Gå til innhold

Når kan man sende meldinger/mail/ringe til jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

nylig begynt i en ny jobb og er dermed en del kommunikasjon og planlegging. For å ta et eksempel: Forrige uke skulle jeg på kurs på mandagen, og hadde glemt å be om mer info (skulle få tilsendt sa de på torsdag, men kom aldri), sendte mail fredag kveld (utenom arbeidstid), fikk så svar søndag kveld, så det ordnet seg.

Er slik at jeg ikke alltid har muligheten til å kontakte de eller ordne noe fra 8-16, og endt med å ringe rundt 17-18 eller prøvd å utsette det til dagen etterpå, men blir ofte surr når jeg ikke får ringt med en gang eller må få svar på noe. 

Det jeg lurer på; når er det greit å sende meldinger, ringe og sende mail til arbeidsgiver? Er det heeelt unødvendig venter jeg jo til neste arbeidsdag, men noe som er viktig til mandag må jeg jo nesten prøve å rekke på fredag. Å ringe på en søndag feks virker ubehagelig og vil nok aldri gjøre dette, og på en lørdag kveld vil nok ingenting haste, men hadde jeg selv vært en sjef eller noen som folk skulle kontakte, ville jeg enten gitt beskjed om når jeg kan kontaktes eller hatt egen jobbkontakt (jobbmail og jobbtlf) som jeg legger vekk når jeg ikke skal ha noe jobb. Jobber selv med frilans og får mail, tlf og meldinger når som helst i døgnet eller uka, men da fra forskjellige land, så er ikke vandt til å måtte tenke noe på når jeg kontakter folk sånn egentlig.

Er det greit å prøve å ringe, sende melding (bruker mest melding for å være ærlig) eller sende mail på helligdager, helger eller kvelder - når jeg ikke vet om mottaker har jobbtelefon og mail, eller om de vil få alt på privaten? Når er det greit? 

Og om jeg blir syk søndag, og jobben krever muntlig beskjed ved sykefravær, skal jeg ringe søndag da, eller mandag morgen? Hadde jeg selv vært arbeidsgiver hadde jeg personlig ønsket beskjed søndag, men de vil ha muntlig så usikker på om jeg kan sende mld da og ringe senere eller hva de synes er greit?

Anonymkode: 8594b...76a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har egne avtaler med avdelingslederen. Min feks har "åpent" 24/7. Dvs jeg kan ringe når som helst. Øverste leder har vi avtalt med at dersom jeg ikke får svar hos avdelingsleder så ringer jeg henne. Aldri før kl 6 og ikke etter 23. Det kan jo være fint å spørre de om sånt, så du vet hva som er innenfor og ikke. 

Anonymkode: eab35...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det nok best å avklare med den aktuelle arbeidsgiveren, snakk med dem om dette.

Jeg har jobbet for ulike sjefer. Noen hadde aldri godtatt henvendelser utenom arbeidstiden, noen har ikke hatt noe imot det og svarer på sms og mail døgnet rundt.

Kommer helt an på bransje og arbeidssted.

Anonymkode: c404e...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts. Mye av det du beskriver som «behov for å kontakte jobben» er bare tull og manglende evne til planlegging fra din side. Du kan ikke plage folk fordi du ikke husker å ordne ting og avklare ting uka før det skjer. Ja, du kan gjøre det en gang i blant (men ikke mer enn en gang i halvåret, eller så fremstår du som en uansvarlig rotemikkel).

Har du nå glemt å ordne noe så må du nesten stikke på jobben i helga og fikse det selv. Går ikke det ville jeg kontaktet arrangør, ikke sjefen. Og jeg ville tatt det tidlig tirsdag, ikke nå. Pinlig å rote så mye i ny jobb.

Når det gjelder reelle behov for kontakt om sykdom: ta en prat med sjefen om det. Lurer du på noe må du spørre. 

Anonymkode: 48122...94f

AnonymBruker
Skrevet

Til anonym så har det som måtte ordnes være ting de skulle ordne som ikke har vært i orden fra deres side, aldri min. Jeg har kontroll, men får jeg melding kl 2 fredag om at de må ha noe info av meg eller hjelp, mens jeg er på annen jobb/studiegruppe, så får jeg ikke alltid ringt før senere på ettermiddagen.

Anonymkode: 8594b...76a

AnonymBruker
Skrevet

Mail - alltid, døgnet rundt.

Meldinger - om noe haster utenom arbeidstid. Men aldri om natten.

Telefon - noe helt kritisk. 

Men i eksempelet du nevner skulle du tatt kontakt fredag - du må lage deg lister og kalender, og sikre å følge opp ting i løpet av arbeidstiden. Som i eksempelet du nevner - du skulle ha ha notert at du skulle følge opp dette fredag morgen. 

Anonymkode: 435e1...3df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...