Thyra Skrevet 17. mai 2021 #21 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men om du kjører opp på landet og kommer hjem til byen, da har du ikke noe annet valg enn å kjøre i byen. Om du føler deg klar eller ikke. Derfor jeg mener at du bør ha kjøreopplæring i det miljøet du skal oppholde deg de første årene etter at du har tatt lappen.. Anonymkode: e9eeb...2a5 Ikke alle som vet hvor de skal være de første årene etter de tok lappen. Det er også vanlig å kjøre litt lengre turer, ikke bare rundt i sin egen kommune. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #22 Skrevet 17. mai 2021 Thyra skrev (27 minutter siden): Det kommer jo helt an på. Det er jo ikke slik at enten er man flink til alt ellers så er det helt "tomt", liksom. Noen er flinke til enkelte ting, men helt "lost" på andre områder, andre er flinke til andre ting. Det gjelder både for mange utviklingshemmede og mange "normale". For noen ligger bilkjøring lett, for andre ikke. Det er umulig å sammenligne ulike ting når det gjelder nivå av vanskelighetsgrad. Noen er tekniske, noen er musikalske, noen er gode i språk, noen har dysleksi, noen har fotografisk hukommelse, osv... Da har man spesifikke og ikke generelle lærevansker (utviklingshemming). Anonymkode: ac897...ce9 1
Thyra Skrevet 18. mai 2021 #23 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da har man spesifikke og ikke generelle lærevansker (utviklingshemming). Anonymkode: ac897...ce9 En lettere psykisk utviklingshemmet kan fungere normalt på mange områder. Mange utviklingshemmede klarer å ta førerkort. Noen "normale"sliter med å ta førerkort. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #24 Skrevet 18. mai 2021 Det spørs hvor utviklkingshemmet dem er. Finnes mange varainter, og derfor er det vanskelig å svare på dette spørsmålet. men er dem oppegående så er det alt som skal til. Anonymkode: 4ff9a...db2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #25 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kjenner en lettere psykisk utviklingshemmet som har lappen. Vedkommende skulle aldri hatt lappen for å si det sånn!! Kjører som en gris med null risikovurdering. Anonymkode: 18307...2c9 Den tror jeg nesten ingenting på. Og uansett så kan alle kjøre som en gris. Anonymkode: 4ff9a...db2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #26 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Google «intensivkurs lappen» 😊 hvilket område bor du i? Jeg selv bor i Oslo og reiste til Stjørdal for å ta lappen. Kjempe enkelt å kjøre rundt der, bare landevei. Sentrum består av høyere regel overalt og fartsgrense på 30 km i timen. By kjøringen er i Trondheim sentrum, men det er ikke så veldig ille by, masse lyskryss men det er ikke det vanskeligste er SÅ glad for at jeg ikke hadde by kjøring i Oslo 🙈 Anonymkode: 7e130...226 Hvordan går det å kjøre i Oslo nå da? Kjører du uten å bli tutet på jevnt og trutt? Jeg gjorde nemlig det motsatte, bodde på landet og dro til nærmeste større by (Stavanger) for å ta lappen der. Nettopp for å lære meg stressende bykjøring med flere felt, enveiskjørte gater, spesialkryss etc.. Flere venner gjorde det ikke, og er den dag i dag livredd for å kjøre i byen, mens jeg har kjørt rundt i alle storbyer uten problemer. Anonymkode: 0b150...ff3
newman01 Skrevet 18. mai 2021 #27 Skrevet 18. mai 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har alltid tenkt at det er vanskelig å ta lappen og har ikke turt pga det, Ifølge SSB var det 3,1 millioner nordmenn som hadde førerkort (alle klasser). 1,8 millioner for normal bil, ytterligere 1,3millioner med hengerlapp i tillegg. Så det skal være teoretisk mulig å klare å få lappen for den generelle nordmannen... 1
Apis Skrevet 18. mai 2021 #28 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da har man spesifikke og ikke generelle lærevansker (utviklingshemming). Anonymkode: ac897...ce9 Ut i fra måten du kommuniser i denne tråden, så ville jeg utforsket mulighetene, regner med du har en individuell plan og en kontaktperson? Jeg ville lagt frem ønsket der.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #29 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kjenner en lettere psykisk utviklingshemmet som har lappen. Vedkommende skulle aldri hatt lappen for å si det sånn!! Kjører som en gris med null risikovurdering. Anonymkode: 18307...2c9 Da må jo du sende inn en bekymringsmelding til vedkommendes lege samt politi. Anonymkode: c32cf...101 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #30 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vet om en som ikke klarte å ta teorien på billappen, han tok den muntlig i stedet for. Da bestod han selvfølgelig. Han likte veldig godt Big Bang Theory, og det har fått meg til å forstå at serien bare er for tards. Anonymkode: 2c438...73c Sorry, men du er rimelig ute på tur altså. For en sløkket kommentar! Anonymkode: dc8d5...0f2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #31 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan går det å kjøre i Oslo nå da? Kjører du uten å bli tutet på jevnt og trutt? Jeg gjorde nemlig det motsatte, bodde på landet og dro til nærmeste større by (Stavanger) for å ta lappen der. Nettopp for å lære meg stressende bykjøring med flere felt, enveiskjørte gater, spesialkryss etc.. Flere venner gjorde det ikke, og er den dag i dag livredd for å kjøre i byen, mens jeg har kjørt rundt i alle storbyer uten problemer. Anonymkode: 0b150...ff3 Null problem å kjøre i Oslo. Like etter at jeg tok lappen på bygda, så flyttet jeg til Oslo sentrum Anonymkode: 7e130...226
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #32 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): funksjonshemmede har lappen? Tuller du? Håper det bare gjelder hørselproblemer, men det kan og forklare endel av den idiotiske kjøringen jeg ser. Anonymkode: 93f1b...5af Uff, er det mulig? Folk med nedsatt funksjonsevne er veldig forskjellige. Mange klarer fint både å kjøre bil, båt og fly altså. Det finnes mange måter å tilpasse et fremkomstmiddel slik at det passer til den enkeltes førlighet. Man må selvfølgelig være kognitivt istand til å ta førerkort og bestå alle de samme prøvene som ellers. Anonymkode: dc8d5...0f2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #33 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): funksjonshemmede har lappen? Tuller du? Håper det bare gjelder hørselproblemer, men det kan og forklare endel av den idiotiske kjøringen jeg ser. Anonymkode: 93f1b...5af Hørselshemmede er flinkere til å kjøre bil iom de er flinkere til å bruke øynene. Anonymkode: 2c438...73c
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #34 Skrevet 18. mai 2021 Jeg vet om flere med lettere psykisk utviklinghemming som har førerkort. Bil er den store lidenskapen, og de er gode på å mekke og skru, også. Selv om man har utfordringer og lærevansker, så er det mange som har interesser de er gode på. De aller fleste klarer å ta førerkort om de ønsker det. Hvis du absolutt ikke bør ferdes i trafikken, håper jeg virkelig kjørelæreren kommuniserer det når du har kjøretimer! Og at vedkommende ikke melder deg opp til oppkjøring i det hele tatt. Anonymkode: 5353e...a86 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2021 #35 Skrevet 21. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 19.20): Jeg kjenner en lettere psykisk utviklingshemmet som har lappen. Vedkommende skulle aldri hatt lappen for å si det sånn!! Kjører som en gris med null risikovurdering. Anonymkode: 18307...2c9 Samme her! Aner ikke om personen jeg kjenner følger med men ikke forstår, eller om hen rett og slett ikke får med seg ting som skjer rundt, men det er så skummelt å være i nærheten at folk gjemmer seg, flyr opp i grøfta og svinger inn steder de ikke hadde tenkt å kjøre, for å komme unna. Senest i går var det bare flaks at hen ikke kjørte ned en halv barnehageavdeling på tur - og de gikk på gangfeltet.. 🙃 Anonymkode: aae6c...b7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå