AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Del Skrevet 17. mai 2021 Jeg har hund, så går derfor mye tur. Gjerne 1-2 timer et par ganger om dagen. Er jeg på jobb etc, så går ofte samboer tur, så er ikke hver dag det blir to lange turer. Jobber også i helsevesenet der det blir en del gåing. Ønsker å gå ned i vekt, men usikker på hvor "effektive" turene mine egentlig er. I følge en app jeg har er en gjennomsnittlig tur på 4,3 km i timen. Blir jo ofte litt stopping også med hund. Hvor mye ekstra tror dere jeg forbrenner? Er 168 cm høy og 77 kg om det har noe å si. Anonymkode: a58e2...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Del Skrevet 17. mai 2021 Puls har en del å si for hvor mye du forbrenner, så ville anbefalt en aktivitetsklokke med pulsmåler hvis du vil ha et greit estimat. Mener å ha lest at man i snitt forbrenner 215 kalorier i timen ved rolig gange, 380 ved rask gange, men dette er jo snittverdier. Jo dårligere form du er i, jo mer vil du forbrenne. Her er forresten en ok kalkulator for å sjekke hvileforbrenning: https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Må bare legge til at det å gå i kaloriunderskudd ved å trene/være i aktivitet er ganske vanskelig. Lett å feilestimere, selv dyre aktivitetsklokker er ikke helt nøyaktige og det er lett å spise inn underskuddet. Jeg forbrenner litt under 400 kalorier ved en times hard trening (ifølge pulsklokka), og det skal lite til før vinninga går opp i spinninga, så skal man se resultater bør man først og fremst følge med på matinntaket. Når det er sagt så er det jo ganske mange andre helsegevinster ved fysisk aktivitet, så det er jo absolutt ikke dumt. Men som eneste strategi for å gå ned i vekt er det vanskelig. Anonymkode: bd9d3...bd6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #3 Del Skrevet 17. mai 2021 Helt enig med forrige innlegg her. Jeg har også hund, og det er ingen tvil om at turene er superbra for både psykisk og fysisk helse, men slank blir man ikke av det med mindre man passer på matinntaket også. Pass deg for aktivitetsklokker, de påstår helt crazy kaloriforbruk. Noe jeg har lest «alle» steder, som jeg regner med stemmer sånn cirka, er at man brenner rundt 100 kalorier når man går «a mile», altså 1,6 km. På dager hvor jeg har ekstra mange skritt (rundt 20’’) så brenner jeg ca 600 kalorier. Jeg trener med appen FitOn (gratis og helt fantastisk ❤️). Den regner ut kaloriforbrenningen utifra din vekt/høyde om du følger treningen nøyaktig som instruktøren viser. Jeg tar det med en klype salt altså, men jeg ser at veldig intensiv trening i en halvtime brenner max 250/300 kalorier, og det er en banan og en brødskive ekstra ... Anonymkode: 22861...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Del Skrevet 17. mai 2021 Du forbrenner nok ikke mer enn et par hundre kalorier ekstra. Anonymkode: eb769...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Del Skrevet 17. mai 2021 Om du vil gå ned o velt bør du spise mindre. Anonymkode: 7fcf2...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mai 2021 #6 Del Skrevet 17. mai 2021 Jeg anbefaler deg å se "Eit feitt liv" med Ronny Brede Aase. Der forklares det ganske godt hva som må til og hvor vanskelig vektnedgang er. Dette er nok det som har åpnet øynene mine mest. Kort fortalt: Trening for å gå ned i vekt har de fleste av oss ikke tid til, da vi er aktiv i yrkes- og familieliv. Trening som helsegevinst er noe helt annet. Det er mye viktigere å spise riktig sammensatt mat i riktig mengde. Det er der vektkontroll ligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Del Skrevet 17. mai 2021 Tusen takk for svar. Jeg forstår at turene alene ikke har noe å si om man ikke spiser mindre kalorier enn man forbrenner, da hadde jeg allerde vært veldig slank siden disse turene har vært en del av livet mitt lenge🙈 Skal selvfølgelig logge kalorier, var nok ikke spesifikk nok i innlegget mitt. Spørsmålet er egentlig hvor mange kcal "ekstra" jeg bør spise. Føler kanskje 1500 er litt lite når jeg er såpass aktiv? En vanlig dag på jobb og tur etterpå er jeg fort oppe i 18-20 000 skritt. Anonymkode: a58e2...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 17. mai 2021 #8 Del Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har hund, så går derfor mye tur. Gjerne 1-2 timer et par ganger om dagen. Er jeg på jobb etc, så går ofte samboer tur, så er ikke hver dag det blir to lange turer. Jobber også i helsevesenet der det blir en del gåing. Ønsker å gå ned i vekt, men usikker på hvor "effektive" turene mine egentlig er. I følge en app jeg har er en gjennomsnittlig tur på 4,3 km i timen. Blir jo ofte litt stopping også med hund. Hvor mye ekstra tror dere jeg forbrenner? Er 168 cm høy og 77 kg om det har noe å si. Anonymkode: a58e2...538 Om du tenker gå deg ned i vekt, skal du gå veldig mye. vektnedgang kommer først og fremst ved å legge om kosthold og/eller mer høyintensiv trening. Når det er sagt, så er de gåturen dine veldig bra for helsen uansett. Et par timer om dagen er veldig bra for både hjerte/sirkulasjon og lungene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 18. mai 2021 #9 Del Skrevet 18. mai 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar. Jeg forstår at turene alene ikke har noe å si om man ikke spiser mindre kalorier enn man forbrenner, da hadde jeg allerde vært veldig slank siden disse turene har vært en del av livet mitt lenge🙈 Skal selvfølgelig logge kalorier, var nok ikke spesifikk nok i innlegget mitt. Spørsmålet er egentlig hvor mange kcal "ekstra" jeg bør spise. Føler kanskje 1500 er litt lite når jeg er såpass aktiv? En vanlig dag på jobb og tur etterpå er jeg fort oppe i 18-20 000 skritt. Anonymkode: a58e2...538 Prøv deg frem! Hvorvidt 1500 er lite kommer an på om du vil spise 1500 hver dag, eller mer i helgene. Prøv for eksempel 1800 pr dag i 4 uker og se om det gir effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #10 Del Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tusen takk for svar. Jeg forstår at turene alene ikke har noe å si om man ikke spiser mindre kalorier enn man forbrenner, da hadde jeg allerde vært veldig slank siden disse turene har vært en del av livet mitt lenge🙈 Skal selvfølgelig logge kalorier, var nok ikke spesifikk nok i innlegget mitt. Spørsmålet er egentlig hvor mange kcal "ekstra" jeg bør spise. Føler kanskje 1500 er litt lite når jeg er såpass aktiv? En vanlig dag på jobb og tur etterpå er jeg fort oppe i 18-20 000 skritt. Anonymkode: a58e2...538 Jeg tenker også at 1500 er lite, både generelt og for en som er aktiv. Med det aktivitetsnivået du har er du nok oppe i 2200-2400 kalorier forbrent på en dag de dagene du går tur og er mest aktiv. Hvis du får til et snitt rundt 17-1900 hver dag så vil du nok merke nedgang i løpet av noen uker. Jeg tror det er mye bedre å være helt konsekvent i loggingen og heller legge seg på et høyere nivå enn å gå så hardt ut at du ikke orker å følge opp i lengden. Hvis du ikke ser resultater på vekta etter 2 uker med logging kan du jo heller justere langsomt ned. Anonymkode: bd9d3...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #11 Del Skrevet 19. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 22.43): Tusen takk for svar. Jeg forstår at turene alene ikke har noe å si om man ikke spiser mindre kalorier enn man forbrenner, da hadde jeg allerde vært veldig slank siden disse turene har vært en del av livet mitt lenge🙈 Skal selvfølgelig logge kalorier, var nok ikke spesifikk nok i innlegget mitt. Spørsmålet er egentlig hvor mange kcal "ekstra" jeg bør spise. Føler kanskje 1500 er litt lite når jeg er såpass aktiv? En vanlig dag på jobb og tur etterpå er jeg fort oppe i 18-20 000 skritt. Anonymkode: a58e2...538 Det spørs litt. De dagene jeg har 20 000 skritt har jeg som regel en forbrenning på 2000 kcal, men vi er alle forskjellige. Som @Albbassier så kan du prøve 1800 en periode og se om du fortsatt går ned hvis du sliter med sultfølelse. Anonymkode: c5b34...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå