vi skal få den hos har bare en pus igjen og de er usikker på om det er hunn eller hann, tegningen var illustrativ, men noen andre råd for å se forskjell?

Hvor gammel er katten? Er den bare 8-9 uker kan det fortsatt være vanskelig å se forskjell. Men som regel er det slik at dersom du ikke ser noe, så er det en hunnkatt. Hannkattene har som regel begynt å få antydning til baller i den alderen. Bommet på kjønn selv senest i sommer, "hannkatten" vår viste seg å være jente når hun ble 12-13 uker... Så dersom du er usikker må du nesten bare ta sjangsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...