Gå til innhold

Hvorfor er det så dårlig skuespill i gamle norske filmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spesielt de fra 70 og 80 tallet. Noen er jo så dårlige at de nesten er morsomt. Men det ble sikkert ikke opplevd som dårlig når de var nye... Jeg liker også å se på sånne filmer selv om det er dårlig skuespill. Blir jo komisk 😂

Anonymkode: 13d1c...57b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen spesielle filmer du tenker på?

Anonymkode: 65000...8c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vel noe med at det var mye teater-skuespillere som også spilte i filmer på den tiden. Samme med regissørene. Som teaterskuespiller skal man gjerne være tydelig i mimikken, og snakke høyt, sånn at også de på bakerste rad får ting med seg. Men det tar seg ikke like godt ut på film.

Anonymkode: 1ac45...af1

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen spesielle filmer du tenker på?

Så en som het Lars i porten fra 1984, og døden på Oslo S som jeg har sett mange ganger, den er vel fra 1990, og Lasse og Geir osv. Litt morsomme filmer selv om temaet i dem er alvorlig. Ellers mange andre å men da blir listen lang.

AnonymBruker
Skrevet

Så også en som heter Frihetens pris fra 1990. Fjernsynsteatret. Ekstra artig når jeg kjenner en av skuespillerne. 

Skrevet

Haha. Lasse og Geir 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vel noe med at det var mye teater-skuespillere som også spilte i filmer på den tiden. Samme med regissørene. Som teaterskuespiller skal man gjerne være tydelig i mimikken, og snakke høyt, sånn at også de på bakerste rad får ting med seg. Men det tar seg ikke like godt ut på film.

Anonymkode: 1ac45...af1

Dette. De fleste skuespillerne på den tiden kom fra teater.

Anonymkode: dfae3...977

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spesielt de fra 70 og 80 tallet. Noen er jo så dårlige at de nesten er morsomt. Men det ble sikkert ikke opplevd som dårlig når de var nye... Jeg liker også å se på sånne filmer selv om det er dårlig skuespill. Blir jo komisk 😂

Jo, de ble opplevd som dårlige da de kom også. Det var liksom veldig forutsigbart at norske filmer var rævva uansett. 

Anonymkode: 583c8...601

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes døden på Oslo S er helt usannsynlig klein, og tror det har med at karakterene er så påtatte, og overspilt. Latteren til Proffen har etset seg inn i sjelen min og hjemsøker meg i mareritt. 

Den ble vel ansett som "bra" da den kom. Ting taper seg over tid. Feks synes jeg Skam er uhorvelig pinlig å se allerede nå, selv om jeg synes det var relativt bra da det kom. Usigelig dårlig spilte karakterer, nesten kun med unntak av Isak og Eva. 

Fjernsynsteateret og sånne 70talls dramafilmer, bærer preg av teaterskuespillere som allerede nevnt. Overspilling og ufrivillige parodiske karakterer. 

Anonymkode: 2361a...f51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Så en som het Lars i porten fra 1984, og døden på Oslo S som jeg har sett mange ganger, den er vel fra 1990, og Lasse og Geir osv. Litt morsomme filmer selv om temaet i dem er alvorlig. Ellers mange andre å men da blir listen lang.

Her handler det vel også mye om manus.  Dialogene virker ikke troverdige.  Samtidig så tror jeg også man må huske på at filmene du nevner er lagt i et bestemt miljø og at hva som kan virke som rart språk for oss fortsatt kan ha vært hvordan de snakket i det miljøet. 

Anonymkode: b0d7e...92a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå holder det! Døden på Oslo S er jo dritbra! Samme med Piratene (1983)! De to beste norske filmene ever!

Anonymkode: 636e7...b7f

• Liker 7
Skrevet

Syns det er et par sånne film-dialekter som fortsatt henger igjen i dag. De som snakker f. eks sørlandsk/bergensk på film har de samme dannede versjonene av dialektene, og det gjør jo at det blir ganske kjedelig. Hjelper jo heller ikke på at det er de samme 5-10 skuespillerne som blir gjenbrukt i hver film

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå holder det! Døden på Oslo S er jo dritbra! Samme med Piratene (1983)! De to beste norske filmene ever!

Anonymkode: 636e7...b7f

Hahaha..  :fnise:  Dagens ....

Anonymkode: 6e9f9...8c7

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet

Nå begynner det å bli både 40 og 50 år siden disse filmene ble laget da. Det du tenker er bra i dag, kan oppleves som dårlig i 2070. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg synes døden på Oslo S er helt usannsynlig klein, og tror det har med at karakterene er så påtatte, og overspilt. Latteren til Proffen har etset seg inn i sjelen min og hjemsøker meg i mareritt. 

Den ble vel ansett som "bra" da den kom. Ting taper seg over tid. Feks synes jeg Skam er uhorvelig pinlig å se allerede nå, selv om jeg synes det var relativt bra da det kom. Usigelig dårlig spilte karakterer, nesten kun med unntak av Isak og Eva. 

Fjernsynsteateret og sånne 70talls dramafilmer, bærer preg av teaterskuespillere som allerede nevnt. Overspilling og ufrivillige parodiske karakterer. 

Anonymkode: 2361a...f51

Ja den er klein. Men jeg syns den er morsom også ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnyonymBruker said:

Syns det er et par sånne film-dialekter som fortsatt henger igjen i dag. De som snakker f. eks sørlandsk/bergensk på film har de samme dannede versjonene av dialektene, og det gjør jo at det blir ganske kjedelig. Hjelper jo heller ikke på at det er de samme 5-10 skuespillerne som blir gjenbrukt i hver film

Kanskje de skuespillerne snakker sånn i virkeligheten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Olsenbanden filmene fra 70/80 tallet er jo veldig bra da

Anonymkode: f0719...d7b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Olsenbanden filmene fra 70/80 tallet er jo veldig bra da

Anonymkode: f0719...d7b

Ja de er bra 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi mange av skuespillere der, er utdannet som teater-skuespillere. De er vant til å overdrive, overdramatisere, både i stemmen og i bevegelsene. Det er fordi på teater sitter mange tilskuere ganske langt, men de må jo også få med seg litt.

På tvskjerm ser det derimot helt latterlig ut. 

Anonymkode: 1da95...c7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hehe.Man må ikke kimse av gamle norske filmer. "Lasse og Geir" er jo en udødelig kultklassiker, ekstra givende for oss som vokste opp på den tida. Her er det mengder av fantastiske "one-liners" som f.eks. "Skal du se på kuken, kjerringfaen?" og den berømte "Snurp igjen smella, du maser som et lokomotiv!"

Anbefaler også "Himmel og helvete"(1969) en film om narkotikaens farer. Uforglemmelig. Bonus for lignende fantastiske "one-liners" - "Kom deg ut på gata! Jeg MÅ HA HASJ!!" - og bad trip-scene.

Anonymkode: 17285...8e0

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...