Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Helt klart. Men nå er det nå engang ikke det som er tema her.

Jeg tror det er tema for tråden jo.  "Nordmenn fra NAV, som ikke gidder å jobbe". Svaret på at ikke de gidder er jo at de gidder ikke det, fordi det betaler for dårlig, eller fordi det ikke er en varig løsning. 

Anonymkode: 063e2...0fd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er tema for tråden jo.  "Nordmenn fra NAV, som ikke gidder å jobbe". Svaret på at ikke de gidder er jo at de gidder ikke det, fordi det betaler for dårlig, eller fordi det ikke er en varig løsning. 

Det betaler dårlig ja, men der er ikke slavearbeid av den grunn.

Skrevet
Skybe skrev (På 17.5.2021 den 19.43):

https://www.nrk.no/norge/nav-sendte-ti-arbeidsledige-til-gard-_-ingen-ble-igjen-for-a-gjore-jobben-1.15497877

NAV sendte 10 arbeidsledige til en gård, men bare 5 møtte opp.  Etterhvert reiste de fleste hjem etter at de fant ut at jobben passet ikkje.   Kanskje ikkje så rart at norge er innvandert av utenlanske arbeidere når ledige Nordmenn vegrer seg for å få dritt under neglene. 

Synes det er et ganske trist syn på arbeid. Jeg jobbet på et bruk når jeg var 16, lange dager ja, men ble brun og blid. 

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Det betaler dårlig ja, men der er ikke slavearbeid av den grunn.

Jo, det kan føles som det antagelig

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det kan føles som det antagelig

Man kan føle mye rart.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Man kan føle mye rart.

Mm, det er gyldig grunn det i 2021. 😊 Mistrivsel er tegn på at noe ikke er som det skal. Regninger og lav inntekt, føles ikke no bra

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mm, det er gyldig grunn det i 2021. 😊 Mistrivsel er tegn på at noe ikke er som det skal. Regninger og lav inntekt, føles ikke no bra

Ikke til å leve på uberettiget statsstøtte.

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Ikke til å leve på uberettiget statsstøtte.

Hva får deg til å tro at dem er uberettiget? 

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet

Vi kan ikke bruke hvem som helst arbeidsledige og syke til å gjøre sommerjobber. Poenget for de med NAV er jo å finne faste jobber i deltid eller fulltid som de kan ha i flere tiår. Ikke at de skal gå fra sesongjobb til sesongjobb uten fast jobb og rettigheter. Jobber som kanskje ikke en gang er bra for sykdommene deres

Selvsagt kan vi ikke bruke mennesker på den måten. Det er heller ikke samfunnsnyttig. 

Gi plukkere ordentlig lønn og du skal se mange studenter og andre tar en sommerjobb for å tjene gode penger til studieåret eller reise på en ekstra dyr ferie. Jeg hadde gjerne tatt en godt betalt plukkejobb som sommerjobb da jeg var yngre. Jeg drev med harde, fysiske jobber i 20-årene og var vant til "drittarbeid". Å plukke jordbær hadde ikke plaget meg et sekund om jeg fikk bra lønn for det

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig bakvendt å skulle sende folk som sliter med arbeidslivet ut i jobber de sannsynligvis vil mistrives i. Jeg ble selv sendt til å jobbe i barnehage og butikk da jeg var yngre og sleit mye, jeg fikk beskjed om at jeg kom til å miste pengene mine hvis jeg ikke møtte opp og det dyttet meg enda lenger ned. I dag er jeg i jobb og stortrives, men hvis systemet hadde vært annerledes er jeg sikker på at jeg hadde vært i jobb mye tidligere og ikke hatt 5+ år med dårlige erfaringer bak meg. Det ser ikke bra ut på CV-en heller.

Anonymkode: 00eb7...d07

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva får deg til å tro at dem er uberettiget? 

Om man mottar penger uten å etterleve vilkårene for å motta dem er det per definisjon uberettiget. Så jeg håper NAV følger oop med karantene her.

AnonymBruker
Skrevet
byråkrati skrev (3 minutter siden):

Vi kan ikke bruke hvem som helst arbeidsledige og syke til å gjøre sommerjobber. Poenget for de med NAV er jo å finne faste jobber i deltid eller fulltid som de kan ha i flere tiår. Ikke at de skal gå fra sesongjobb til sesongjobb uten fast jobb og rettigheter. Jobber som kanskje ikke en gang er bra for sykdommene deres

Selvsagt kan vi ikke bruke mennesker på den måten. Det er heller ikke samfunnsnyttig. 

Gi plukkere ordentlig lønn og du skal se mange studenter og andre tar en sommerjobb for å tjene gode penger til studieåret eller reise på en ekstra dyr ferie. Jeg hadde gjerne tatt en godt betalt plukkejobb som sommerjobb da jeg var yngre. Jeg drev med harde, fysiske jobber i 20-årene og var vant til "drittarbeid". Å plukke jordbær hadde ikke plaget meg et sekund om jeg fikk bra lønn for det

Du har skjønt det🙂 Jeg hadde  også tatt disse jobbene. Til nød kanskje i dag også, forutsatt at inntekten var god nok. Man skal tjene såppass at man har råd til å bygge broer videre i livet, uansett jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Om man mottar penger uten å etterleve vilkårene for å motta dem er det per definisjon uberettiget. Så jeg håper NAV følger oop med karantene her.

Hva får det til å tro at dem er uberettiget? 

Du svarer ikke på det jeg spør om. Uberettiget pr definisjon fra NAV er ikke nødvendigvis relevant, siden det kan være feil på systemnivå . Så hvordan kan en som deg på individnivå, uttale seg om hvorvidt systemet feiler for et annet individ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her på KG dømmes uføretrygdete nord og ned. Kritiseres, og kalles arbeidssky og en belastning for samfunnet. Mens disse som er arbeidsledige/AAP og ikke tar den jobben de blir satt til, altså ikke møter opp og dermed ikke prøver en gang, unnskyldes av de fleste her. Underlig. 

Anonymkode: 247c8...407

Skrevet
PetterKanin skrev (3 timer siden):

Helt klart. Men nå er det nå engang ikke det som er tema her.

Er like presis det som er tema her.

Skrevet
O.G. skrev (2 timer siden):

Er like presis det som er tema her.

Nei. Tarifflønn pluss evt. dagpenger er ikke slaverim

Skrevet

Nei. Tarifflønn pluss evt. dagpenger er ikke slaverim

Kommer an på tarifflønnen det og de fikk ikke beholde alle dagpenene, gjorde de det da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva får det til å tro at dem er uberettiget? 

Du svarer ikke på det jeg spør om. Uberettiget pr definisjon fra NAV er ikke nødvendigvis relevant, siden det kan være feil på systemnivå . Så hvordan kan en som deg på individnivå, uttale seg om hvorvidt systemet feiler for et annet individ? 

Om man inngår en avtale om goder, men bryter vilkårene for så å motta goder videre er det uberettiget.

Skrevet
O.G. skrev (3 minutter siden):

Kommer an på tarifflønnen det og de fikk ikke beholde alle dagpenene, gjorde de det da?

Nei, det kommer ikke an på tarufflønnen. De får ikke beholde alle dagpengene, men de slipper unna med å føre halvparten av timene de jobber på meldekortet. 

Skrevet

Om man inngår en avtale om goder, men bryter vilkårene for så å motta goder videre er det uberettiget.

Siden NRK ikke snakket om noen av de som dro fra gården, så aner vi ikke hvilke stønader de er på, ei heller hvorfor de har de stønadene de har.

Nei, det kommer ikke an på tarufflønnen. De får ikke beholde alle dagpengene, men de slipper unna med å føre halvparten av timene de jobber på meldekortet. 

Og tarifflønnen med bittelitt dagpenger er gulrot nok til å gi folk slavekontrakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...