AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Hei Jeg er dessverre i en situasjon der jeg frykter at min eks-samboer ønsker å hevne seg på meg etter bruddet. Selv er han ikke data-kyndig, men han har mye penger og kunne lett "kjøpt" kyndig hjelp.. Jeg frykter at noen/flere av plattformene mine skal bli hacket, at telefonen/macèn min (apple-produkter, om det har noe å si) blir hacket eller andre former for identitetstyveri. Jeg vet selvsagt at dette muligens kan høres litt paranoid ut, men tro meg nå jeg sier at det er objektive og gode grunner for at jeg frykter min tidligere partner Er det noen som har noen gode råd til hvordan man kan "sikre seg" best mulig? Jeg har endret alt av passord, og vurderer blant annet en av disse forsikringene mot digitalt identitetstyveri..men har ikke vært i en slik situasjon før, og er ikke super-kyndig mtp data selv.. Hilsen fortvilet Anonymkode: e5c85...973
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Fryktelig vanskelig å få til, så lenge du sørger for å ha kodebrikke/id-passord skjult og kun for deg skal det mye til. Har han hatt tilgang til det før? Mulig det går an å bestille på nytt, men avtale med banken om personlig henting. Skaff også bankboks i en fysisk butikk, for tror hengelås på postkassa ikke er nok for sånne evt. Hvis han er såpass desperat. Bra du har bytta alt av koder og passord. Med mindre han har hatt tilgang til mailen din osv fra før, sånn at mailen din dumper inn der. Men har du byttet passord der først er du nok ganske sikra. Anonymkode: b6bd5...807 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Hvis du har endret passord til passord som ikke er naturlige å gjette seg frem til (som f.eks. navnet på kjæledyra deres eller fødselsdatoen til en av ungene osv) så skal det vel litt til for at han klarer å hacke deg? Du bor vel ikke sammen med han lenger heller, så han har ikke fått installert noe key-tracking-program på dine enheter? Sjekk under installerte programmer og nedlastinger, og sjekk datoer det er skjedd noen bevegelser der. Anonymkode: ecf94...971 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #4 Skrevet 18. mai 2021 Den sikreste måten er å slutte å bruke elektroniske dingser som datamaskiner, telefoner, kopimaskiner, tv-er osv. For man er ikke sikrere enn det svakeste leddet. Og for de fleste er det svakeste leddet internettlinjen eller bluetooth-lyspæra. Og det hjelper ikke med to-faktor-pålogging hvis man glemmer bluetooth-radioen. Så det sikreste er å ikke være tilkoblet på noe vis. Slett alt du kommer over av internettkontoer og lever alt av datamaskiner og elektronikk til destruksjon. Kanskje du bør få en ekspert til å gå gjennom planen din og kvalitetssikre at du er 100% analog. Anonymkode: 8c2e0...2ef
Gjest Kaiminator Skrevet 18. mai 2021 #5 Skrevet 18. mai 2021 (endret) Steg 1: skap en ny epost, på gmail. Sett opp to faktor autentisering på den. Steg 2: Flytt dine kontoer til denne eposten. Steg 3: sett opp to faktor autentisering på alt du kan. Da kan du være 99.99% trygg. Endret 18. mai 2021 av Kaiminator
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #6 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Den sikreste måten er å slutte å bruke elektroniske dingser som datamaskiner, telefoner, kopimaskiner, tv-er osv. For man er ikke sikrere enn det svakeste leddet. Og for de fleste er det svakeste leddet internettlinjen eller bluetooth-lyspæra. Og det hjelper ikke med to-faktor-pålogging hvis man glemmer bluetooth-radioen. Så det sikreste er å ikke være tilkoblet på noe vis. Slett alt du kommer over av internettkontoer og lever alt av datamaskiner og elektronikk til destruksjon. Kanskje du bør få en ekspert til å gå gjennom planen din og kvalitetssikre at du er 100% analog. Anonymkode: 8c2e0...2ef Dette var jo særdeles konstruktivt, takk skal du ha for hjelpen. Anonymkode: e5c85...973 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #7 Skrevet 18. mai 2021 Kaiminator skrev (47 minutter siden): Steg 1: skap en ny epost, på gmail. Sett opp to faktor autentisering på den. Steg 2: Flytt dine kontoer til denne eposten. Steg 3: sett opp to faktor autentisering på alt du kan. Da kan du være 99.99% trygg. Tusen takk for innspill, jeg setter stor pris på det! Bidrag som dette betyr mye, og hjelper mye Anonymkode: e5c85...973
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #8 Skrevet 18. mai 2021 Bruk ett VPN. Søk så finner du ut hva det er Anonymkode: 066c4...2dd
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #9 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruk ett VPN. Søk så finner du ut hva det er Anonymkode: 066c4...2dd Bruk Opera nettleser så er det gratis VPN innebygget. Anonymkode: 8bd04...808
Gjest Kaiminator Skrevet 18. mai 2021 #10 Skrevet 18. mai 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for innspill, jeg setter stor pris på det! Bidrag som dette betyr mye, og hjelper mye Anonymkode: e5c85...973 Bytt også wifi koden hjemme.
Gjest Kaiminator Skrevet 18. mai 2021 #11 Skrevet 18. mai 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk ett VPN. Søk så finner du ut hva det er Anonymkode: 066c4...2dd 6 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk Opera nettleser så er det gratis VPN innebygget. Anonymkode: 8bd04...808 Hjelper ikke ts ett dugg.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #12 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bruk Opera nettleser så er det gratis VPN innebygget. Anonymkode: 8bd04...808 Jeg bruker selv Opera og Opera sin VPN er ikke spesielt sikker, det er en grunn til at den er gratis og det er forresten ingen gratis VPN som er bra og sikker. Dessuten så fungerer den bare på nettleseren, skal man sikre hele enheten man bruker så MÅ man betale for VPN. Skal man ha sikker og bra VPN så er det ExpressVPN og NordVPN som gjelder, begge kan også brukes på routere og da er alle enheter på sitt eget nettverk beskyttet. jeg abonnerer på begge to og er veldig fornøyd. AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 12.31): Hei Jeg er dessverre i en situasjon der jeg frykter at min eks-samboer ønsker å hevne seg på meg etter bruddet. Selv er han ikke data-kyndig, men han har mye penger og kunne lett "kjøpt" kyndig hjelp.. Jeg frykter at noen/flere av plattformene mine skal bli hacket, at telefonen/macèn min (apple-produkter, om det har noe å si) blir hacket eller andre former for identitetstyveri. Jeg vet selvsagt at dette muligens kan høres litt paranoid ut, men tro meg nå jeg sier at det er objektive og gode grunner for at jeg frykter min tidligere partner Er det noen som har noen gode råd til hvordan man kan "sikre seg" best mulig? Jeg har endret alt av passord, og vurderer blant annet en av disse forsikringene mot digitalt identitetstyveri..men har ikke vært i en slik situasjon før, og er ikke super-kyndig mtp data selv.. Hilsen fortvilet Anonymkode: e5c85...973 Hvis man skal bli hacket nå til dags så må hackeren nesten ha fysisk tilgang til mobilen og datamaskinen din, det er veldig omfattende å hacke noen og det foregår ikke sånn som man ser på film. Men normalt nettvett så blir man ikke hacket, ikke bruk ukjente nettverk, ikke åpne ukjente lenker på e-post og sørg for at datamaskin og telefon er oppdatert. Anonymkode: 236f1...05c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #13 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker selv Opera og Opera sin VPN er ikke spesielt sikker, det er en grunn til at den er gratis og det er forresten ingen gratis VPN som er bra og sikker. Dessuten så fungerer den bare på nettleseren, skal man sikre hele enheten man bruker så MÅ man betale for VPN. Skal man ha sikker og bra VPN så er det ExpressVPN og NordVPN som gjelder, begge kan også brukes på routere og da er alle enheter på sitt eget nettverk beskyttet. jeg abonnerer på begge to og er veldig fornøyd. Hvis man skal bli hacket nå til dags så må hackeren nesten ha fysisk tilgang til mobilen og datamaskinen din, det er veldig omfattende å hacke noen og det foregår ikke sånn som man ser på film. Men normalt nettvett så blir man ikke hacket, ikke bruk ukjente nettverk, ikke åpne ukjente lenker på e-post og sørg for at datamaskin og telefon er oppdatert. Anonymkode: 236f1...05c Fint om du grunngir hvorfor Opera sin VPN "ikke er spesielt sikker". Anonymkode: d51e6...eed
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #14 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker selv Opera og Opera sin VPN er ikke spesielt sikker, det er en grunn til at den er gratis og det er forresten ingen gratis VPN som er bra og sikker. Dessuten så fungerer den bare på nettleseren, skal man sikre hele enheten man bruker så MÅ man betale for VPN. Skal man ha sikker og bra VPN så er det ExpressVPN og NordVPN som gjelder, begge kan også brukes på routere og da er alle enheter på sitt eget nettverk beskyttet. jeg abonnerer på begge to og er veldig fornøyd. Hvis man skal bli hacket nå til dags så må hackeren nesten ha fysisk tilgang til mobilen og datamaskinen din, det er veldig omfattende å hacke noen og det foregår ikke sånn som man ser på film. Men normalt nettvett så blir man ikke hacket, ikke bruk ukjente nettverk, ikke åpne ukjente lenker på e-post og sørg for at datamaskin og telefon er oppdatert. Anonymkode: 236f1...05c Takk! Setter stor pris på tipset ditt! Anonymkode: e5c85...973
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #16 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fint om du grunngir hvorfor Opera sin VPN "ikke er spesielt sikker". Anonymkode: d51e6...eed For det første så ble Opera kjøpt opp av et kinesisk selskap, for det andre så kan man ikke velge server selv og trafikken går igjennom et Kanadisk selskap. Det Opera tilbyr er ingen ekte VPN men mer en proxy, siden både Opera og "VPN" tjenesten de tilbyr er gratis så er det brukeren som er produktet. "Opera VPN is not a safe service. It misleadingly advertises itself as a VPN, has an invasive privacy policy, and lacks any form of tunneling protocol. For these reasons, we cannot recommend Opera VPN as a safe, secure or private VPN solution." https://www.top10vpn.com/guides/is-opera-vpn-safe/ Anonymkode: 236f1...05c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #17 Skrevet 19. mai 2021 Det heter forholdsregler. Anonymkode: ae198...20b 1
ekkoet Skrevet 19. mai 2021 #18 Skrevet 19. mai 2021 Kaiminator skrev (17 timer siden): Steg 1: skap en ny epost, på gmail. Sett opp to faktor autentisering på den. Steg 2: Flytt dine kontoer til denne eposten. Steg 3: sett opp to faktor autentisering på alt du kan. Da kan du være 99.99% trygg. AnonymBruker skrev (16 timer siden): an skal bli hacket nå til dags så må hackeren nesten ha fysisk tilgang til mobilen og datamaskinen din, det er veldig omfattende å hacke noen og det foregår ikke sånn som man ser på film. Men normalt nettvett så blir man ikke hacket, ikke bruk ukjente nettverk, ikke åpne ukjente lenker på e-post og sørg for at datamaskin og telefon er oppdatert. Anonymkode: 236f1...05c Kaiminator skrev (16 timer siden): Bytt også wifi koden hjemme. Om jeg skulle gitt råd ville disse over være de første rådene jeg ga. Ikke gjenbruk passord han kan kjenne til. Når det gjelder eposter, se 2 ganger på dem - er de egentlig fra der de gir seg ut fra? Om du sier at han kan finne på å "leie" noen så ville jeg kanskje vært hakket mer paranoid, feks være obs på om det plutselig skullle dukke opp en minnepinne (i posten, utenfor døren, ved bilen etc.), da ville jeg ikke satt den i maskinen sånn uten videre. Om du vet hvordan man gjør det, gå inn på routeren din og sjekk at du gjenkjenner alle enhetene som er på nettverket ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 ekkoet skrev (9 timer siden): Om jeg skulle gitt råd ville disse over være de første rådene jeg ga. Ikke gjenbruk passord han kan kjenne til. Når det gjelder eposter, se 2 ganger på dem - er de egentlig fra der de gir seg ut fra? Om du sier at han kan finne på å "leie" noen så ville jeg kanskje vært hakket mer paranoid, feks være obs på om det plutselig skullle dukke opp en minnepinne (i posten, utenfor døren, ved bilen etc.), da ville jeg ikke satt den i maskinen sånn uten videre. Om du vet hvordan man gjør det, gå inn på routeren din og sjekk at du gjenkjenner alle enhetene som er på nettverket ditt. TS her: Tusen takk for at du svarte, jeg setter veldig stor pris på gode inputs! Anonymkode: e5c85...973
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2021 #20 Skrevet 22. mai 2021 Kaiminator skrev (På 18.5.2021 den 15.41): Steg 1: skap en ny epost, på gmail. Sett opp to faktor autentisering på den. Steg 2: Flytt dine kontoer til denne eposten. Steg 3: sett opp to faktor autentisering på alt du kan. Da kan du være 99.99% trygg. Men hvordan flytter man kontoene? Slik jeg har forstått det, for har virkelig prøvd, så er det slik meg gmail, at den kontoen du opprinnelig laget, den er låst som din hovedkonto. Sletter du den, ryker mail, bilder, skylagring osv. Anonymkode: f89be...4bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå