Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (16 timer siden):

Da hadde det kanskje vert  greitt å hatt samletråder for NAV.     

God ide! Det er en det tråder som tar for seg trygd, sykemeldinger, etc. Hvorfor ikke ha et eget underforum som feks kunne hete bare "NAV"?

Anonymkode: fa1bd...68f

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
Skybe skrev (1 time siden):

Vi tru at samtlige at  de som som dro bare  hjem fra gården  blir innkalt til NAV å må gjøre greie for for deres valg .     Nå har landbruksministeren også tilbud arbeidsledige  som tar gårdsarbeide en akseptabel lønn, så her må det vera ugler i mosen.

Tråkket sjølv mine barnesko på en gård på 50 -60 talet, og en givende tid, men mye  har endret seg sidan den tid.   Har aldri vert arbeidsledig / permitert, men så har eg også vert omstillingsvillig,,og ofte tatt mye dritt som andre helst ikkje ville hatt.   Etterhvert fekk  eg ein kompetanse / ærfaring innenfor mange felt som arbeidsgivere hadde bruk for.   Er nå forlengst  blitt pensjonist, og føler eg har gjordt min borgerplikt, og neste genrasjon skal ta over   

Har selv det jeg vil si bred erfaring fra gårdsdrift. Mye av den kunnskapen jeg har tilegnet meg fra det har jeg tatt inn med meg i arbeidslivet.

Hvorfor skal en ha høyere lønn ? Er det pågrunn av at en er i navsystemet?

Hva med de som er avløser skal de ha dårligere lønn eller en som kommer fra NAV og ikke har noe kunnskap ?

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

De skulle skamme seg de so ble sendt til gården og dro hjem  igjen, all betaling er bedre eller dagpenger.  En ser hvilken moral vi i dette landet har. Jobben er ikke bra nok,jeg blir hjemme eller jeg drar hjem når jeg ikke orker mere.

Dette var et innsnevret syn på barn av staten

Anonymkode: 063e2...0fd

Skrevet (endret)
Smeltemann skrev (7 timer siden):

Har selv det jeg vil si bred erfaring fra gårdsdrift. Mye av den kunnskapen jeg har tilegnet meg fra det har jeg tatt inn med meg i arbeidslivet.

Hvorfor skal en ha høyere lønn ? Er det pågrunn av at en er i navsystemet?

Hva med de som er avløser skal de ha dårligere lønn eller en som kommer fra NAV og ikke har noe kunnskap ?

Vaks opp på gård , og måtte ta del i møkkaspredning for hånd,  og potetene skulle i jorda før 17 mai.  Brynje kyrne på beite om sommeren.    Hjelpe foreldrene med å sette opp hesjer, og sommerene gjekk med til slåttearbeid, og var såvist ikkje noen fellesferie der i gården.    Fjøset skulle reingjøres, og kalkes når kyrne var på beite, og siloen skulle fylles opp.  I slutten av september mnd. var det 3-4 dager potetferie, og alle som hadde gårdsdrift måtte ta del i potetopptakinga m/ skufler, og  greiper.   De største bøndene hadde potetopptakere på deling   Under potetferien  fekk  vi borna kr. 30.- etter 3 dager med potetopptaking, og da  tda kosta en 10 kr. is idag på butikken 1 krone.   Derfor navnet Krone-Is.     Idag er det høstferie, og dei fleste  setter på flyet til syden, o.l.   

Kombinasjon gårdsdrift / fiske var vanleg  på mange bruk langs kysten før, og barnearbeide var ukjent, og ingenhar tatt skade av det.   Å vokse opp på en gård, og blandt dyr var givende, og  ingen en tid med mange gode minner. 

Pandemien har satt søkelyset på sjølvforsyningen i Norge, og Gårdsdrift vil  utvilsamt bli satt på agendaen. 

Dersom ein legger til grunn all tida ein   bonden  legger ned på gården så  blir timelønnen langt under det de fleste idag får i arbeidsledighetstrygd.   Ein bonde har ikkje ein 8-16 jobb, men de har også hus og eit hjem som alle andre.      

Endret av Skybe
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var et innsnevret syn på barn av staten

Har du ikke bedre kommentar Anonymkode: 063e2...0fd

Den kommentaren var slakk.

Gjest Smeltemann
Skrevet
Skybe skrev (52 minutter siden):

Vaks opp på gård , og måtte ta del i møkkaspredning for hånd,  og potetene skulle i jorda før 17 mai.  Brynje kyrne på beite om sommeren.    Hjelpe foreldrene med å sette opp hesjer, og sommerene gjekk med til slåttearbeid, og var såvist ikkje noen fellesferie der i gården.    Fjøset skulle reingjøres, og kalkes når kyrne var på beite, og siloen skulle fylles opp.  I slutten av september mnd. var det 3-4 dager potetferie, og alle som hadde gårdsdrift måtte ta del i potetopptakinga m/ skufler, og  greiper.   De største bøndene hadde potetopptakere på deling   Under potetferien  fekk  vi borna kr. 30.- etter 3 dager med potetopptaking, og da  tda kosta en 10 kr. is idag på butikken 1 krone.   Derfor navnet Krone-Is.     Idag er det høstferie, og dei fleste  setter på flyet til syden, o.l.   

Kombinasjon gårdsdrift / fiske var vanleg  på mange bruk langs kysten før, og barnearbeide var ukjent, og ingenhar tatt skade av det.   Å vokse opp på en gård, og blandt dyr var givende, og  ingen en tid med mange gode minner. 

Pandemien har satt søkelyset på sjølvforsyningen i Norge, og Gårdsdrift vil  utvilsamt bli satt på agendaen. 

Dersom ein legger til grunn all tida ein   bonden  legger ned på gården så  blir timelønnen langt under det de fleste idag får i arbeidsledighetstrygd.   Ein bonde har ikkje ein 8-16 jobb, men de har også hus og eit hjem som alle andre.    Oljeindustrien har slått føtene under bondeyrket, og skutt lønnsnivået til himmels, og fylt opp NAV sin pengebinge.    

Det er lov å håpe,men så lenge de store matvaregigantene har såppas profitt på hver enkelt matvare så blir det lite igjen.  Å når koronaen er over vil vel folk reise i stede for å betale noe ekstra for maten.

Skrevet

Om noen år finnes det ikkje bønder igjenn, og må imortere bjølk fra Danmark eller Sverige med  2 dagers holdbarhetsdato.  Hvilke bønder gidder å jobbe  flere 1000 timer i året for en timeslønn som ligger langt under en med dagpenger.    Pandemien er ikkje over før tidligst 2025, og den har da tappet  oljefondet ytterligere, velfredkassen er ikkje lenger bærekraftig.    Mange kommuner går idag med eit dundrende underskudd, og skal de oppretthalde velferdstilbudene blir det påslag i eigedomskatten.    Prisene har økt , medan lønningen har stått må stedet hvil i hos mange.  Det er bare eit tidsspørsmål før onkel skrue må sette hengelås på pengebingen.    

Skrevet
Skybe skrev (2 timer siden):

Dersom ein legger til grunn all tida ein   bonden  legger ned på gården så  blir timelønnen langt under det de fleste idag får i arbeidsledighetstrygd.   Ein bonde har ikkje ein 8-16 jobb, men de har også hus og eit hjem som alle andre.    Oljeindustrien har slått føtene under bondeyrket, og skutt lønnsnivået til himmels, og fylt opp NAV sin pengebinge.    

Man omtaler ofte bondens inntekt i inntekt per årsverk. Det er imidlertid ikke uvanlig at en bonde står for flere årsverk, uten å jobbe tilsvarende mange timer.

Det er dessuten slik at de aller fleste enk. gir mindre ligningsinntekt enn hva som er reelt, både ved å maksimere avskrivninger, inkludere varekjøp som ikke er til driften i regnskapet (det er ikke lov, men "alle" gjør det, unødvendige kjøp til driften etc. Slik blir inntekten seende lavere ut enn den egentlig er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (4 timer siden):

De skulle skamme seg de so ble sendt til gården og dro hjem  igjen, all betaling er bedre eller dagpenger.  En ser hvilken moral vi i dette landet har. Jobben er ikke bra nok,jeg blir hjemme eller jeg drar hjem når jeg ikke orker mere.

Eh eller man har ikke råd til mindre penger enn man får på dagpenger 

Anonymkode: 5082a...d64

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh eller man har ikke råd til mindre penger enn man får på dagpenger 

Anonymkode: 5082a...d64

Tar man ikke jobben blir det vel 0 i dagpenger.

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (10 timer siden):

Kanskje det var feil type arbeide  NAV hadde sendt dem til ?    Det er sjølvsagt greitt å få en type arbeide som er kvalifisert for, men mange må ta utradisjonelle jobber.   Tror du mye av det arbeide bøndene gjør i fjøset er ønskejobber ?   Dersom ein har gått arbeidsledig lenge så er det vel ein grunn til det ?   Nå er det mange som er blitt  arbeidsledige, og som har  mistet sin jobbene sine som må  belage seg på en omstilling.  Dersom folk flest skulle gjøre akkurat det de har lyst til  så hadde arbeidsmarkedet kolapset etter kort tid.  En grunn til at Norge er blitt  innvadert av utenlanske arbeidere er at de har tatt slike jobber som mange nordmenn over tid  ikkje har sett på som attraktive.    Arbeidsmoralen blandt mange nordmenn ligg idag på eit styggeleg lavt nivå, og  her må det til en holdningsendring.   

NAV-ansatte har er idag besatt av paragrafryttere, og  har mer en nok med å  betale ut bidrag til de trygdede / arbeidsledige.   NAV -systemet eg lagt opptil sjølvbetjening, og det er den arbeidsledige som sjølv har ansvaret  for å komme seg tilbake i jobb , og da helst i god til før dagpenge perioden går ut.          

Du har misforstått innlegget mitt helt. Feil type menneske til feil type jobb handler ikke om at man ikke tar det man får. Jeg har selv jobbet mange plasser som overkvalifisert bare for å ha noe å leve av. Mitt innlegg handler om at det ofte er en grunn til at folk må gå gjennom nav for å få jobb, og da er det gjerne mennesker med begrensninger eller som har behov for tilrettelegging. Hadde de ikke hatt det hadde de ikke trengt nav som mellomledd, men funnet jobber på tradisjonelt vis. Nav er forferdige flinke til messe om at de tilrettelegger, men i praksis så hiver de deg inn i hva som helst selv om de vet at det ikke vil fungere. 

Anonymkode: adcba...149

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (På 17.5.2021 den 19.48):

Tror ikke de sendte frivillige arbeidsledige. De sendte mennesker som er tvunget til å møte opp eller så mister de pengene sine. Selvsagt burde man ikke sende desperate mennesker til tilfeldige jobber de ikke vil like. Man sender de som er motivert. 

Om du tar 10 utenlandske med diverse utdanning og erfaring innen diverse jobber, så vil ikke de like plukke jorbær heller, det blir feil sammenligning. Vi bruker utenleninger der 130kr er mye penger i landet deres. Om du betaler en nordmann 350 kr timen for å plukke jordbær vil du se køer for å plukke. 

Det er helt tullete sammenligning. 

De burde jo ikke få penger når de nekter å jobbe. Sier seg selv. Sykt at disse latsabbene får penger for ikke å jobbe.

Anonymkode: c069b...3a1

• Liker 1
Skrevet
Skybe skrev (På 17.5.2021 den 19.43):

https://www.nrk.no/norge/nav-sendte-ti-arbeidsledige-til-gard-_-ingen-ble-igjen-for-a-gjore-jobben-1.15497877

NAV sendte 10 arbeidsledige til en gård, men bare 5 møtte opp.  Etterhvert reiste de fleste hjem etter at de fant ut at jobben passet ikkje.   Kanskje ikkje så rart at norge er innvandert av utenlanske arbeidere når ledige Nordmenn vegrer seg for å få dritt under neglene. 

Nei, stakkars disse bøndene som ikke fikk seg gratis arbeidskraft fra NAV.

Skrevet
O.G. skrev (1 time siden):

Nei, stakkars disse bøndene som ikke fikk seg gratis arbeidskraft fra NAV.

Dette var ikke snakk om gratis arbeidskraft. Det er forsåvidt ikke synd på bøndene heller. Det det derimot er er et avtalebrudd med NAV, og skal følgelig gi karantene.

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Dette var ikke snakk om gratis arbeidskraft. Det er forsåvidt ikke synd på bøndene heller. Det det derimot er er et avtalebrudd med NAV, og skal følgelig gi karantene.

Å sende folk til jobb på en slavekontrakt er noe vi som samfunn skulle  vært ferdige med for tusenvis av år siden.

Skrevet
O.G. skrev (Akkurat nå):

Å sende folk til jobb på en slavekontrakt er noe vi som samfunn skulle  vært ferdige med for tusenvis av år siden.

Helt klart. Men nå er det nå engang ikke det som er tema her.

AnonymBruker
Skrevet

Når arbeidsledige ikke gidder å jobbe, bør de miste rettighetene til både dagpenger og sosialstønad. Da tenker jeg de hadde plukket jordbær, sløyd fisk og vasket med glede. 

Anonymkode: f9fde...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når arbeidsledige ikke gidder å jobbe, bør de miste rettighetene til både dagpenger og sosialstønad. Da tenker jeg de hadde plukket jordbær, sløyd fisk og vasket med glede. 

Anonymkode: f9fde...61d

Gitt at det fantes 200 000 slike jobber over hele landet som betalte godt , da ville Jeg kanskje vurdert det. Men sånn er det jo ikke 

• Liker 1
Skrevet

Var dette personer på dagpenger, eller var det også noen som mottok andre ytelser? Fikk de lønn som normalt, eller jobbet de for den ytelsen de mottar?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...