Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor verdi skal et løsøre ha før det skal inngå i et arveoppgjør? 
vanskelig spørsmål, ikke lett å spå hvor omsettelig noe er. Men f.eks. 
en bunad med komplett sølv, nypris 50.000? 
en Rolex i stål, nypris 50.000? 

Anonymkode: 8ed7e...918

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva det er, men feks bunad og Rolex er noe som har høy verdi.

Anonymkode: 9563b...798

Skrevet

Er det kjangs for krangling burde dere heller betale litt for å få det taksert . Verdt bryet for å slippe fremtidig krangling. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet.

Alt løsøre og verdier som avdøde hadde inngår i arveoppgjøret.

Anonymkode: f355a...4b9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

«Kranglingen» har allerede begynt... for sent for det. Noen har forsynt seg grovt av løsøre «uten verdi» og det blir påstått at dette  ikke er en del av boet. 
det jeg lurer på er om det finnes en grense på hva ting er verdt for at det ikke kan defineres som «verdiløst» løsøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet.

Alt løsøre og verdier som avdøde hadde inngår i arveoppgjøret.

Slik jeg har forstått det, stemmer ikke dette, tante Olgas heklede duker alle i familien vil ha er ikke verdt noe på «markede», dermed uten verdi. Jeg spør om jus, ikke takt og tone... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Kranglingen» har allerede begynt... for sent for det. Noen har forsynt seg grovt av løsøre «uten verdi» og det blir påstått at dette  ikke er en del av boet. 
det jeg lurer på er om det finnes en grense på hva ting er verdt for at det ikke kan defineres som «verdiløst» løsøre? 

Alt er en del av boet. Ingen kan ta noe og si at det ikke er av verdi.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slik jeg har forstått det, stemmer ikke dette, tante Olgas heklede duker alle i familien vil ha er ikke verdt noe på «markede», dermed uten verdi. Jeg spør om jus, ikke takt og tone... 

De arveoppgjørene jeg har vært borti har alle løsøre vært inkludert i arveoppgjøret og blitt delt mellom arvingene.

Jussen står i arveloven.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her, beklager at jeg er anonym. Vil ikke risikere å bli gjenkjent. Alt er en del av boet, men jeg tror ikke det er så enkelt. Ting har blitt solgt og delt ut til andre, løsøre har ingen verdi. Skiftet har ikke blitt gjort fordi arvelater ikke er død enda, men er på sykehjem. Huset «måtte tømmes»

Alt er en del av boet. Ingen kan ta noe og si at det ikke er av verdi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her, beklager at jeg er anonym. Vil ikke risikere å bli gjenkjent. Alt er en del av boet, men jeg tror ikke det er så enkelt. Ting har blitt solgt og delt ut til andre, løsøre har ingen verdi. Skiftet har ikke blitt gjort fordi arvelater ikke er død enda, men er på sykehjem. Huset «måtte tømmes»

Da har enten eier av gjenstandene gitt de bort eller noen stjeler fra eieren.

Det er ikke snakk om arv før noen er død. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem har solgt og gitt bort til andre?

Anonymkode: 9c81d...4c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er eiger av leilighet/løsøre dement? Da er det ganske alvorlig å ta ting og si at «dette er mitt». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da har enten eier av gjenstandene gitt de bort eller noen stjeler fra eieren.

Det er ikke snakk om arv før noen er død. 

Personen som da har «gitt bort» løsøre er så dement at hen har blitt lagt inn på sykehjem på grunn av demens. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem har solgt og gitt bort til andre?

En av tre fremtidige arvinger.

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er verge for denne personen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er verge for denne personen? 

Takk, der graver du på riktig sted. Personen som har forsynt seg er verge, og da er jeg tilbake på opprinnelig spørsmål, er det en grense for hvilket verdi et løsøre må ha for å inngå i boet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, der graver du på riktig sted. Personen som har forsynt seg er verge, og da er jeg tilbake på opprinnelig spørsmål, er det en grense for hvilket verdi et løsøre må ha for å inngå i boet? 

Du kan melde fra til fylkesmann om at vedkommende er uegnet som verge knytt til økonomi/eiendom med bakgrunn i at det er blitt fjernet/solgt eiendeler til egen fordel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde fra til fylkesmann om at vedkommende er uegnet som verge knytt til økonomi/eiendom med bakgrunn i at det er blitt fjernet/solgt eiendeler til egen fordel.

Spør siden jeg er helt blank her nå. «Skaden» har allerede skjedd, har det noe som helst verdi å gjøre dette?  
jeg er mildt sagt eitranes, et offentlig skifte når den tid kommer vil jeg kreve, men kan jeg da ved å dokumentere verdi tatt ut av boet redusere hens arv? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør siden jeg er helt blank her nå. «Skaden» har allerede skjedd, har det noe som helst verdi å gjøre dette?  
jeg er mildt sagt eitranes, et offentlig skifte når den tid kommer vil jeg kreve, men kan jeg da ved å dokumentere verdi tatt ut av boet redusere hens arv? 

Det skulle jeg tro, i alle fall dersom du har noe skriftlig bevis. Er det blitt skrevet om disse gjenstandene på sms eller annet mellom deg og vergen? Eventuelt kunne kanskje personen gått med på å skrive under et dokument på hva som er tatt?

Anonymkode: 95560...9a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er også blank når det gjelder sånne ting. Men du kan kanskje ta kontakt med Jussbuss og høre med dem? Du kan google så finner du dem som holde til nærmest deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...