Gå til innhold

Så nå er det galt å si jentetiss og guttetiss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket ord skal en bruke for å identifisere penis og vulva til barn som er i læringsfasen? Noen sier f.eks tissehøne og tisselur, mens andre sier guttetiss og jentetiss. Sistnevnte er tydeligvis problematisk nå for tiden, nå som ikke alle identifiserer kjønnsorganene sine med sitt kjønn. Guttetiss kan derfor bli feil for noen dersom de identifiserer seg som jente. Da havner vi innom kjønnsbegreper. Da vil det jo plutselig bli feil å kalle en gutt for en gutt, hvis denne personen identifiserer seg som jente. 

Jeg fikk nemlig kritikk for å kalle det jentetiss og guttetiss. Jeg tenker i hvert fall det er bedre å kalle det jentetiss og guttetiss enn tissehøne, tisserompe, tisselur, tissefant etc i startfasen. Så får heller slike ord komme etter hvert som barnet blir eldre. 

Nå blir det jo feil å si at "det der er ei dame". For hvis hun ikke føler seg som en dame, men en mann, så blir det jo helt feil. 

Konklusjonen blir vel da at du må si flat tiss eller utstikkertiss...

Anonymkode: 12686...a90

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tissehull og pinnetiss? Nei, dette blir for dumt.

Sier selvfølgelig guttetiss og jentetiss. Noe annet blir bare tull.

Anonymkode: 42de5...7bd

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av av hva de identifiserer seg som så har man jentetiss eller guttetiss. 

Hva de føler og hvilket kjønnsorgan de har er forskjellige ting.

Anonymkode: 047b6...965

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gi totalt faen i denne utviklingen og holde på som man alltid har gjort. 

Anonymkode: d1020...c07

• Liker 30
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Stopp verden jeg vil av...:bond:

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at det heter tiss og tisselur, visste ikke at noen kunne synes det var feil. Men det er det visst...

Anonymkode: 331f0...e6c

AnonymBruker
Skrevet

Guttetiss og jentetiss - ingenting galt med det. Om barnet vokser opp og vil skifte kjønn, så vil det bli skiftet fra jentetiss til guttetiss eller omvendt. Vi har 2 kjønn sånn er det bare😄

Anonymkode: a9464...33b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kjønnsorgan, penis og vagina? Kan vi ikke bere lære barna rett begrep med en gang? 

Anonymkode: 3e53a...471

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjønnsorgan, penis og vagina? Kan vi ikke bere lære barna rett begrep med en gang? 

Bli må det bli penis og vulva. Vaginaen er hulrommet på innsiden. Den snakker man ikke så mye om. 

Anonymkode: 331f0...e6c

• Liker 18
Skrevet

Det enkleste er ofte det beste. Penis er penis og vulva er vulva, det kommer man ikke bort fra uansett hva slags kjønn man føler seg som.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk nemlig kritikk for å kalle det jentetiss og guttetiss.

Hvorfor bry seg om kritikk fra idioter? La oss heller bekjempe idiotiet ved å ignorere dem en etter en. Tenk på dem som barn som bare må få trasse seg ferdig.

Anonymkode: 42dd8...b0c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvem fikk du den kritikken av? 

Dette tullet med kjønnsnøytralitet er så dumt. Er du født gutt hat du guttetiss uansett hvor mye du føler deg som jente og omvendt.

Jeg kommer til å lære mine barnebarn jentetiss og guttetiss om temaet dukker opp.

Endret av Blomsterpotta
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvilket ord skal en bruke for å identifisere penis og vulva til barn som er i læringsfasen? Noen sier f.eks tissehøne og tisselur, mens andre sier guttetiss og jentetiss. Sistnevnte er tydeligvis problematisk nå for tiden, nå som ikke alle identifiserer kjønnsorganene sine med sitt kjønn. Guttetiss kan derfor bli feil for noen dersom de identifiserer seg som jente. Da havner vi innom kjønnsbegreper. Da vil det jo plutselig bli feil å kalle en gutt for en gutt, hvis denne personen identifiserer seg som jente. 

Jeg fikk nemlig kritikk for å kalle det jentetiss og guttetiss. Jeg tenker i hvert fall det er bedre å kalle det jentetiss og guttetiss enn tissehøne, tisserompe, tisselur, tissefant etc i startfasen. Så får heller slike ord komme etter hvert som barnet blir eldre. 

Nå blir det jo feil å si at "det der er ei dame". For hvis hun ikke føler seg som en dame, men en mann, så blir det jo helt feil. 

Konklusjonen blir vel da at du må si flat tiss eller utstikkertiss...

Det er faen meg HELT SJUKT!!! 

Anonymkode: 03cb6...603

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi sier jentetiss og guttetiss her. Hvis barna ønsker å bytte kjønn eller føler seg annerledes så må vi snakke om det og finne ord som barna er komfortable med.

Anonymkode: e1571...213

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det her er galskap. Et lite tips, ikke ta kritikk fra noen du ikke ville tatt i mot råd fra

Anonymkode: cc590...7dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tisselur og tissen bruker vi.

’guttetiss’ og ‘jentetiss’ høres bare ulogisk og feil ut

’Har du vondt i guttetissen din?
’Klør det i jentetissen din?’

Ingen som snakker sånn vel? Det er tissen. Evt tisselur for gutter, men tissen funker for gutter også

Anonymkode: 02e3b...a4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ faktisk ikke på død og liv si guttetiss og jentetiss. Det går fint an å si utovertiss og innovertiss. Synes folk er alt for krenket over dette med kjønnsbegreper. Generasjon krenket er ikke de unge, de er de middelaldrende og eldre som prøver å nekte verden å gå fremover. 

Anonymkode: 23b52...11b

• Liker 6
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg har bare sagt "tissen" til ungene mine, ikke for å være kjønnsnøytral, men fordi "jentetiss" og "guttetiss" for meg kun er begreper man bruker når det er relevant at de er forskjellige. Man sier da ikke "nå må du vaske guttetissen din"?

Tror uansett dette er et ikke-problem, og jeg lurer også på hvem du fikk kritikken av?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

JA til et mer presist språk! I dag brukes ofte begrepet "tiss" om hele underlivet. Lær barna rette begreper med en gang. Vagina, vulva, penis. Dette er med på å "normalisere" denne delen av kroppen for barna(eller rettere sagt for oss voksne- det er VI som synes det er flaut å bruke de rette ordene, ikke ungene). Det fører igjen til mindre skam, og bedre forutsetninger for at barn skal sette gode grenser for seg selv og kroppen sin, og er med på å forebygge/avdekke overgrep.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tisselur og tissen bruker vi.

’guttetiss’ og ‘jentetiss’ høres bare ulogisk og feil ut

’Har du vondt i guttetissen din?
’Klør det i jentetissen din?’

Ingen som snakker sånn vel? Det er tissen. Evt tisselur for gutter, men tissen funker for gutter også

Anonymkode: 02e3b...a4a

Går ikke rundt og sier "guttetiss" og "jentetiss" hele tiden. Det er bare når det er snakk om forskjeller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...