Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min tjener rundt 950 000kr i året og har boliglån på 135 0000 (igjen av lånet).

Vi har rundt 460 000 kr på sparekonto.  Vi er litt usikre på om vi skal  betale ned på lånet eller la de stå på sparekontoen ? 

Hva anbefaler dere?

Skal si at vi har studielån tilsammen på 250 000 kr. 

Anonymkode: 7a44a...016

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å la penere stå på sparekonto er i hvert fall håpløst. Jeg hadde satt de i fond. 

Anonymkode: e17e2...c11

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Endret av Oli
Skrevet

Med mindre sparepengene er tiltenkt EK for boligkjøp er det ingenting å lure på. Betal ned billånet. Rentedifferansen på sparekontoer og billånet blir da tilnærmet ren profitt. 

Skrevet
Traktor skrev (2 minutter siden):

Med mindre sparepengene er tiltenkt EK for boligkjøp er det ingenting å lure på. Betal ned billånet. Rentedifferansen på sparekontoer og billånet blir da tilnærmet ren profitt. 

Det står ikke billån men boliglån i hovedinnlegget. I tillegg har de studielån. De nevner ikke billån.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

Det står ikke billån men boliglån i hovedinnlegget. I tillegg har de studielån. De nevner ikke billån.

vi har ingen billån, alt er nedbetalt. Men ønske rå kjøpe  større hus. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde betalt det ned ja, du slipper jo tusenvis i renter om dere tar det nå :) Jeg syns det er rart dere tenker over det engang, dette er jo noe man lærer på ungdomsskolen (om renter). 

Når dere har betalt ned får dere jo mye mer å rutte med i måneden. Om dere vil kan dere ta studielånet litt kjappere, men siden det er et gunstigere lån med tanke på eventuell sykdom og død så gjør det ikke noe å betale det sakte.

Anonymkode: 5f3b3...7e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde betalt det ned ja, du slipper jo tusenvis i renter om dere tar det nå :) Jeg syns det er rart dere tenker over det engang, dette er jo noe man lærer på ungdomsskolen (om renter). 

Når dere har betalt ned får dere jo mye mer å rutte med i måneden. Om dere vil kan dere ta studielånet litt kjappere, men siden det er et gunstigere lån med tanke på eventuell sykdom og død så gjør det ikke noe å betale det sakte.

Anonymkode: 5f3b3...7e4

Jo, det var det vi tenkte også og det er det vi har gjort i hele tida (hvert år) vi hadde egentlig lån på 3 mill og har betalt en god del hvert år. Men tenkte om det er riktig valg å gjøre !?

mange sier dersom noe skulle skje med dere så kan forsikringen nedbetale hele lånet på boligen. Men hva med dette tilfelle hvor alt er nedbetalt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det var det vi tenkte også og det er det vi har gjort i hele tida (hvert år) vi hadde egentlig lån på 3 mill og har betalt en god del hvert år. Men tenkte om det er riktig valg å gjøre !?

mange sier dersom noe skulle skje med dere så kan forsikringen nedbetale hele lånet på boligen. Men hva med dette tilfelle hvor alt er nedbetalt? 

Har du en forsikring som nedbetaler HELE lånet på boligen hvis noe skulle skje med EN av dere?

Det vanlige er jo at slike gjeldsforsikringer dekker den halvdelen til den som f.eks. ble forulykket og enten død eller muligens ufør?

Anonymkode: ee2fb...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kommer an på hva slags forsikring det gjelder. Gjeldsforsikring er åpenbart bortkastede penger. Livsforsikring gir en faSt utbetaling uansett gjeld.

Anonymkode: 82483...958

AnonymBruker
Skrevet

Hvis planen er å kjøpe større bolig innenfor de neste 5 årene ville jeg primært betalt ned på boliglånet minus en buffer på 50-100.000 kr. 

Hadde det ikke vært for boligkjøpet ville jeg puttet pengene i et globalt indeksfond minus en buffer. 

Evt en kombinasjon av indeksfond og nedbetaling av boliglånet. Alt avhenger av tidsperspektivet og hvor mye egenkapital dere ser for dere at dere trenger. 

Anonymkode: cb31a...52a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...