AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Når noen tar kredittsjekk av meg, hva gjør de egentlig med det og hva ser de etter? Får alltid spørsmål om de får lov å ta kredittsjekk av meg når jeg bestiller nye abonnementer og slikt Anonymkode: 2328d...edd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Inntekt, misligholdt gjeld, betalingsanmerkninger. Anonymkode: bef24...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Føflekker og vorter. Anonymkode: 38798...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Føflekker og vorter. Anonymkode: 38798...7d2 På økonomiens rompe Anonymkode: 2a626...c7f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Når noen tar kredittsjekk av meg, hva gjør de egentlig med det og hva ser de etter? Får alltid spørsmål om de får lov å ta kredittsjekk av meg når jeg bestiller nye abonnementer og slikt Anonymkode: 2328d...edd Se her! Anonymkode: fcc94...9d0
Million Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 De vil vel hovedsaklig se om du er en god betaler, og om du KAN betale (har en inntekt). Har du en drøss med negative betalingsanmerkninger og skylder 200 000 i ubetalte regninger, er det ikke sikkert de vil gi deg dette abonnementet etc.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Jeg tipset en avis om en sak, og da sjekket avisen meg. Hvorfor i all verden gjorde de det? De betalte meg en liten sum lenge etter at saken stod i avisen, men de skulle jo ikke ha penger av meg? (Saken gjaldt ikke noe økonomisk, men en underlig bestemmelse av kommunen her) Anonymkode: 59138...645
Million Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tipset en avis om en sak, og da sjekket avisen meg. Hvorfor i all verden gjorde de det? De betalte meg en liten sum lenge etter at saken stod i avisen, men de skulle jo ikke ha penger av meg? (Saken gjaldt ikke noe økonomisk, men en underlig bestemmelse av kommunen her) Anonymkode: 59138...645 Det kan du ta opp videre. Det er ikke tillatt å snoke i andres privatøkonomi ved kredittsjekker uten grunn. Den avisen begikk et overtramp der. Det ville jeg rett og slett tatt opp med avisen først, for å få høre deres eventuelle begrunnelse for å kredittsjekke deg, og så kanskje anmeldt det. Tatt det opp med en annen avis, og fått dem til å skrive om saken? En ung dame som jobbet der jeg jobbet, var helt ny i jobben. Noe av det første hun gjør, er å bruke systemene vi hadde i jobbsammenheng til å kredittsjekke fyren hun datet. Han ble rasende (det går ut gjenpartsbrev, det visste ikke kollegaen min....), og han kontaktet oss og forlangte å få vite hvem i firmaet vårt som hadde kredittsjekket han. Den unge damen fikk sparken. Det er ikke lov å kredittsjekke folk uten god grunn, som at de f.eks. ønsker kreditt hos firmaet ditt etc. 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Million skrev (11 minutter siden): Det kan du ta opp videre. Det er ikke tillatt å snoke i andres privatøkonomi ved kredittsjekker uten grunn. Den avisen begikk et overtramp der. Det ville jeg rett og slett tatt opp med avisen først, for å få høre deres eventuelle begrunnelse for å kredittsjekke deg, og så kanskje anmeldt det. Tatt det opp med en annen avis, og fått dem til å skrive om saken? En ung dame som jobbet der jeg jobbet, var helt ny i jobben. Noe av det første hun gjør, er å bruke systemene vi hadde i jobbsammenheng til å kredittsjekke fyren hun datet. Han ble rasende (det går ut gjenpartsbrev, det visste ikke kollegaen min....), og han kontaktet oss og forlangte å få vite hvem i firmaet vårt som hadde kredittsjekket han. Den unge damen fikk sparken. Det er ikke lov å kredittsjekke folk uten god grunn, som at de f.eks. ønsker kreditt hos firmaet ditt etc. Tusen takk for nyttig informasjon! Det er mange år siden nå, men om det skjer igjen så vet jeg at det ikke er lov! Anonymkode: 59138...645
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 Hvordan kredittsjekken brukes avhenger av den som gjennomfører kredittsjekken og hvilken type informasjon de betaler for å få tilgang til. Den enkleste varianten gir en score fra f.eks. 0 til 100 eller 0 til 1000. Da kan de bruke denne scoren til f.eks. å si at de som har en score på mindre enn 200 av 1000 må betale kontant, eller de som har score på over 500 av 1000 kan få 30 dager kreditt. Anonymkode: f902d...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå