Gå til innhold

Har feila med barneoppdragelsen:/

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen er 3 år of høylytt, høyt og lavt og tester hver eneste grense. Hele tiden. Vi skulle prøve å være pedagogisk korrekte foreldre, men dette funker faen ikke. Ungen er vant til konstant oppmerksomhet, skravler HELE TIDA og tar oss ikke på alvor når vi prøvet sette grenser, fordi vi vet ikke helt hvordan sette naturlige kobsekvenser. Uttolig nok oppfører ungen seg eksemplarisk blant andre..... Føles som jeg har gjort alt feil. Er spist opp, drittlei mitt eget barn og vet ikke hvordan man skal stramme inn....

Anonymkode: 9afd1...825

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Setter du en grense må du respektere den selv. Du må stå i den og tåle at det blir spetakkel .

Å ikke respektere egne grenser, men la barnet få bryte den, vil gi deg følelse av avmakt og motvilje mot barnet. 

Anonymkode: 5d829...f2b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 3 år, du er ikkje ferdig med å oppdrar det. 

Anonymkode: 9e0de...c11

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet er 3 år, du er ikkje ferdig med å oppdrar det. 

Anonymkode: 9e0de...c11

Haha, dette her. Det er vel nærmest nå oppdragelsen starter.. 

Anonymkode: 0a067...a44

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ungen er 3 år of høylytt, høyt og lavt og tester hver eneste grense. Hele tiden. Vi skulle prøve å være pedagogisk korrekte foreldre, men dette funker faen ikke. Ungen er vant til konstant oppmerksomhet, skravler HELE TIDA og tar oss ikke på alvor når vi prøvet sette grenser, fordi vi vet ikke helt hvordan sette naturlige kobsekvenser. Uttolig nok oppfører ungen seg eksemplarisk blant andre..... Føles som jeg har gjort alt feil. Er spist opp, drittlei mitt eget barn og vet ikke hvordan man skal stramme inn....

Jeg vil nå påsta at hvis dere hadde feila så mye så hadde ikke ungen visst hvordan oppføre seg, hjemme eller borte. 

Jeg vet jo ikke hvordan dere er som foreldre, og mulig dere gjør masse feil. Men at ungen skravler er vel ikke dårlig oppdragelse? For da er alle mine søsken, mine barn og mine tantebarn alle uoppdragne. For alle prater mye 😅

Anonymkode: dcd67...e7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil nå påsta at hvis dere hadde feila så mye så hadde ikke ungen visst hvordan oppføre seg, hjemme eller borte. 

Jeg vet jo ikke hvordan dere er som foreldre, og mulig dere gjør masse feil. Men at ungen skravler er vel ikke dårlig oppdragelse? For da er alle mine søsken, mine barn og mine tantebarn alle uoppdragne. For alle prater mye 😅

Må legge til at denne alderen kan være slitsomt for alle uavhengig av oppdragelse. Og teste grenser i denne alderen er vel også et sunnhetstegn. Min mor er dronninga av å være konsekvent, så sa hun nei så ble det aldri ja. Aldri.. Og jeg var helt ekstrem på å tøye grenser da jeg var liten. Jeg har hørt fra andre i familien også. Jeg var virkelig en håndfull. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er meningen at småttiser skal teste grenser og prøve seg på igang hjemme hos dere foreldre. Dere er den trygge havna, hvor ungen tør å gjøre dette.

Helt vanlig. Frustrerende som fy, men egentlig et sunnhetstegn. Dere har en trygg unge, som stoler på at mammaen og pappaen er der uansett.

Men dere har ikke feila, når ungen vet å oppføre seg hos andre. 

Anonymkode: 02c59...2ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Må legge til at denne alderen kan være slitsomt for alle uavhengig av oppdragelse. Og teste grenser i denne alderen er vel også et sunnhetstegn. Min mor er dronninga av å være konsekvent, så sa hun nei så ble det aldri ja. Aldri.. Og jeg var helt ekstrem på å tøye grenser da jeg var liten. Jeg har hørt fra andre i familien også. Jeg var virkelig en håndfull. 

Hvordan har du blitt som voksen? Har du ekstra drivkraft eller viljestyrke eller lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Treåringer er da ikke ferdig oppdratt. Jeg er konsekvent og tydelig med min snart tre åring, betyr ikke at hun hører etter for det. Grenser testes daglig her, hele tiden, gjerne med hyl og skrik. Men, det blir folk av hun også ☺️ det viktigste er at dere er tydelige og konsekvente rollemodeller. Så må man stå i det og ta tiden til hjelp. 

Anonymkode: ac97c...9a2

• Liker 1
Skrevet

Jentungen her var til salgs den sommeren hun var 3,5 år. Seriøst ;)

Velg kamper, vær konsekvente, tål hyling og protester uten å begynne med allverdens service og avledning. Møt følelsene ("skjønner at du blir sint/lei deg"), men hold på grensen ("men vi kan ikke spise is til hvert måltid") eller hva det nå er snakk om. Og stå i det, ikke la dere vippe av pinnen. Hyling er ikke farlig, det er bare slitsomt!

Nå begynner hun snart på videregående, og det gikk over! Helt sant :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er du som forelder som er feilen her. Det er du som ikke klarer å vise hvordan god oppførsel er. 

Dog skal sies at jeg ser ikke noe problem i at barn er litt høylytte og grensetestende hjemme så lenge de oppfører seg borte. 

Da ser du at noe er gjort riktig. 

Hjemme kan du ser på stemmeleie og hvordan du formidler det som blir sagt. Når du har gjort det så ser du på hvordan du ville ha reagert om rollene hadde blitt snudd. Svaret ligger der.

AnonymBruker
Skrevet

Ja da har du vel feila da, du burde jo tenkt på forhånd spør du meg? 

Anonymkode: b7533...e54

AnonymBruker
Skrevet

Å teste grenser er vel et sunnhetstegn i den alderen? At hun oppfører seg fint hos andre viser bare at hun har lært, hun bare tøyer grenser hjemme.

Hunder har også en periode hvor de tøyer grenser. De har også en periode hvor de hører mer på kjente (familie og venner av eierne) enn eierne. Valpen min tøyer grensene med min voksne hund, men respekterer det når andre voksne hunder korrigerer henne. Dette er noe mennesket har til felles med andre paddedyr, og det er veldig normalt.

Fortsett å være konsekvent og rettferdig. Ha litt humor også. Da blir hverdagen litt lettere 😅 

Anonymkode: 6bb10...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ungen er TRE år! Treåringer tar INGEN på alvor ved grensesetting. Treåringer må engasjeres for å i det hele tatt gidde å bli med på det man vil. 

Drit i å gi oppmerksomhet hele tiden. At mor og far lager mat på kjøkkenet og ungen får leke på gulvet er faktisk kvalitetstid for familien! Er bare dagens foreldre som ikke helt har skjønt det

Anonymkode: 6b4fe...84f

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes ut som vår treåring. Visste ikke at dette var feilet barneoppdragelse 🙈

Anonymkode: 6916d...a74

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dette er kalles trassalderen for en grunn. 

COS kurs som en annen nevnte er nok en idé her. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helt normal oppførsel for treåringer? Synes ikke det høres ut som dere har feila i det hele tatt jeg 😊 hvis dere vil ha noe litt mer lavterskel enn cos-kurs (selv om det helt sikkert er veldig nyttig og bra) så kan jeg anbefale bøkene til Hedvig Montgomery, og også Aftenpostens podkast Foreldrekoden hvor Hedvig er med. Jeg har lært MASSE av henne.

Med egne barn har jeg erfart at å kjøre hardt på konsekvenser virker mot sin hensikt, iallfall i den alderen når de er så små. Man må si nei, sette grenser og være konsekvent, men å ta bort leker eller straffe på andre måter fjør bare vondt verre. La barnet få rase fordi det ikke får viljen sin, trøst hvis det er mottakelig, men hold på avgjørelsen. Og gjør hun noe som ikke er lov, fjern henne fra situasjonen så godt det lar seg gjøre. Plutselig er hun forbi denne fasen, og alt blir lettere (for en liten stund 😅)

Anonymkode: d9046...5b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...