Gå til innhold

Reduksjon i uføretrygd pga inntekt. Risikerer man å miste uføretrygden på sikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 50% ufør og har en inntekt som gjør at jeg tjener litt over inntektsgrensen. Dette resulterer i reduksjon i uføretrygden. La oss si at jeg jobber ca 60%, men at det å jobbe 10% mer i praksis utgjør ca 2 % høyere lønn grunnet reduskjonen i trygden. Jeg tjener altså ikke mye ekstra på dette, men jeg ønsker å jobbe det jeg kan og vil heller motta lønn enn uføretrygd. Det er likevel helt sikkert at jeg ikke klarer å jobbe mer enn jeg gjør i dag og jeg merker at de 10% jeg jobber ekstra kanskje koster mer enn det smaker for helsen min. 

Her forleden fortalte en venn at den ordningen med å kunne ha inntekt over inntekstgrensen er tidsbegrenset. Han mente at i mitt tilfelle kunne jeg som jobber ca 60% risikere å miste uføretrygden helt dersom jeg har arbeidsevne på ca 60% over tid. Stemmer virkelig dette? Trodde at når man går direkte fra arbeidsavklaringspenger og over på uføretrygd var det ikke krav om minimum 50% uføregrad, men at det holder med 40% reduksjon i arbeidsevnen? Jeg har hele tiden trodd at det var en fordel for samfunnet at jeg jobber det jeg kan, men dersom jeg risikerer å miste uføretrygden helt fordi jeg jobber 60% fremfor 50% må jeg jo revurdere dette. Jeg trekkes i uføretrygden nå, men kan ikke risikere å miste hele uføretrygden når jeg ikke er i stand til å jobbe mer enn jeg gjør nå. 

Noen som vet mer om dette? Forstår det kom nye regler i 2015 og vennen min mente at etter 10 år vil Nav kunne vurdere at man ikke kvalifiserer for uføretrygd ut fra min situasjon. Kan dette virkelig stemme? 

Anonymkode: 0edef...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Hvis du tjener så mye at du får 0% uføretrygd så vil du beholde dette i fem år. Så tar Nav kontakt og spør deg om du fortsatt ønsker å være registrert som ufør. Da har du fem nye år. Ti år uten utbetaling er max tid du kan være registrert som uføretrygd før du mister det. 

Anonymkode: 708e9...521

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Hvis du tjener så mye at du får 0% uføretrygd så vil du beholde dette i fem år. Så tar Nav kontakt og spør deg om du fortsatt ønsker å være registrert som ufør. Da har du fem nye år. Ti år uten utbetaling er max tid du kan være registrert som uføretrygd før du mister det. 

Anonymkode: 708e9...521

Det gir bedre mening. Man har jo god arbeidsevne om man jobber så mye at man uansett ikke får utbetalt uføretrygden. Da har uføretrygden liten funksjon lenger all den tid de ser an dette over tid. Jeg ble plutselig redd for å skulle miste min 50% uføretrygd ved å jobbe 60%. Det vil jo føles veldig bortkastet å skulle fortsette å jobbe som jeg gjør nå dersom jeg taper enormt mye på sikt. Min arbeidsevne er varig nedsatt og jeg kan ikke da risikere å miste rettighetene mine fordi jeg pusher meg selv til å jobbe 10 % ekstra. Det blir for dumt. Jeg merker godt at de 10% ekstra er på grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I forskriftene: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-12-05-1602#KAPITTEL_2

§ 3-4.Hvilende rett til uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet

Det utbetales ikke uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet, jf. folketrygdloven § 12-14 tredje ledd og § 12-9 første og andre ledd.

En periode med hvilende rett etter folketrygdloven § 12-10 tredje ledd fastsettes når etteroppgjøret foretas, og skal gjelde for hele kalenderåret etteroppgjøret foretas for dersom vedkommende ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i noen av månedene. Personen anses for å ha meldt i fra om arbeidsinntekten når Arbeids- og velferdsetaten mottar ligningsopplysninger fra skatteetaten til bruk i etteroppgjøret.

En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, skal kontaktes av Arbeids- og velferdsetaten med spørsmål om vedkommende ønsker å søke om retten til opprinnelig uføregrad i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for det fjerde hele kalenderåret på rad hvor personen ikke har hatt utbetaling av uføretrygd. Personens ønske skal uten videre legges til grunn. Det kan ses bort fra at svar ikke er gitt, dersom det foreligger gode grunner som kan forklare dette.

Tellingen av antall år med hvilende rett skal stanses når den uføretrygdede har inntekt som innebærer at utbetalt uføretrygd ikke faller bort for alle kalendermåneder i et år. Ny periode med hvilende rett, det vil si nye fem + fem år, starter ikke opp igjen før etteroppgjøret viser at personen ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd for hele det foregående kalenderåret.

Her er det Anonymkode: 708e9...521 referere til

Anonymkode: 8e0c4...879

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er fantastiske! Nå roer jeg meg ned og tenker jeg ikke skal bekymre meg. Jeg vil alltid jobbe det jeg kan fremfor å motta uføretrygd, men jag har anda ikke noe valg ift å det å jobbe mere. Håper kroppen blir bedre rustet på sikt. Men forstår nå at min situasjon ikke er i risiko for å miste rettigheter. Det at jeg trekkes i uføretrygden når inntektsgrensen overskrides er fullt forståelig for meg. Når jeg har spurt Nav om dette sier de bare at de mener jeg skal jobbe om jeg kan jobbe uten å gå inn hva det vil medføre på sikt. Selvsagt vil jeg ikke miste rettighetene mine for å kunne fungere i 60% stilling. Det ville vært idioti. På den annen side vil jeg ikke fremstå som en som kalkulerer ift uføretrygden heller. Jeg har tapt mye på å bli syk og håper virkelig å kunne gjenvinne økt arbeidsevne og også inntekt på sikt, men jeg er ikke der at jeg kan pushe meg mer enn til 60% enda. Da kan jeg trygt fortsette og se hvordan dette fungerer på sikt. Tusen takk for super info fra alle innlegg ovenfor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...