Gå til innhold

Lurer på om jeg har driti meg ut i forhold til nav stønaden... redd jeg får bot eller trekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt AAP i snart 3 år. I starten på stønaden var jeg singel og bodde alene. Så fikk jeg meg kjæreste og vi flyttet sammen. Jeg informerte ikke om dette til nav, for jeg viste ikke noe om at man får mindre i stønad om man har samboer... jeg er stressa siden jeg har lært dette nå. 

Vi bodde sammen i 8 mnd. Eller han bodde hos meg. På leie kontrakten står kun mitt navn, for utleier ønsket kun forholde seg til meg. Utleier viste at han bodde hos meg. 

I forhold til noe annet med nav, så fortalte jeg om han jeg bodde med. Nå har nav innkalt meg til møte, men de vil ikke informere meg om hva møtet skal handle om. Saksbehandler sier der er vanskelig å forklare, og ønsker heller forklare meg hva møtet skal handle om, på møtet... 

om det har noe å si, så var han jeg bodde med i 8 mnd sykemeldt gjennom hele forholdet vårt, og fikk utbetalt ca 17 000 fra nav i mnd. Jeg får 19 000 i AAP. Han har 2 barn. 

Noen her som har erfaring med det å gi feil informasjon ang total inntekt på husstanden til nav? Hva blir straffen? Hvor mye er det vanlig at nav evt trekker meg i mnd? Hva er det meste nav kan trekke? Jeg skal snart ut (om 6 mnd) i et karens år på sosial stønad, er så redd for at jeg vil få veldig lite om de trekker av sosial stønaden min 😕 også lurer jeg på hvor mye de evt vil trekke for tilbake betaling på resterende AAP tid... 

Anonymkode: ec411...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Samboerskap har vel kun noe å si om du får minsteutbetaling, trodde jeg? Da får du vel litt ekstra om du bor alene. Men uansett, du skal bli opplyst om hva møtet skal handle om. 

Endret av Jadaomatte
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (6 minutter siden):

Samboerskap har vel kun noe å si om du får minsteutbetaling, trodde jeg? Da får du vel litt ekstra om du bor alene. Men uansett, du skal bli opplyst om hva møtet skal handle om. 

Håper det er slik du beskriver 😅 Ja hadde satt pris på å få vite hva møter skal handle om, for å ikke vite gjør meg veldig stresset... flere som behandler meg er også bedt i møtet, og de vet heller ikke. Eneste saksbehandleren min vil si er at de skal snakke om stønaden min, men jeg får ikke noe mer informasjon...

Skrevet

Om møte blir veldig stressende og ubehaglig, så gi beskjed at du føler det slik. Prøv å les deg litt opp.  Har du en person du kan ha med deg på møtet? Gjerne noen med litt kunnskap og taleevner? I det minste en person som får deg til å føle deg litt tryggere?  
Mange har ubehaglige opplevelser med nav, jeg har kun hatt positive, så krysser fingrene for det samme for deg. De er der for å hjelpe deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper det er slik du beskriver 😅 Ja hadde satt pris på å få vite hva møter skal handle om, for å ikke vite gjør meg veldig stresset... flere som behandler meg er også bedt i møtet, og de vet heller ikke. Eneste saksbehandleren min vil si er at de skal snakke om stønaden min, men jeg får ikke noe mer informasjon...

De skal kanskje snakke om mulig uføretrygd. 

Anonymkode: 95dd4...842

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veileder skal da opplyse deg om hva møtet skal handle om. Du må spørre igjen. 

Anonymkode: 775ba...fc1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de vil snakke om at du nærmer deg makstid på aap?

Anonymkode: 8c89b...3f5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dersom behandlerne dine skal være med på møtet, kan jeg ikke tenke meg at møtet skal dreie seg om at du har samboer, og utbetalinger.

Anonymkode: ef16f...34e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis behandlerne dine også skal i møtet, og det er om stønaden din: er det kanskje mulig uføresøknad de forbereder eller er det allerede avklart at du skal over på sosialstønad ifb karensperiode?

I så fall kan det jo også handle om størrelse på eventuelle tillegg du kan søke på?

Lykke til, jeg har hatt noen negative erfaringer med nav, jeg vil foreslå at du tar med deg noen du stoler på på dette møtet.

Anonymkode: 6ed6b...6b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

I forhold til noe annet med nav, så fortalte jeg om han jeg bodde med. Nå har nav innkalt meg til møte, men de vil ikke informere meg om hva møtet skal handle om. Saksbehandler sier der er vanskelig å forklare, og ønsker heller forklare meg hva møtet skal handle om, på møtet... 

om det har noe å si, så var han jeg bodde med i 8 mnd sykemeldt gjennom hele forholdet vårt, og fikk utbetalt ca 17 000 fra nav i mnd. Jeg får 19 000 i AAP. Han har 2 barn. 

Noen her som har erfaring med det å gi feil informasjon ang total inntekt på husstanden til nav? Hva blir straffen? Hvor mye er det vanlig at nav evt trekker meg i mnd? Hva er det meste nav kan trekke? Jeg skal snart ut (om 6 mnd) i et karens år på sosial stønad, er så redd for at jeg vil få veldig lite om de trekker av sosial stønaden min 😕 også lurer jeg på hvor mye de evt vil trekke for tilbake betaling på resterende AAP tid... 

For det første: Nav SKAL informere hva et møte skal handle om. Det du gjør, er å ta med deg en person også tar du opp hele møtet ditt. Dette kan de ikke nekte deg. Du har lov til å ha noen med deg, og du har lov til å ta opp samtaler du selv er en del av.

Når det kommer til aap, er det kun dersom du har minsteytelsen at et samboerskap har noe å si. Om du ikke har minstestødnaden, trenger du ikke bekymre deg mer for det. Om du har minste stødnad, må du betale tilbake. Men da ringer du innkrevingssentralen og lager en plan. De er veldig greie og i møtekommende der. Du kan betale så lite som noen hundrelapper i måneden.

Har du fått dine 6 mnd ekstra på aap pga korona? Dette er noe ALLE skal få, selv om mange veilederere sier noe annet. Loven sier at det er ingen begrensninger til det.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-03-20-368

Sitat

Kapittel 5. Arbeidsavklaringspenger

§ 5-1.Forlengelse av stønadsperioder for arbeidsavklaringspenger

Stønadsperiodene for arbeidsavklaringspenger etter folketrygdloven § 11-12 forlenges med seks måneder uten hensyn til varighetsbestemmelsene.

Anonymkode: a0f89...b59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AAP regnes ut på bakgrunn av inntekten du hadde, den er ikke ulik uavhengig av om du får samboer eller ikke.

Det er uføre som øker litt dersom man er enslig, ikke AAP.

Anonymkode: 3534f...2ee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer det den siste her skriver, aap er iht DIN inntekt, har ikke noe med samboer å gjøre. Det vet jeg fordi jeg selv har aap og er gift. Samme med mannen min. Så du kan slappe helt av. ☺️

Anonymkode: db639...acd

• Liker 5
Skrevet

De over har rett, ts! Bare ro ned, Aap beregnes ikke ut ifra om du er samboer eller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du driti deg ut sammenliknet med nav-stønaden...?

Anonymkode: 9c102...f3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jadaomatte skrev (36 minutter siden):

Om møte blir veldig stressende og ubehaglig, så gi beskjed at du føler det slik. Prøv å les deg litt opp.  Har du en person du kan ha med deg på møtet? Gjerne noen med litt kunnskap og taleevner? I det minste en person som får deg til å føle deg litt tryggere?  
Mange har ubehaglige opplevelser med nav, jeg har kun hatt positive, så krysser fingrene for det samme for deg. De er der for å hjelpe deg.

De vet at møter er veldig stressende for meg... de ville helst ha det over tlf pga korona, men tlf møter takler jeg enda dårligere. Så da ble det fysisk møte.. Har ingen jeg kan ta med meg på møtet 😕 men det føles litt bedre at en av behandlerne mine skal være med over tlf, for jeg vet at den personen tørr å sette ned foten i forhold til nav om det trengs 😅

ts

• Liker 1
Skrevet

Bare å senke skuldrene. Det er kun hvis du har minstesats på uføretrygd dette har noe å si. Aap er det samme uavhengig av om du har samboer eller ei. Du har ikke gjort noe galt og har ingenting å være redd for 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De skal kanskje snakke om mulig uføretrygd. 

Anonymkode: 95dd4...842

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje de vil snakke om at du nærmer deg makstid på aap?

Anonymkode: 8c89b...3f5

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dersom behandlerne dine skal være med på møtet, kan jeg ikke tenke meg at møtet skal dreie seg om at du har samboer, og utbetalinger.

Anonymkode: ef16f...34e

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis behandlerne dine også skal i møtet, og det er om stønaden din: er det kanskje mulig uføresøknad de forbereder eller er det allerede avklart at du skal over på sosialstønad ifb karensperiode?

I så fall kan det jo også handle om størrelse på eventuelle tillegg du kan søke på?

Lykke til, jeg har hatt noen negative erfaringer med nav, jeg vil foreslå at du tar med deg noen du stoler på på dette møtet.

Anonymkode: 6ed6b...6b8

Det virker veldig logisk! Takk! 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Veileder skal da opplyse deg om hva møtet skal handle om. Du må spørre igjen. 

Anonymkode: 775ba...fc1

Har spurt sikkert 10 ganger og veileder begynner bli litt oppgitt virker det som... samme spørsmål og samme svar hele tiden 🙈 Saksbehandler sier at hen kan forklare mer på møtet, hun har vanskeligheter med å forklare meg sier hen... skal også være med en annen saksbehandler fra nav, som skal forklare meg bedre enn det hen klarer, er eneste svar jeg får 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For det første: Nav SKAL informere hva et møte skal handle om. Det du gjør, er å ta med deg en person også tar du opp hele møtet ditt. Dette kan de ikke nekte deg. Du har lov til å ha noen med deg, og du har lov til å ta opp samtaler du selv er en del av.

Når det kommer til aap, er det kun dersom du har minsteytelsen at et samboerskap har noe å si. Om du ikke har minstestødnaden, trenger du ikke bekymre deg mer for det. Om du har minste stødnad, må du betale tilbake. Men da ringer du innkrevingssentralen og lager en plan. De er veldig greie og i møtekommende der. Du kan betale så lite som noen hundrelapper i måneden.

Har du fått dine 6 mnd ekstra på aap pga korona? Dette er noe ALLE skal få, selv om mange veilederere sier noe annet. Loven sier at det er ingen begrensninger til det.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2020-03-20-368

Anonymkode: a0f89...b59

Må jeg informere om at jeg tar opp møtet? Eller kan jeg bare gjøre det og ha tlf lomma? 😅 Har lyst til å ta opp møtet, men har litt angst om å spørre om det... 

jeg har heldigvis ikke minstestønad, så det er godt å lese! Var veldig stresset over om jeg hadde brutt loven 😳

har fått mine 6 mnd med lenger AAP tid pga korona tiden vi er i 😅 men hva mener du med begrensninger? Kan man få mer en 6 mnd forlengelse pga korona tiden? Beklager om jeg spør dumme spørsmål, har veldig skrive og lese vansker, mye tekst og informasjon blir ofte surr for meg

ts

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det hadde noe å si på AAP når jeg fikk AAP ble det beregnet ut fr inntekten jeg hadde hatt. Noe annet om du hadde fått sosialstønad som enslig der er det ulike satser.

Anonymkode: 72519...85c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...