Gjest Acer Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 https://www.nrk.no/norge/nav-sendte-ti-arbeidsledige-til-gard-_-ingen-ble-igjen-for-a-gjore-jobben-1.15497877 NAV sendte 10 arbeidsledige til en gård, men bare 5 møtte opp. Etterhvert reiste de fleste hjem etter at de fant ut at jobben passet ikkje. Kanskje ikkje så rart at norge er innvandert av utenlanske arbeidere når ledige Nordmenn vegrer seg for å få dritt under neglene.
Gjest byråkrati Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Tror ikke de sendte frivillige arbeidsledige. De sendte mennesker som er tvunget til å møte opp eller så mister de pengene sine. Selvsagt burde man ikke sende desperate mennesker til tilfeldige jobber de ikke vil like. Man sender de som er motivert. Om du tar 10 utenlandske med diverse utdanning og erfaring innen diverse jobber, så vil ikke de like plukke jorbær heller, det blir feil sammenligning. Vi bruker utenleninger der 130kr er mye penger i landet deres. Om du betaler en nordmann 350 kr timen for å plukke jordbær vil du se køer for å plukke. Det er helt tullete sammenligning.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Man må heller ikke glemme at de som er på nav ikke helt får til arbeidslivet generelt. Ja mange er innom nav men klarer skaffe seg en egen jobb. Når man ikke klarer det, så prøver nav å sette folk ut i forskjellige jobber for å teste arbeidsevne eller at nav brukerne skal finne ut av om en slik type jobb kan passe. Men igjen, har man såpass med problemer at man ikke klarer skaffe jobb på egenhånd, så har man sykdommer eller skader som gjør at man ikke er som «normale» folk. Derfor passer også sjeldent en slik type jobb av forskjellige grunner de måtte ha. Jeg syntes det ikke er rart i det hele tatt at så mange av dem ikke klarte å fullføre Ja vi har mye utlands arbeidskraft. Men vi ser dem som har pågangsmot til å faktisk klare å reise til et annet land for å arbeide. Vi ser ikke de fra det landet som sliter med å holde en jobb osv, for de er jo igjen i landet sitt. Hvorfor skulle de reist til Norge liksom? (Om man ser bort i fra flyktninger) Anonymkode: 889bd...0df 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Det er allerede en tråd om denne artikkelen. Anonymkode: 7542e...d7c 2
Gjest byråkrati Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja vi har mye utlands arbeidskraft. Men vi ser dem som har pågangsmot til å faktisk klare å reise til et annet land for å arbeide. Vi ser ikke de fra det landet som sliter med å holde en jobb osv, for de er jo igjen i landet sitt. Hvorfor skulle de reist til Norge liksom? (Om man ser bort i fra flyktninger) Anonymkode: 889bd...0df Ja, om de individene hadde vokst opp i Norge hadde de hatt høy utdanning og godt betalt jobb og de ville aldri plukket jordbær heller. Det er hetl tullete at vi sammenligner mennesker som ønsker høy lønn med arbeidslyst. Nei, vi lever bare i en verden der luselønnen vi gir er mye for andre og de trenger pengene nok til at de gjør jobben
ltfutt Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 (endret) Hadde disse "arbeiderene" følt at dette var et viktig steg i retning av å komme tilbake i jobb, og ikke bare et dårlig tiltak for å ydmyke og gjøre tilværelsen som arbeidsledig enda litt mer vanskelig så hadde de sikkert blitt værende.. Hvorfor ikke prøve å få dem inn en plass med fremtidige arbeidsutsikter, og ikke bare sesongarbeid... Endret 17. mai 2021 av ltfutt 17
Gjest Acer Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 (endret) ltfutt skrev (1 time siden): Hadde disse "arbeiderene" følt at dette var et viktig steg i retning av å komme tilbake i jobb, og ikke bare et dårlig tiltak for å ydmyke og gjøre tilværelsen som arbeidsledig enda litt mer vanskelig så hadde de sikkert blitt værende.. Hvorfor ikke prøve å få dem inn en plass med fremtidige arbeidsutsikter, og ikke bare sesongarbeid... Vel, nå vet ikkje eg kva som ligg til grunn for at bare 5 av 10 møtte opp. Her kan det vera sykdom en andre årsaker. Etterhvert så reiser de fleste hjem ettersom de fant ut at jobben passet ikkje. Her må det ringe en bjelle hos NAV. 3 av 12 møtte også opp på eit jobbklubb-kurs, og igjennomsnittleg 3-5 stk møtte opp hver dag, og det var stort sett de samme personene. Å ta seg en jobb der ein kan forvente å få mindre i lønn en dagpengesatsen har eg forståelse for at ingen vil. Kost.og losji skal også dekkes Endret 17. mai 2021 av Skybe
ltfutt Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Skybe skrev (1 time siden): Vel, nå vet ikkje eg kva som ligg til grunn for at bare 5 av 10 møtte opp. Her kan det vera sykdom en andre årsaker. Etterhvert så reiser de fleste hjem ettersom de fant ut at jobben passet ikkje. Her må det ringe en bjelle hos NAV. 3 av 12 møtte også opp på eit jobbklubb-kurs, og igjennomsnittleg 3-5 stk møtte opp hver dag, og det var stort sett de samme personene. Å ta seg en jobb der ein kan forvente å få mindre i lønn en dagpengesatsen har eg forståelse for at ingen vil. Kost.og losji skal også dekkes Hadde jeg følt at om jeg gjør en innsats her så kan det bety fast stilling i framtiden så hadde jeg vært motivert til å jobbe selv for mindre betaling. Å være billig arbeidskraft for en bonde som bare trenger deg til sesongen er ferdig hadde jeg ikke klart å mentalt motivere meg for... 9
Gjest Acer Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tråd nr3..... Anonymkode: 93b65...8e5 Da hadde det kanskje vert greitt å hatt samletråder for NAV.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 Det kan også hende at jobben var underbetalt, sjefen var usympatisk og de ikke hadde toalett men måtte pisse på jordbærene. Og at denne opplevelsen gjør at de aldri mer vil spise jordbær de ikke har dyrket selv. Anonymkode: a2c8f...0bb 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Jeg tenker umiddelbart at nav har satt feil folk til feil type arbeid. Har selv vært i flere tiltak som har vært helt feil for min situasjon som nav visste om, men ikke brydde seg eller hadde vett nok til å formidle til tiltaksbedriftene (selv om de sa de hadde gjort det). Her snakker vi om å måtte delta på en arbeidsplass som allerede var utelukket som umulig, arbeidsmengde langt over det avtalte osv. Ikke rart man gir opp med én gang. Kan tenkte meg at flere av disse hadde avtale om gradert stilling og ble puttet inn i 100% uten å få beskjed. Kanskje noen hadde fysiske utfordringer som gjorde dette umulig også. Det er helt håpløst å vite hvorfor disse menneskene ikke møtte opp/ ga opp uten å vite bakgrunnen for at de er på tiltak/ nav, og det privatlivet har de rett på. Jeg tror de aller fleste har en god grunn, selv om det alltid finnes unntak. NAV er dessverre et mareritt å måtte takle, og mange sliter ekstra bare på grunn av å bli helt overkjørt i slike tiltak. Anonymkode: adcba...149 15
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 Skybe skrev (7 timer siden): https://www.nrk.no/norge/nav-sendte-ti-arbeidsledige-til-gard-_-ingen-ble-igjen-for-a-gjore-jobben-1.15497877 NAV sendte 10 arbeidsledige til en gård, men bare 5 møtte opp. Etterhvert reiste de fleste hjem etter at de fant ut at jobben passet ikkje. Kanskje ikkje så rart at norge er innvandert av utenlanske arbeidere når ledige Nordmenn vegrer seg for å få dritt under neglene. De burde sende noen som har interesse for gårdsarbeid. Jeg er byjente men har alltid elsket landet og dyr og gårdsdrift. Jobbet på tiltak gjennom en gård i Oslo og elsket det. Hadde jeg blitt sendt til en gård hadde jeg nok blitt der. Anonymkode: ffabb...1a1 5
Gjest Acer Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker umiddelbart at nav har satt feil folk til feil type arbeid. Har selv vært i flere tiltak som har vært helt feil for min situasjon som nav visste om, men ikke brydde seg eller hadde vett nok til å formidle til tiltaksbedriftene (selv om de sa de hadde gjort det). Her snakker vi om å måtte delta på en arbeidsplass som allerede var utelukket som umulig, arbeidsmengde langt over det avtalte osv. Ikke rart man gir opp med én gang. Kan tenkte meg at flere av disse hadde avtale om gradert stilling og ble puttet inn i 100% uten å få beskjed. Kanskje noen hadde fysiske utfordringer som gjorde dette umulig også. Det er helt håpløst å vite hvorfor disse menneskene ikke møtte opp/ ga opp uten å vite bakgrunnen for at de er på tiltak/ nav, og det privatlivet har de rett på. Jeg tror de aller fleste har en god grunn, selv om det alltid finnes unntak. NAV er dessverre et mareritt å måtte takle, og mange sliter ekstra bare på grunn av å bli helt overkjørt i slike tiltak. Anonymkode: adcba...149 Kanskje det var feil type arbeide NAV hadde sendt dem til ? Det er sjølvsagt greitt å få en type arbeide som er kvalifisert for, men mange må ta utradisjonelle jobber. Tror du mye av det arbeide bøndene gjør i fjøset er ønskejobber ? Dersom ein har gått arbeidsledig lenge så er det vel ein grunn til det ? Nå er det mange som er blitt arbeidsledige, og som har mistet sin jobbene sine som må belage seg på en omstilling. Dersom folk flest skulle gjøre akkurat det de har lyst til så hadde arbeidsmarkedet kolapset etter kort tid. En grunn til at Norge er blitt innvadert av utenlanske arbeidere er at de har tatt slike jobber som mange nordmenn over tid ikkje har sett på som attraktive. Arbeidsmoralen blandt mange nordmenn ligg idag på eit styggeleg lavt nivå, og her må det til en holdningsendring. NAV-ansatte har er idag besatt av paragrafryttere, og har mer en nok med å betale ut bidrag til de trygdede / arbeidsledige. NAV -systemet eg lagt opptil sjølvbetjening, og det er den arbeidsledige som sjølv har ansvaret for å komme seg tilbake i jobb , og da helst i god til før dagpenge perioden går ut. Endret 18. mai 2021 av Skybe
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mai 2021 #15 Skrevet 18. mai 2021 De skulle skamme seg de so ble sendt til gården og dro hjem igjen, all betaling er bedre eller dagpenger. En ser hvilken moral vi i dette landet har. Jobben er ikke bra nok,jeg blir hjemme eller jeg drar hjem når jeg ikke orker mere.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #17 Skrevet 18. mai 2021 De sier i artikkelen at de 10 stk. som var sendt for å jobbe var godt forberedt. Dette er latskap. Støtteordninger i Norge er alt for gode derfor gidder ingen å jobbe. Vurderer å si opp jobben min i privat sektor, for mye stress... om jeg ikke får en jobb i kommune/stat hvor jeg kan chille, da skal jeg velge å bli uføre. Jeg har uansett bolig i Oslo så kan leve godt med en sugerør i statskassa. Anonymkode: 75946...aef 4
Gjest Acer Skrevet 18. mai 2021 #18 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Smeltemann skrev (10 minutter siden): De skulle skamme seg de so ble sendt til gården og dro hjem igjen, all betaling er bedre eller dagpenger. En ser hvilken moral vi i dette landet har. Jobben er ikke bra nok,jeg blir hjemme eller jeg drar hjem når jeg ikke orker mere. Vi tru at samtlige at de som som dro bare hjem fra gården blir innkalt til NAV å må gjøre greie for for deres valg . Nå har landbruksministeren også tilbud arbeidsledige som tar gårdsarbeide en akseptabel lønn, så her må det vera ugler i mosen. Tråkket sjølv mine barnesko på en gård på 50 -60 talet, og en givende tid, men mye har endret seg sidan den tid. Har aldri vert arbeidsledig / permitert, men så har eg også vert omstillingsvillig,,og ofte tatt mye dritt som andre helst ikkje ville hatt. Etterhvert fekk eg ein kompetanse / ærfaring innenfor mange felt som arbeidsgivere hadde bruk for. Er nå forlengst blitt pensjonist, og føler eg har gjordt min borgerplikt, og neste genrasjon skal ta over Endret 18. mai 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #19 Skrevet 18. mai 2021 Skybe skrev (44 minutter siden): Kanskje det var feil type arbeide NAV hadde sendt dem til ? Det er sjølvsagt greitt å få en type arbeide som er kvalifisert for, men mange må ta utradisjonelle jobber. Tror du mye av det arbeide bøndene gjør i fjøset er ønskejobber ? Dersom ein har gått arbeidsledig lenge så er det vel ein grunn til det ? Nå er det mange som er blitt arbeidsledige, og som har mistet sin jobbene sine som må belage seg på en omstilling. Dersom folk flest skulle gjøre akkurat det de har lyst til så hadde arbeidsmarkedet kolapset etter kort tid. En grunn til at Norge er blitt innvadert av utenlanske arbeidere er at de har tatt slike jobber som mange nordmenn over tid ikkje har sett på som attraktive. Arbeidsmoralen blandt mange nordmenn ligg idag på eit styggeleg lavt nivå, og her må det til en holdningsendring. NAV-ansatte har er idag besatt av paragrafryttere, og har mer en nok med å betale ut bidrag til de trygdede / arbeidsledige. NAV -systemet eg lagt opptil sjølvbetjening, og det er den arbeidsledige som sjølv har ansvaret for å komme seg tilbake i jobb , og da helst i god til før dagpenge perioden går ut. Du ser for deg at de NAV-ansatte sitter og manuelt utbetaler "bidrag" til trygdede / arbeidsledige...? Anonymkode: 626d8...804 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #20 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): De sier i artikkelen at de 10 stk. som var sendt for å jobbe var godt forberedt. Dette er latskap. Støtteordninger i Norge er alt for gode derfor gidder ingen å jobbe. Vurderer å si opp jobben min i privat sektor, for mye stress... om jeg ikke får en jobb i kommune/stat hvor jeg kan chille, da skal jeg velge å bli uføre. Jeg har uansett bolig i Oslo så kan leve godt med en sugerør i statskassa. Anonymkode: 75946...aef Dette betyr ikke nødvendigvis at de faktisk var godt forberedt. Det kan like gjerne bety at en i rullestol har gjennomført et info-kurs, til tross for at vedkommende åpenbart ikke kan ligge på kne i en åker. (Ja, det finnes lignende spinnville eksempel i nav!) Anonymkode: 254c8...ba3 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå