Gå til innhold

Utviklingshemmede som har lappen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det er vanskelig å ta lappen og har ikke turt pga det, mens så vet jeg om et par utviklingshemmede som har lappen, og da lurer jeg på; hvor lett eller vanskelig er det egentlig?

Finnes det noe annet det kan sammenlignes med? Altså nivået av vanskelighetsgrad.

Anonymkode: ac897...ce9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an å funksjonsnivået til personen, men også diagnosen!

Anonymkode: 765d3...fbb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid tenkt at det er vanskelig å ta lappen og har ikke turt pga det, mens så vet jeg om et par utviklingshemmede som har lappen, og da lurer jeg på; hvor lett eller vanskelig er det egentlig?

Finnes det noe annet det kan sammenlignes med? Altså nivået av vanskelighetsgrad.

Det er MYE lettere å ta et intensivkurs på landet

Anonymkode: 7e130...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er MYE lettere å ta et intensivkurs på landet

Har prøvd å finne disse men finner ingen, har du link?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en lettere psykisk utviklingshemmet som har lappen. Vedkommende skulle aldri hatt lappen for å si det sånn!! Kjører som en gris med null risikovurdering. 

Anonymkode: 18307...2c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet om en som ikke klarte å ta teorien på billappen, han tok den muntlig i stedet for. Da bestod han selvfølgelig. 

Han likte veldig godt Big Bang Theory, og det har fått meg til å forstå at serien bare er for tards. 

Anonymkode: 2c438...73c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har prøvd å finne disse men finner ingen, har du link?

Google «intensivkurs lappen» 😊 hvilket område bor du i? 

Jeg selv bor i Oslo og reiste til Stjørdal for å ta lappen. Kjempe enkelt å kjøre rundt der, bare landevei. Sentrum består av høyere regel overalt og fartsgrense på 30 km i timen. By kjøringen er i Trondheim sentrum, men det er ikke så veldig ille by, masse lyskryss men det er ikke det vanskeligste 

er SÅ glad for at jeg ikke hadde by kjøring i Oslo 🙈

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg selv bor i Oslo og reiste til Stjørdal for å ta lappen. Kjempe enkelt å kjøre rundt der, bare landevei. Sentrum består av høyere regel overalt og fartsgrense på 30 km i timen. By kjøringen er i Trondheim sentrum, men det er ikke så veldig ille by, masse lyskryss men det er ikke det vanskeligste 

Oslo her også. Lønner det seg økonomisk å ta det der ute?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kikket litt på det, det blir jo mye dyrere, samt med overnatting og stress med reise, være hjemmefra osv.

AnonymBruker
Skrevet

funksjonshemmede har lappen? Tuller du? Håper det bare gjelder hørselproblemer, men det kan og forklare endel av den idiotiske kjøringen jeg ser.

Anonymkode: 93f1b...5af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja mye billigere! Jeg husker ikke helt hva jeg betalte, men tror det var 20 000 kr for alt, og jeg hadde null erfaring da jeg kom dit. Fikk også en leilighet inkludert i prisen, hvor jeg bodde i 2 uker mens jeg fullførte kjøretimene 😊 var ca 4 timer kjøring hver dag og jeg fikk kjøre opp i den samme bilen. De hadde også helt nye biler som hjalp til om man holdt på å kvele motoren, og det satte jeg stor pris på! Folk der ute kjører også mye roligere enn i Oslo området, de er mer tålmodige i kjøre mønsteret 🙈 husker etter den første kjøretimen med kjørelæreren min, så sa hun «For det første, så må du legge fra deg Oslo kjøringen din! Vi har ikke dårlig tid. Å kjøre som Oslo folk er en uting, for i resten av Norge så kjører vi ikke slik!» 😂

AnonymBruker
Skrevet

Her kjørte jeg opp:

https://ta-lappen.com/intensivkurs/

ser nå at de tar 500 kr pr natt for leilighetene, da jeg var der var det vell gratis... men det er veldig enkelt å komme seg dit fra flyplassen, veldig lettvint måte å ta lappen på. Jeg var veier fornøyd med de

AnonymBruker
Skrevet

Du bør definitivt ta kjøreopplæring i området du har tenkt å kjøre rundt de første par årene etter at du har fått lappen. Om du er fra Oslo og reiser til en mindre plass langt vekk for å kjøre opp, du kommer jo til å få panikk når du kommer til Ryen i rushtiden på egenhånd litt senere. 

Hvor trafikksikkert er det

Anonymkode: e9eeb...2a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bør definitivt ta kjøreopplæring i området du har tenkt å kjøre rundt de første par årene etter at du har fått lappen. Om du er fra Oslo og reiser til en mindre plass langt vekk for å kjøre opp, du kommer jo til å få panikk når du kommer til Ryen i rushtiden på egenhånd litt senere. 

Bor ved Ryen ja😅

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Glad jeg ikke bor i Oslo lenger hvis du kjører rundt der nå.

Anonymkode: 7a25d...706

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen er flinke til å kjøre bil etter man har bestått førerprøven. Erfaring gjør en flink. Når man føler man har kontroll og føler seg trygg nok, DA kan man kjøre inn til Oslo sentrum og Ryen krysset. Og med det så har det ikke noe å si hvor man kjører opp. Jeg er fra Oslo, kjørte opp i Stjørdal og et halvt år senere flyttet jeg til Oslo sentrum i Bogstadveien. Midt i klynga av by. Det gikk helt fint!

man lærer det samme uansett hvor man kjører opp. Folk som kjører opp på landet, er ikke dårligere enn de som kjører opp i byen. Erfaring gjør en god sjåfør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For du tror jeg har samme kjøre egenskaper nå som da jeg kjørte opp for 5 år siden? Du tror ikke jeg har blitt litt bedre med erfaring? Du tror alle som kjører opp kjører direkte inn til Oslo og surrer rundt der? Gjorde du det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det kommer jo helt an på. Det er jo ikke slik at enten er man flink til alt ellers så er det helt "tomt", liksom. Noen er flinke til enkelte ting, men helt "lost" på andre områder, andre er flinke til andre ting. Det gjelder både for mange utviklingshemmede og mange "normale".

For noen ligger bilkjøring lett, for andre ikke. Det er umulig å sammenligne ulike ting når det gjelder nivå av vanskelighetsgrad. Noen er tekniske, noen er musikalske, noen er gode i språk, noen har dysleksi, noen har fotografisk hukommelse, osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen er flinke til å kjøre bil etter man har bestått førerprøven. Erfaring gjør en flink. Når man føler man har kontroll og føler seg trygg nok, DA kan man kjøre inn til Oslo sentrum og Ryen krysset. Og med det så har det ikke noe å si hvor man kjører opp. Jeg er fra Oslo, kjørte opp i Stjørdal og et halvt år senere flyttet jeg til Oslo sentrum i Bogstadveien. Midt i klynga av by. Det gikk helt fint!

man lærer det samme uansett hvor man kjører opp. Folk som kjører opp på landet, er ikke dårligere enn de som kjører opp i byen. Erfaring gjør en god sjåfør. 

Men om du kjører opp på landet og kommer hjem til byen, da har du ikke noe annet valg enn å kjøre i byen. Om du føler deg klar eller ikke. Derfor jeg mener at du bør ha kjøreopplæring i det miljøet du skal oppholde deg de første årene etter at du har tatt lappen.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, for vedkommende du siterte har sikkert ikke gått erfaring i å kjøre i Oslo etterhvert. Vedkommende er sikkert den eneste sjåføren i Oslo som ikke kjørte opp der, og det finnes sikkert ikke alle slags sjåfører alle steder....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...