Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som blir 3 år nå i sommer og tenker å bruke sommerferien på å bli bleiefri. 
Problemet er bare at han absolutt ikke vil på do. Han har vært litt sein i språkutviklingen også (begynte først å prate i juleferien), men han har god språkforståelse. Fysisk begynner han å bli klar for trening da han ofte er tørr gjennom natten, synes selv at bleien kan være ubehagelig og gir tegn til at han må tisse/bæsje. Vi har snakket mye om å gå på do, forklart, og spør hver dag om han vil på do, men han nekter. Prøver vi å fysisk sette han på doen blir han krakilsk (vi tvinger han så klart ikke i tilfelle han er redd). Jeg spør om råd fordi vi nå er litt blank på hvordan vi skal motivere han til å begynne do treningen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mas på han. 

Vår fikk velge potte selv fra en nettside. Så hentet vi den sammen og pakket opp og skrøt av hvor fin den er. Potten ungen vår valgte hadde 'trekk ned' knapp med lyd og dorullholder, så det var litt morsomt. 

Gav ungen gjestedoen som eget bad. Døra stod alltid åpen med lyset på. I den alderen begynner de ofte å ønske privatliv på do. Om vi nærmet oss fikk vi beskjed om å gå. 

Så utforsket han dette selv. 

Det gikk veldig bra. 

Anonymkode: cfc31...1c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde først rundt 2,5 år, da virket han klar. Men det var mye grining og mye stress og forstoppelse! Men da fikk han i alle fall kontroll på hva alt var, så det ikke kom som en overraskelse. Dagen han ble 3 år, var han helt klar på egenhånd. Og sa at " Mamma , jeg må på do å tisse", og deretter bare gjorde han der på egenhånd. 

Lar også døren til do stå åpen, og lyset stå på, så han kan bare gå rett inn når han vil. 

Anonymkode: 74764...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å begynne så seint å la barna gå på do? Vi begynte å la datteren vår sitte på potte da hun var ca 1 år og nå når hun snart er 2 år bæsjer hun alltid på do og tisser ofte på do, selv om hun bruker bleie enda da. Hun sier alltid fra når hun skal bæsje og oftere og oftere når hun skal tisse.

Anonymkode: cc857...c21

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det vanlig å begynne så seint å la barna gå på do? Vi begynte å la datteren vår sitte på potte da hun var ca 1 år og nå når hun snart er 2 år bæsjer hun alltid på do og tisser ofte på do, selv om hun bruker bleie enda da. Hun sier alltid fra når hun skal bæsje og oftere og oftere når hun skal tisse.

Etter hva jeg har hørt er det ganske vanlig ja, fordi do-treningen da ofte går raskere og at dersom man begynner før barnet selv er klart kan de få problemer med uhell senere. Har selv opplevd 4-5åringer som gjør seg ut selv om de er do trent og ferdig med bleier.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke mas på han. 

Vår fikk velge potte selv fra en nettside. Så hentet vi den sammen og pakket opp og skrøt av hvor fin den er. Potten ungen vår valgte hadde 'trekk ned' knapp med lyd og dorullholder, så det var litt morsomt. 

Gav ungen gjestedoen som eget bad. Døra stod alltid åpen med lyset på. I den alderen begynner de ofte å ønske privatliv på do. Om vi nærmet oss fikk vi beskjed om å gå. 

Så utforsket han dette selv. 

Det gikk veldig bra. 

Anonymkode: cfc31...1c6

Ååh mener jeg har sett den potta, hadde planer om å kjøpe ei men vi ble rådet av helsesøster til å droppe potta og gå rett over på do, da potta ble enda en ting vi kom til å måtte venne han av samt. upraktisk i forhold til dobesøk utenfor hjemmet. Har dog tenkt tanken at han kanskje bare er en sånn gutt som «må» igjennom pottefasen. Så lenge det kan motivere han til bleieslutt er det jo verdt det. Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi prøvde først rundt 2,5 år, da virket han klar. Men det var mye grining og mye stress og forstoppelse! Men da fikk han i alle fall kontroll på hva alt var, så det ikke kom som en overraskelse. Dagen han ble 3 år, var han helt klar på egenhånd. Og sa at " Mamma , jeg må på do å tisse", og deretter bare gjorde han der på egenhånd. 

Lar også døren til do stå åpen, og lyset stå på, så han kan bare gå rett inn når han vil. 

Anonymkode: 74764...aa2

Ååh så herlig! Jeg har et lite håp om at han plutselig får lyst selv en dag, men jeg håper den dagen kommer i løpet av sommeren, fordi jeg har hørt at ferier er de beste tidspunktene i forhold til barnehagen og sånt 😂 Han er eldst så do-trening er nytt for oss😂

AnonymBruker
Skrevet

Siden du merker han er klar, er mitt tips å bestemme en dato for når dere skal slutte med bleie( hvertfall prøve). Så er du mentalt klar for uhell og kamper noen dager/ uker fra den datoen. Vi sa kvelden før; "i morgen skal du begynne å gå på do. Ferdig med bleie"( forklare enkelt) . Følge han( ikke spør, viktig!) på doen med en gang han våkner, dette synes jeg nesten er det viktigste. Da kommer alt " nattetisset" ut, og det er lett å se når han må tisse neste gang( begynner å trippe). Gi belønning og ros. 

Hvis det virker nytteløst etter et par dager, ville jeg avbrutt forsøket og ventet noen uker, og prøvd på nytt. Lykke til, det ordner seg!

Hilsen mamma til gutt med veldig dårlig språkutvikling. 

Anonymkode: a0389...8cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror det er veldig varierende.. Jeg tror mange begynner for sent. Mye lettere å få en baby eller 1 åring til å akseptere do/potte en 2-3 åring i verste selvstendighetsalder. Her har vi startet tidlig og barna har vært tentativt tidlig ferdige med bleier (1 år og 3 mndr på ene og 21 mnd på andre)

Anonymkode: 3ddfb...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår ble tre år i januar og går nå bare på do, og er også tørr natta igjennom. Vi har latt ham styre dette selv: han hadde en periode da han var to år hvor han var veldig ivrig på å gå på do, men så var det full stopp lenge. Nå har det løsnet helt av seg selv (med kun vennlig oppmuntring innimellom), men han vil fremdeles ikke slutte med bleien. Vi oppmuntrer til å ha på truse, men da blir han bare stresset og engstelig. Tenker det også går av seg selv ganske snart. Når vi er på besøk hos andre nekter han å gå på do, det er for skummelt. Men hjemme og i bhg går det helt fint.

For vår det har det vært riktig å la barna styre dette selv. Vi har oppmuntret og brukt klistremerkebelønning, men ikke fjernet bleien mot deres vilje. For han som er tre år nå har dette vært ekstra viktig ettersom han er sent ute språklig og derfor ikke har mulighet til å sette ord på hvordan han har det og hva han ønsker.

Anonymkode: 768a8...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror det er veldig varierende.. Jeg tror mange begynner for sent. Mye lettere å få en baby eller 1 åring til å akseptere do/potte en 2-3 åring i verste selvstendighetsalder. Her har vi startet tidlig og barna har vært tentativt tidlig ferdige med bleier (1 år og 3 mndr på ene og 21 mnd på andre)

Anonymkode: 3ddfb...5e9

Fint at det har passet for deres barn da, men det behøver ikke nødvendigvis å være sånn for alle 😉 vi prøvde også å begynne tidlig med eldste, men det ble bare stress og misnøye. Han var ikke klar og var totalt uinteressert. Vi endret taktikk og lot han styre tempoet, da han var nesten tre år syntes han det ble kjempegøy og det gikk helt smertefritt. Hadde bare ett eneste uhell.

Anonymkode: 768a8...da4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...