Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, du bør nå ut der og finne deg en kjæreste nr to siden ham du har fra før så gjerne vil leve polyamorøst.

AnonymBruker
Skrevet

Han respekterer deg jo ikke. Han er ikke emosjonelt tilgjengelig for deg. Hva er det å tenke på? Det blir ikke bedre når han begynner å bringe flere personer inn i forholdet. Hadde gått, nei,løpt.

Anonymkode: cefe5...2d0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Skapelse G. Røt skrev (1 time siden):

Wow, her har det kommet inn så utrolig mange gode svar fra mange fine folk! Jeg visste ikke at denne tråden kom til å vekke et så stort engasjement. Takk for all input, alle sammen!

En liten oppdatering: i dag feiret vi 17. mai sammen. Vi hadde en fin dag med oss to og et vennepar. De var på besøk langveisfra, det tar omtrent 3 timer å kjøre fra der de bor til oss, så det var veldig koselig å se de igjen. Vi begynte tidlig med champagne og reker til frokost, så fortsatte vi å drikke jevnt og trutt igjennom dagen. Først gikk det bra, men etterhvert ble stemningen mer og mer rar. Det var tydelig at vi gikk tom for ting å snakke om. Plutselig sier typen min at vi holder på å etablere et polygamt forhold, og jeg ble bare så såret! I går sa jeg at jeg skulle tenke på det, men at jeg ikke var så positiv, og nå sier han plutselig at vi skal bli polyamorøse?! Dette hadde vi ikke snakket noe om i dag før han nevnte det for gjestene. Jeg følte at jeg ikke kunne si noe, for jeg ville jo bevare husfreden, men jeg ble så usikker og lei meg at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Gjestene må ha merket det på meg, for de ble så stillle etterpå.

Typen din prøver å presse deg ved å trekke andre inn i avgjørelsen, sånn bare viser han at han ikke skjønner hva dette går ut på. Det følger ansvar med å vurdere å gå inn i nye ting. Her må han ta 5 steg tilbake. Dette er ikke ok. 

Jeg er selv poly og typen min er frista av livsstilen, men jeg mener at han ikke er på et sted i livet hvor det er mulig eller ønskelig. Jeg har levd poly før og poly krever mye kommunikasjon. Alle tenker på sex, men her må man faktisk kunne prate sammen. 

Anonymkode: 90d91...798

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mener han at dere skal ha sex med andre eller at dere kan ha et kjærlighetsforhold til noen andre? Forskjellen er stor. 

Anonymkode: 797d2...72f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Skapelse G. Røt skrev (3 timer siden):

Wow, her har det kommet inn så utrolig mange gode svar fra mange fine folk! Jeg visste ikke at denne tråden kom til å vekke et så stort engasjement. Takk for all input, alle sammen!

En liten oppdatering: i dag feiret vi 17. mai sammen. Vi hadde en fin dag med oss to og et vennepar. De var på besøk langveisfra, det tar omtrent 3 timer å kjøre fra der de bor til oss, så det var veldig koselig å se de igjen. Vi begynte tidlig med champagne og reker til frokost, så fortsatte vi å drikke jevnt og trutt igjennom dagen. Først gikk det bra, men etterhvert ble stemningen mer og mer rar. Det var tydelig at vi gikk tom for ting å snakke om. Plutselig sier typen min at vi holder på å etablere et polygamt forhold, og jeg ble bare så såret! I går sa jeg at jeg skulle tenke på det, men at jeg ikke var så positiv, og nå sier han plutselig at vi skal bli polyamorøse?! Dette hadde vi ikke snakket noe om i dag før han nevnte det for gjestene. Jeg følte at jeg ikke kunne si noe, for jeg ville jo bevare husfreden, men jeg ble så usikker og lei meg at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Gjestene må ha merket det på meg, for de ble så stillle etterpå.

Jeg skal innrømme at jeg fikk litt lyst til å bare slå opp med hele fyren, men samtidig er jeg så avhengig av ham at jeg ikke vet hvordan jeg skal klare meg uten. Jeg elsker ham så høyt så høyt! Hvorfor må livet være så jævla vanskelig!

Herregud for en drittsekk! Han har bare bestemt at sånn blir det, han driter i deg og hva du ønsker for forholdet. Han tenkte vel at ved å gjøre det slik så ville du bli nødt til å bare gå med på det for å ikke lage bråk, som du sier. Jeg hadde LØPT om jeg var deg, men også om jeg var de gjestene. Hvem vil leve i polyforhold med en som er så egoistisk og som overkjører andre på den måten? Sin partner, sin nærmeste som han liksom elsker! Det er jo dømt til å mislykkes. Han elsker ikke deg slik du elsker han, det er i alle fall sikkert. 

Anonymkode: fa0aa...7f9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg fikk litt lyst til å bare slå opp med hele fyren, men samtidig er jeg så avhengig av ham at jeg ikke vet hvordan jeg skal klare meg uten. Jeg elsker ham så høyt så høyt! Hvorfor må livet være så jævla vanskelig!

Han har ingen respekt for deg. Men du er ikke avhengig av ham, det er bare noe du tror. Du bor i Norge, og ingen er avhengig av et menneske som ikke respekterer dem. Gjør noe med din tillit til deg selv, så kan du leve slik du ønsker, ikke på hans måte

Anonymkode: 98886...231

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å få tak i hva det er han ønsker.

Ønsker han et åpent forhold der dere begge kan ha flere elskere, eller ønsker han en polyamorøst forhold der du er en av flere kjærester han har?

Anonymkode: 89c25...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Polyamori = elsker flere / etisk ikke-monogami

Polygami = flergifte

Polyandri = flere menn ( form for polygami)

Polygyni = flere koner ( form for polygami)

Bigami = gift med to

Både polygami og bigami er forbudt i Norge, så han mener vel polyamori. Et annet ord for det er etisk ikke-monogami, og det innebærer at alle de involverte er med på det og ønsker det. Det innebærer åpenhet, tillit og kommunikasjon. 

Det kjæresten din holder på med høres helt uetisk ut. 

Anonymkode: 176a6...cbc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg fikk litt lyst til å bare slå opp med hele fyren, men samtidig er jeg så avhengig av ham at jeg ikke vet hvordan jeg skal klare meg uten

Du er nødt til å rive deg løs. Om han gir deg inntrykk av at han dekker noen behov du ikke kan dekke selv så er det bare en illusjon. 

Kjærlighet bør fungere sånn at man klarer seg alene, og når du møter en annen person så klarer dere dere sammen skikkelig godt, men at det ikke oppstår noen usunne følelser imellom som feks avhengighet.

Bare det du sier at du har lyst å slå opp, men føler deg avhengig. Hvorfor? Bokstavelig talt, hørt om medavhengighet? Codependency på engelsk?

Han overkjørte deg totalt, jeg hadde slått opp bare pga det.

Anonymkode: b697a...71d

• Liker 8
Skrevet
Skapelse G. Røt skrev (4 timer siden):

Plutselig sier typen min at vi holder på å etablere et polygamt forhold, og jeg ble bare så såret! I går sa jeg at jeg skulle tenke på det, men at jeg ikke var så positiv, og nå sier han plutselig at vi skal bli polyamorøse?! Dette hadde vi ikke snakket noe om i dag før han nevnte det for gjestene. Jeg følte at jeg ikke kunne si noe, for jeg ville jo bevare husfreden, men jeg ble så usikker og lei meg at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Gjestene må ha merket det på meg, for de ble så stillle etterpå.

Og her burde du ha stått opp for deg selv og sagt fra. Dette var et overtramp fra hans side hvor han ikke respekterte det du sa sist dere diskuterte det, samtidig som han prøver å presse frem en avgjørelse hos deg med å trekke flere inn i det.

Dette er ikke greit. Og dette er overhode ikke en person du ønsker å inngå et poly forhold med. En forutsetning for at et poly forhold skal fungere og gi alle parter glede er solid og god kommunikasjon samt tillit.

Og han har vist at han ikke evner noe av det.

Stopp poly planene hans nå før det utvikler seg, eller avslutt forholdet.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Skapelse G. Røt said:

Plutselig sier typen min at vi holder på å etablere et polygamt forhold, og jeg ble bare så såret! I

Å annonsere dette for deres venner når det ikke er bestemt er også en hersketeknikk. 

Fy så respektløst han behandler deg! 

Anonymkode: 203cb...4c0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Betyr ikke polygami og polyamori ar man har FLERE kjærester/ektefeller? Her høres det jo ikke ut som han har tenkt å være en god kjæreste med flere, men at du kommer i skyggen mens han flørter og ligger med andre.. dette høres seriøst ut som bare en måte å være utro på......

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min er selv i vurderingsfasen på et poly forhold, eller kanskje et åpent forhold. Hvordan dette vil se ut fremover, hvordan alt skal løses rent praktisk og hva resultatene blir er fortsatt uklart. Men når vi startet forholdet vi er i nå så var vi begge tydelige og åpne på at vi ønsket å prøve dette ut i tillegg men at det i første fasen kun handlet om oss to og bygge et tillitsforhold til hverandre først. Deretter kunne vi gå videre med andre når selve grunnmuren vår var bygget.

Og nå i forrige uke diskuterte vi neste steg.

Nøkkelen hos oss har vært åpenhet og kommunikasjon. Vi har og diskutert følelsene dette kan trekke frem og hvordan de skal håndteres, og vi har diskutert sjalusi og prioritering av hverandre. Neste steg for oss nå er å åpent involvere en person til. Hvordan det gjøres og hvem det er er opp til hver enkelt av oss - men vi er begge enige om at det skal være åpent og ærlig også mot den eller de vi involverer. Og vi skal ikke involvere andre enn de vi faktisk har tenkt å dra inn i dette.

Vi gjør dette fordi det føler rett for oss - ikke fordi det er "blitt mer moderne". Måten kjæresten din håndterer dette på viser tydelig at han ikke vet hva han driver på med, ikke har ryddet tilstrekkelig i egne tanker og prioriteringer og at kommunikasjonen og tilliten dere imellom ikke er tilstrekkelig på plass. Min klare anbefaling her vil være å ikke gjøre dette.

Anonymkode: 4e07a...9e7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det han gjorde i går med å si til venner at dere to vurderer dette, det er overtråkk. Helt ærlig hadde det vært spikeren i kista for meg.

Han bryr seg jo ikke om hva du vil, det er HELT tydelig når han sier slikt før han har fått et svar av deg. Herregud. Det er manipulasjon. 

Minner om eksen min som drev med psykisk vold, og noe han gjorde var bl.a å alltid mase om måter å ha sex på som jeg ikke ville. Han godtok ikke et nei. Han maste nesten ukentlig. I et skikkelig forhold hvor man respekterer hverandre så godtar man et nei. Og hvis nei er feil svar for han, så får han finne noen han matcher bedre med. I de fleste forhold er det gi å ta, ikke presse på fra den ene kanten på den måten.

Ikke gå på akkord med deg selv, noensinne. 

Anonymkode: 9f258...7ab

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her oppfører han seg vurkelig ufint altså..

Men om du ønsker å vurdere dette, kan du gå frem på denne måten:

Først må du få klarhet i hva han faktisk ser for seg. At dere skal ligge med andre? Kjærester? Være sammen alle som er involverte samtidig (reiser på ferier og sånne ting sammen), bo sammen? Ha en ekstra partner hver eller flere? Skal dere være hverandres førsteprioritet, eller skal man sidestilles med den andres nye partnere? 

Så kan du si at du trenger å teste dette i praksiss før du konkluderer. Gå på dater, prøve å være intim men en annen mann. Han vet jo at han ønsker dette, så siden han ikke har noen i tankene kan han fint vente med å teste dette i praksis selv. Det er du som trenger klarhet, å erfare og kjenne på kroppen hvordan dette føles.

Dersom du tester litt og det føles greit, må du vurdere om det er akseptabelt for deg at kjæresten din gjør det samme. 

Anonymkode: 9e2fe...255

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Skapelse G. Røt skrev (8 timer siden):

NÅ MÅ DU SETTE NED FOTEN TS! 

Da han nevnte det så Kunne du sagt at det er feil i det han sier og du skulle tenke på det. Han driter deg jo ut!

Drit i den jævla husfreden. Det blir ingen husfred den dagen han kommer drassende på andre kvinner!

Og du skal spørre dette neket av en mann du har funnet deg om hva han legger i poly forhold OG om det er chill om du fnner deg andre menn, bare for å se hva han sier. 

Anonymkode: cce1a...f37

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Istedet for å skaffe seg en elskerinne, så foreslår han å dra en ny dame inn i forholdet. Pule en ny vil han i hvert fall. Luring  🤭

Anonymkode: 9acdc...af2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er en god ide for deg med tanke på hvordan du føler rundt det, om du gjør det for å please han vil det nok påføre deg mye smerte. Poly-forhold er noe som passer for et veldig lite antall mennesker, og det er sjeldent det går helt problemfritt for de som lever slik. 

Anonymkode: 76f62...1a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det slutt

Anonymkode: 35813...cf8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Betyr ikke polygami og polyamori ar man har FLERE kjærester/ektefeller? Her høres det jo ikke ut som han har tenkt å være en god kjæreste med flere, men at du kommer i skyggen mens han flørter og ligger med andre.. dette høres seriøst ut som bare en måte å være utro på......

Det var akkurat dette som skurret hos meg også, det var derfor jeg spurte om det var åpent forhold, eller et polyamorøst forhold han var ute etter.

Anonymkode: 89c25...5c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...