AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Lurer på om jeg i det hele tatt har sjangs på boliglån, er alene med 2 barn under 4 år. lønnsinntekt etter læretid er på ca 365.000 si jeg har en egenkapital til den tid på ca 250-280.000 leser noen kommer igjennom med 10% egenkapital, da de kan gi det men bare til noen. har jeg noe sjangs eller må jeg gå til husbanken/kommunen og søke om fullt lån? takknemmelig for svar! skulle også ønske det fantes mer av leie før eie konseptet, da kunne jeg muligens klart det. Har ikke mulighet for noe kausjonist. Anonymkode: 5161e...62b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/ Ser ut som det er mulig at du kan få lån. Her kan du søke, og du kan også laste ned kalkulator for å beregne hbir mye du kan låne:) Skader jo ikke å bare sende en søknad og se. Anonymkode: ef84d...a81
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Det kommer jo an på hvor mye lån du trenger også. Bor du i Oslo kommer du ikke så langt med de summene, bor du et sted hvor man får kjøpt en 2/3-roms til en fornuftig pris er det litt kortere til målet. Ville helt klart satset på husbank- og muligens startlån, det er gunstigst. Jeg fikk vel låne rundt 1,1 mill med den lønna, men da hadde jeg 500.000 i egenkapital og lånte i vanlig bank (fordi jeg ikke kvalifiserte til husbanklån). Nå har jeg 550.000 i lønn og 2,5 mill. i lån. Anonymkode: 81b8f...ec9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Boliglån får du, men størrelsen blir nok ikke den største. Håper du bor i ett billig område. Om jeg ikke husker helt feil, må du søke i vanlige banker før du søker i husbanken. Men der har du gode sjanser. Lav rente har de også Anonymkode: b0dce...e39
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kommer jo an på hvor mye lån du trenger også. Bor du i Oslo kommer du ikke så langt med de summene, bor du et sted hvor man får kjøpt en 2/3-roms til en fornuftig pris er det litt kortere til målet. Ville helt klart satset på husbank- og muligens startlån, det er gunstigst. Jeg fikk vel låne rundt 1,1 mill med den lønna, men da hadde jeg 500.000 i egenkapital og lånte i vanlig bank (fordi jeg ikke kvalifiserte til husbanklån). Nå har jeg 550.000 i lønn og 2,5 mill. i lån. Anonymkode: 81b8f...ec9 Bor i Bergen 😊 er noen blokk leiligheter ofte i nærheten av byn til den prisen på 1,9-2,3. men frister lite å bo i blokk med barn da, men det er ivertfall en mulighet på boligmarkedet ellers må jeg flytte mot Askøy/Sotra/os for å få noe til den prisen. Det ligger litt på utkanten. Oki 😊 var du uten barn når du fikk det lånet? Anonymkode: 5161e...62b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Du vil nok dessverre ikke ha gode sjanser for lån i vanlig bank. Forskriften åpner for at man kan se bort i fra egenkapital på en viss andel kunder. Men samtidig vil du ikke få låne over 5x inntekt. Deretter ser de på betjeningsevne, altså hvor mye du vil sitte igjen med etter lån, for å se om du har nok å leve på. Her trekker barn ned, for du skal forsørge tre personer på det du har igjen etter lån. Jeg fikk lån like før dem strammet inn, og tydelig beskjed om at jeg ikke ville fått lånet etter innstramming og at de gjorde unntak for meg pga framtidig utsikt til lønnsøkning pga bachelorgraden. Jeg hadde 400 000 i lønn og i ek, og fikk lån så jeg fikk kjøpt bolig til 2,4. Unntakene dem gjør er hovedsaklig for de med gode utsikter til økt lønn eller generelt god økonomi, ikke til risikokunder med lav lønn og høye utgifter. Anonymkode: 10cb0...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå