AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Har en helt fersk en på 2 uker, sover OK på dagtid, kanskje 2 timer på fanget hvis vi er heldige, 20 min i vugge... på natt så soves det maks 1 time av gangen. Har prøvd egen seng, babynest, ssmsoving uten at noe gir noe mer søvn. Akkurat nå er rutinen gjennom natta amme i 40 minutter, bytte bleie, holde/bysse 30 minutter, legge ned og sove 1 time. Så repeat. Det blir litt lite søvn på meg. Min første sov i 3 timer av gangen. Selv om våkentiden der også var 2 timer mellom hvert søvnstrekk på natt så gikk det greit siden jeg fikk 3 gode timer x 3 i løpet av en lang natt. Er dette noe som kan endre seg raskt, eller er jeg dømt til flere måneder med 1 time søvn av gangen... Akkurat nå så får jeg presset inn kanskje 4 timer søvn i døgnet 😴 Anonymkode: 9d898...b78
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Baby er bare 2 uker, så det vil bli bedre. Uansett hvordan førstemann var, så er det ikke gitt at denne blir lik. Mi våknet hver andre time døgnet rundt frem til hun var en måned. Da begynte hun å sove i 3-4 timer avgangen på natten, og 1-2 timer på dagen. Nå er hun 4 mnd, og sover fra 19 til 02, så 0230 til 0700. På dagtid har hun bare 2 lurer, en på 30 min og en på maks 2 timer. Når hun er ferdig å spise på natt, så legger jeg henne over i sengen hennes, uavnhengi om hun sover eller ei, og setter på moonie. Hun sovner som regel innen 10min. Vi har hatt samme rutiner og skilt på dag/natt siden dag 1, jeg tror det er det som har hjulpet oss! Må du bysse, er det bare da baby sovner? Hva skjer om du ammer, og ikke gjør noe mer(om du ammer liggende)? Anonymkode: c334f...05a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Bare 2 uker er veldig lite Ikke prøv ut for mye, gi baby tid til å venne seg til livet utenfor magen, det er ikke gjort på et par uker Anonymkode: e12d1...532 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Min er 7 mnd og sover sjeldent mer enn 1-1,5 time sammenhengende. Babyer og søvn er ofte veldig vanskelig i lange tider. Det som er viktig nå, er at dere avlaster hverandre så begge får ok med søvn. Ok med søvn vil ikke nødvendigvis si 8 timer i døgnet. For meg er det en god natt hvis jeg har fått 5 timer til sammen. Anonymkode: 4a622...abd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Baby er bare 2 uker, så det vil bli bedre. Uansett hvordan førstemann var, så er det ikke gitt at denne blir lik. Mi våknet hver andre time døgnet rundt frem til hun var en måned. Da begynte hun å sove i 3-4 timer avgangen på natten, og 1-2 timer på dagen. Nå er hun 4 mnd, og sover fra 19 til 02, så 0230 til 0700. På dagtid har hun bare 2 lurer, en på 30 min og en på maks 2 timer. Når hun er ferdig å spise på natt, så legger jeg henne over i sengen hennes, uavnhengi om hun sover eller ei, og setter på moonie. Hun sovner som regel innen 10min. Vi har hatt samme rutiner og skilt på dag/natt siden dag 1, jeg tror det er det som har hjulpet oss! Må du bysse, er det bare da baby sovner? Hva skjer om du ammer, og ikke gjør noe mer(om du ammer liggende)? Anonymkode: c334f...05a Hvis jeg lar babyen ligge ved puppen så våkner babyen så fort puppen er ute av munnen... så da får jeg aldri baby over på ryggen. Må som regel bare bysse én gang når kvelden starter. Resten av natta holder det at jeg tar opp babyen og lar den sovne på brystet mitt mens jeg sitter. Så kan jeg legge ned baby på ryggen. Anonymkode: 9d898...b78
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Fra rundt 3 mnd, men med perioder hvor hun våknet veldig ofte, eller hadde lange våkenstrekk i løpet av natten fram til hun var ca. ett år. Hos oss sov også første baby lengre strekk, og nr. to har generelt hatt (eller gitt meg) dårligere nattesøvn enn førstemann gjorde. Ved to uker syns jeg å huske at det var lite sammenhengende søvn med den første også, og det gikk seg til ganske raskt. Anonymkode: 28499...972
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Sov bare 1 time i strekk frem til 1,5 års alderen. Begynnte å sove lengre strekk etter det (men ikke natten igjennom). Anonymkode: 96183...ab6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en helt fersk en på 2 uker, sover OK på dagtid, kanskje 2 timer på fanget hvis vi er heldige, 20 min i vugge... på natt så soves det maks 1 time av gangen. Har prøvd egen seng, babynest, ssmsoving uten at noe gir noe mer søvn. Akkurat nå er rutinen gjennom natta amme i 40 minutter, bytte bleie, holde/bysse 30 minutter, legge ned og sove 1 time. Så repeat. Det blir litt lite søvn på meg. Min første sov i 3 timer av gangen. Selv om våkentiden der også var 2 timer mellom hvert søvnstrekk på natt så gikk det greit siden jeg fikk 3 gode timer x 3 i løpet av en lang natt. Er dette noe som kan endre seg raskt, eller er jeg dømt til flere måneder med 1 time søvn av gangen... Akkurat nå så får jeg presset inn kanskje 4 timer søvn i døgnet 😴 Anonymkode: 9d898...b78 Babyen er 2 uker - du må gi det minst 3 mnd. Babyen har ikke døgnrytme før rundt 12 uker, og før det så sover den når den sover. Det du beskriver er fullstendig normalt, men i fremtiden vil jeg råde deg til å prøve ut ting over lengre tid enn et par dager før du avskriver det..... Anonymkode: 2b044...ef9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har en helt fersk en på 2 uker, sover OK på dagtid, kanskje 2 timer på fanget hvis vi er heldige, 20 min i vugge... på natt så soves det maks 1 time av gangen. Har prøvd egen seng, babynest, ssmsoving uten at noe gir noe mer søvn. Akkurat nå er rutinen gjennom natta amme i 40 minutter, bytte bleie, holde/bysse 30 minutter, legge ned og sove 1 time. Så repeat. Det blir litt lite søvn på meg. Min første sov i 3 timer av gangen. Selv om våkentiden der også var 2 timer mellom hvert søvnstrekk på natt så gikk det greit siden jeg fikk 3 gode timer x 3 i løpet av en lang natt. Er dette noe som kan endre seg raskt, eller er jeg dømt til flere måneder med 1 time søvn av gangen... Akkurat nå så får jeg presset inn kanskje 4 timer søvn i døgnet 😴 Anonymkode: 9d898...b78 Hei, du leser signalene til barnet for dårlig. Se etter trøtthetssignaler lenge før. Anonymkode: caa87...34c
Ny Bruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har en helt fersk en på 2 uker, sover OK på dagtid, kanskje 2 timer på fanget hvis vi er heldige, 20 min i vugge... på natt så soves det maks 1 time av gangen. Har prøvd egen seng, babynest, ssmsoving uten at noe gir noe mer søvn. Akkurat nå er rutinen gjennom natta amme i 40 minutter, bytte bleie, holde/bysse 30 minutter, legge ned og sove 1 time. Så repeat. Det blir litt lite søvn på meg. Min første sov i 3 timer av gangen. Selv om våkentiden der også var 2 timer mellom hvert søvnstrekk på natt så gikk det greit siden jeg fikk 3 gode timer x 3 i løpet av en lang natt. Er dette noe som kan endre seg raskt, eller er jeg dømt til flere måneder med 1 time søvn av gangen... Akkurat nå så får jeg presset inn kanskje 4 timer søvn i døgnet 😴 Anonymkode: 9d898...b78 Jeg leser det slik at det er du som får sove en time i strek. Barne sover/hviler mens du ammer det og mens du bysser i søvn. Dvs. barnet sover i ca. 2 timer mellom hver oppvokning for å spise. Det er heeelt normalt. Min andre var slik helt til jeg sluttet å amme ved 1,5 års alder. Altså voknet 6-8 ganger hver natt fr å spise. Det jeg gjorde for å overleve var å sove sammen med barnet om natta. Sov mens jeg ammet, trengte ikke byssing. Har aldri hatt så mye god søvn som med dette barnet. Selv m det var veldig skremende å sove sammen. Så jeg avvennet meg fra det etter 8 mnd. Da bestemte jeg for å begrense amming til 10 min. og så fortsette med å bysse. La ham da på eget soverom (6-7-8 ganer per natt da også i løpet av 11 timers nattesøvn)-
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Til han sluttet med dagsoving 2 1/2 år gammel.. 4 år nå. Våkner fortsatt 5-6 ganger hver natt og er klar for ny dag kl 5😴 Anonymkode: d0f77...a90
Amatariel Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 Jeg fikk en baby som sov utrolig lite. 1 time sammenhengende hadde vært en drøm. Min sov ca. èn time i døgnet og det var i mange oppstykket 5 minutter. Vi dro til lege, helsesøster, manuellterepaut, osteopat osv. for å få hjelp. Men det var ingenting som plaget han egentlig, han bare hadde "sterkt energibehov" sa dem og at tiden bare måtte gå. Det hadde de rett i. Det ble litt bedre da han ble 4 måneder og legen anbefalte å starte med litt fast føde. Så da han fikk litt grøt begynte han å sove mer, og når han bare generelt ble eldre rundt 6-8 måneder så begynte han å sove litt mer normalt.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Veldig mye som skjer de neste ukene nå, så dette kan fort gå veldig mye bedre. Min slet masse med søvnen, dagsøvnen ble det ikke noe orden på før rundt 3-4 mnd, nettene gikk litt opp og ned men frem til 6 mnd hadde vi opp til 10 oppvåkninger per natt før det ble stabilt bedre. Du må bare ta det som det kommer og vente på at søvnmønsteret begynner å komme frem rundt 3 mnd. Anonymkode: f5ee5...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå