AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 (Spørsmål om garn som ikke er superwashbehandlet): Bleket og halvbleket hvitt ullgarn egner seg ikke til toving, pga at garnets egenskaper endres pga blekeprosessen garnet har vært gjennom. Jeg lurer på om bleket og halvbleket hvit ull vil krympe på samme måte som garn i andre farger i samme merke? Med tanke på om man skulle ønske å krympe et ullplagg som ble for stort. Hvis et ullplagg er strikket i mønsterstrikk med bleket hvit og en mørk farge, vil det jo bli stygt dersom den ene fargen krymper mer enn den andre. Jeg ønsker også å vite hvordan det er med garn i 100% alpakka, angående om bleket og halvbleket hvit krymper og om det krymper like mye som sterkere farger i samme garn. Blir glad for å få svar på spørsmålene fra dere som har kunnskap om dette 💐 Anonymkode: 64a8d...cff
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Erfaringsmessig oppfører bleket garn seg annerledes enn annet garn. Det er ulikt fra garn til garn og fra merke til merke. Den beste måten er å lage en prøvelapp som du krymper. Mål før og etter. Da ser du samtidig krympprosenten. Hvis du skal krympe noe som allerede er strikket ville jeg gjort det for hånd, da har du bedre kontroll på prosessen. Om du har litt restegarn kan du lage en prøvelapp av dette garnet. Om det bare er noen detaljer i hvit vil det krympe seg sammen selv om det er hvitt, men det kan bli litt «krøllete». Anonymkode: 92156...f15
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Erfaringsmessig oppfører bleket garn seg annerledes enn annet garn. Det er ulikt fra garn til garn og fra merke til merke. Den beste måten er å lage en prøvelapp som du krymper. Mål før og etter. Da ser du samtidig krympprosenten. Hvis du skal krympe noe som allerede er strikket ville jeg gjort det for hånd, da har du bedre kontroll på prosessen. Om du har litt restegarn kan du lage en prøvelapp av dette garnet. Om det bare er noen detaljer i hvit vil det krympe seg sammen selv om det er hvitt, men det kan bli litt «krøllete». Anonymkode: 92156...f15 Tusen takk for informasjon og gode råd og tips! ♥️ Anonymkode: 64a8d...cff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå