AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #1 Skrevet 17. mai 2021 Samboeren min har ikke bunad, men har lyst på. Vi har sett på bunader han har tilknytning til, men må innrømme at vi ikke har blitt helt forelsket i noen av de to som er mest naturlig å velge. Jeg har bunad fra et annet sted i landet, der familien min kommer fra. Herrebunaden der fra er kjempefin og ville passet fargemessig mye bedre til samboeren min. Men jeg føler det blir feil å velge denne siden hans familie ikke har noen tilknytning dit, selv om jeg har det. Hva mener dere om valg av bunad? Hvilke fine festdrakter finnes til herre, der man ikke trenger å tenke på dette? Anonymkode: 92cdc...292
MollyJones Skrevet 17. mai 2021 #2 Skrevet 17. mai 2021 Bestem helt selv. Gi beng i alt annet! Ha en fin 17. mai! 11
solmåneogstjerner Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Han kan vel kjøpe den han har lyst på, uavhengig av såkalt 'tilknytning'. Og hvis det er viktig så finner han sikkert en tremenning som bodde i nærheten et år i sin ungdom... 8
Million Skrevet 17. mai 2021 #4 Skrevet 17. mai 2021 Jeg tror dette med å bare "kunne" velge bunad fra steder slekten er tilknyttet, er blitt temmelig utvannet nå. Veldig, veldig mange velger bare en bunad de synes er fin å se på, uten noen form for tilknytning til det. 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #5 Skrevet 17. mai 2021 Skulle til å skrive. La han velge den ha liker. Men hvorfor har du noe med hvilken han kjøper? Jeg hadde blitt skikkelig irritert om jeg hadde hatt en samboer som begynte å blanne det i det. Anonymkode: 71c40...85c 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #6 Skrevet 17. mai 2021 Synes man ikke skal tenke så mye på hvor man har tilknyttning familiemessig. Det skal jo være dere to for resten av livet vel? Da har han tilknyttning gjennom deg, og deres barn vil gjerne velge samme bunad. Anonymkode: 458b8...935 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #7 Skrevet 17. mai 2021 Jeg synes det med tilknytning er viktig. At man ikke kler en type bunad er et ikke tema. Mange som ikke gjør det. Det er mye kule festdrakter så der er det bare å slå seg løs. Anonymkode: d9715...fee 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 Han har jo tilknytning siden han er samboer med deg. Anonymkode: 487e3...a07 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Jeg synes det er litt rart å velge bunad uten noen tilknytning til stedet. Som om mannen min skulle valgt nordlandsbunad selv om han er fra Vestlandet, det hadde vært litt sært rett og slett. Anonymkode: b5984...912 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 Tenker det hadde våre ok om dere var gifte eller i det miste har barn sammen. Da er du/de tilknytning Anonymkode: c28ea...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 Samboeren min har bunad fra et sted han ikke har tilknytning til. Det var den han likte best og kledde han best. Anonymkode: 4e324...618
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Litt teit om alle velger samme bunad fordi den er finest. Da kan man like gjerne bruke dress. Anonymkode: d9715...fee 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Dere må jo matche, da. Viktig å matche, å fortelle omverdenen at dere tilhører den samme stammen. Anonymkode: fb917...d7e
Svartfugl Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samboeren min har ikke bunad, men har lyst på. Vi har sett på bunader han har tilknytning til, men må innrømme at vi ikke har blitt helt forelsket i noen av de to som er mest naturlig å velge. Jeg har bunad fra et annet sted i landet, der familien min kommer fra. Herrebunaden der fra er kjempefin og ville passet fargemessig mye bedre til samboeren min. Men jeg føler det blir feil å velge denne siden hans familie ikke har noen tilknytning dit, selv om jeg har det. Hva mener dere om valg av bunad? Hvilke fine festdrakter finnes til herre, der man ikke trenger å tenke på dette? Anonymkode: 92cdc...292 Det som er litt "teit", er å bry seg om hva som er "teit" når man er voksne mennesker. Bunad er et ekstremt kostbart plagg. Da bør man velge den man liker. 3
Lafamiglia Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 Som andre har skrevet: Han har da tilknytning gjennom deg!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 Har til gode å se menn som kler bunad. Ser ut som fjøsnisser. Be ham revurdere! Anonymkode: 04892...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #18 Skrevet 17. mai 2021 Tja, jeg hadde vært skeptisk til å la en samboer gjøre det. Mest fordi hvis det blir slutt, hva svarer han da hvis noen spør? Ektemann ja, samboer tja for min del. Men det er opp til dere, jeg dømmer ikke andre, sier bare at jeg ikke ville syntes det var greit for min mann før vi giftet oss Anonymkode: 0aaca...13b 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #19 Skrevet 19. mai 2021 For min del er tilknytning det aller viktigste med min bunad. Den representerer meg, slekten min, hjemstedet mitt og en stor del av identiteten min ligger jo nettopp i familie, slekt og hjemsted. Det kunne ikke falt meg inn å velge en annen bunad enn den jeg har, selv om jeg synes andre bunader er vel så fine. (Min er selvsagt finest 😄). Derfor syns jeg det er trist at mange velger bunad etter hvor pene de syns de er. Da er det mange bunader som forsvinner litt etter litt, fordi de ikke er like populære, og følgelig ikke vil være like synlige lenger. For meg representerer bunad identitet, og jeg har mange ganger kommet i prat med folk i bunader jeg ikke har sett før. Da har samtalen dreid seg om hvor bunaden kommer fra og annen historie om personens familie f.eks. Slik lærer jeg de å kjenne. Litt forskjellig fra å se noen i en ny kjole fra H&M. Men dette er mitt forhold til bunad. Jeg ser jo at mange nå velger hva de liker, fremfor å "hedre" slekt og hjemsted. Men ungdom i dag er kanskje mer "barn av verden" , enn av bygda si? Anonymkode: ed991...022 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2021 #20 Skrevet 19. mai 2021 Nå er det mer og mer vanlig at menn velger damebunad, og visa versa. Så da kan han jo dere bytte? Da blir det vel ikke så teit. Anonymkode: 025ce...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå