Gå til innhold

Ufullstendig, bløt avføring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år vært plaget med bløt avføring og ufullstendig tømming som er håpløst å tørke rent.. Jeg har vært utredet av lege uten at det er funnet noen årsak, annet enn at jeg sliter mye med angst og depresjon. Noen som har liknende erfaringer eller råd til hva som kan hjelpe?

Anonymkode: fe427...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Uff jeg føler med deg. Stress påvirker magen min veldig mye. Av en eller annen grunn så har det hjulpet å spise lowfodmap, selv om jeg ikke har IBS. Jeg kan selvfølgelig bli dårlig i magen av hva som helst, fordi stress er utløs faktoren, men om jeg spiser litt fordøyelig mat så kommer magen seg fortere 

En annen ting, er at det er vanlig å føle do trang når man er stresset. Typisk å gå på do flere ganger og nesten ikke få ut noe. Noe som har hjulpet meg er rett og slett å prøve holde meg litt. Ikke såpass at det fører til mer magesmerter, gjør magen vondt skal man selvfølgelig tømme seg. Men i tukktarmen så tar kroppen opp væske. Og hvor lenger avgøringen er i tukktarmen, så mer væske vil kroppen suge ut av avføringen. Og da vil man ha noe fastere avføring når man til slutt slipper den ut i do

Anonymkode: c0f55...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har i flere år vært plaget med bløt avføring og ufullstendig tømming som er håpløst å tørke rent.. Jeg har vært utredet av lege uten at det er funnet noen årsak, annet enn at jeg sliter mye med angst og depresjon. Noen som har liknende erfaringer eller råd til hva som kan hjelpe?

Må vel nesten passe meg for ikke å reklamere, men produkter som sies å hjelpe mot mageproblemer (helsekost) har vært redningen for meg. Jeg ble full utredet først, slik at vi var sikre på at det ikke var noe feil - og da funker enzymer og prebiotika kjempebra. 

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (10 minutter siden):

Må vel nesten passe meg for ikke å reklamere, men produkter som sies å hjelpe mot mageproblemer (helsekost) har vært redningen for meg. Jeg ble full utredet først, slik at vi var sikre på at det ikke var noe feil - og da funker enzymer og prebiotika kjempebra. 

Hva bruker du? Jeg har prøvd probiotika uten å merke noen bedring av det..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det samme i årevis, løs mage hver eneste dag, uten å skjønne hvorfor. Oppdaget at kaffe forsterket problemet, så jeg kuttet ut kaffe, men ble ikke bra, bare litt bedre.

Så oppdaget jeg en dag at det var medisinene mot betennelse jeg ikke tålte. Naproxen og Ibux! De ga meg diare, rett og slett. Måtte slutte på dem, selv om jeg strengt tatt trengte betennelsesdempende medisiner. Men jeg orket ikke leve med konstant løs mage i flere år.

En annen gang begynte jeg på en ny medisin for depresjon, og den ga meg forferdelig diare. Klaget til legen, som ba meg holde ut og "gi det et forsøk" og se om det ble bedre. Etter fire uker på ekplosjonsartet diare og flere forsøk på å få legen i tale, bare kuttet jeg dem ut og ga beskjed om det og hvorfor. 

Bruker du medisiner som kan ha som bivirkning å gi løs mage? Sjekk pakningsvedleggene. Drikker du kaffe?

Anonymkode: 48550...369

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg slet med det samme i årevis, løs mage hver eneste dag, uten å skjønne hvorfor. Oppdaget at kaffe forsterket problemet, så jeg kuttet ut kaffe, men ble ikke bra, bare litt bedre.

Så oppdaget jeg en dag at det var medisinene mot betennelse jeg ikke tålte. Naproxen og Ibux! De ga meg diare, rett og slett. Måtte slutte på dem, selv om jeg strengt tatt trengte betennelsesdempende medisiner. Men jeg orket ikke leve med konstant løs mage i flere år.

En annen gang begynte jeg på en ny medisin for depresjon, og den ga meg forferdelig diare. Klaget til legen, som ba meg holde ut og "gi det et forsøk" og se om det ble bedre. Etter fire uker på ekplosjonsartet diare og flere forsøk på å få legen i tale, bare kuttet jeg dem ut og ga beskjed om det og hvorfor. 

Bruker du medisiner som kan ha som bivirkning å gi løs mage? Sjekk pakningsvedleggene. Drikker du kaffe?

Jeg tar ingen medisiner.. Jeg drikker kaffe, men det gjorde jeg ikke da problemene startet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tar ingen medisiner.. Jeg drikker kaffe, men det gjorde jeg ikke da problemene startet

Da kan det være at du rett og slett lider av det man kaller "nervøs mage". De psykiske problemene dine gjør at tarmene blir urolige, stresset og bakteriefloraen der fungerer ikke som den skal, så løs mage er resultatet.

Har du vurdert å få medisin mot angst og depresjon, kanskje en bedring av det psykiske vil bedre det fysiske tarmproblemet? Det henger ofte sammen. Helt seriøst.

Kan anbefale deg en veldig informativ og morsomt skrevet bok, om du ikke allerede har lest den. Den heter "Sjarmen med tarmen". Les og lær og le litt underveis 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva bruker du? Jeg har prøvd probiotika uten å merke noen bedring av det..

Jeg brukte Lectinect Mage lenge, og hadde god effekt - byttet til Frisk Mage pga prebiotika og vektreduserende enzymer, virker minst like bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...