Gå til innhold

Hvilke strikkaklær blir mest brukt i bhg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min begynner i bhg til høsten, blir litt over året når hun starter. Endelig har jeg fått strikkelysten tilbake, men lurer på hvilke type plagg som er mest praktisk til høst/vinterhalvåret til de små på 1 år +? Jakker, gensere, rompere? Hva foretrekker ansatte? :)

Anonymkode: 48e74...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldress eller genser og bukse som man kan ha under utedressen 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

All hjemmestrikk blir brukt, beundret, og behandlet pent i barnehagen. Utrolig godt for barna og hyggelig når plaggene er hjemmelaget. 

Anonymkode: 39f37...1ab

• Liker 4
Skrevet

Ullsokker, barnehagevotter (slike som går litt oppover armen med ribb rundt håndledd), samt heldress og/eller genser og bukse. 

• Liker 5
Skrevet

Barnehagevotter! Særlig til de minste, for såpass små barn pleier å ha hang-up på å dra av vottene. Barnehagevotter er så lange at man kan feste de «fast» under andre klær og utetøy. 
Ellers vil jeg gjerne ha ullbukse på bleiebarn. Da er det mindre styr å skifte bleie på de.(istedet for heldress. Da må man jo ta av alt. Det er ikke alle barn på ett år som elsker å kle av og på masse tøy 😅)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Virker som jeg har litt arbeid fremover da😄 er gensere mer praktiske enn jakker? Til nå har vi nesten kun brukt jakker, men blir kanskje annerledes når de begynner å gå?

Og til dere strikkeinteresserte - har dere noen spesifikke oppskrifter dere liker? Nå har jeg begynt på en ankersbluse. :)

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det som er nevnt, lue til soving, passe tykk lue/kyse som sitter godt i ull/ullblanding. Når de ligger i vogn er det ikke nødvendig med noe som er vindtett eller vanntett, men supert med noe som puster!

Jeg synes petiteknit, claraknitwear, knitting for olive og little and loop har mye fint til småbarn/baby. Ser mange liker Alberts pilotlue fra petiteknit, og som synes den sitter godt.

Anonymkode: 1002c...e0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar. Virker som jeg har litt arbeid fremover da😄 er gensere mer praktiske enn jakker? Til nå har vi nesten kun brukt jakker, men blir kanskje annerledes når de begynner å gå?

Og til dere strikkeinteresserte - har dere noen spesifikke oppskrifter dere liker? Nå har jeg begynt på en ankersbluse. :)

Ja. Dropp alt med knapper 

Anonymkode: afc78...77d

AnonymBruker
Skrevet

Heldress er det verste man kan putte på et barn som bruker bleie. Et makkverk å skifte utendørs/på tur hvor man ikke har ly for vær og vind! Det tar også utrolig mye unødvendig tid å ta av og på ved skift. Det er et kledelig, pent plagg, men finnes ikke praktisk. Vi vil mye heller ha en bukse som kan trekkes godt opp i livet og som sitter godt/kan strammes. Hilsen barnehageansatt.

Plagg med knapper er mer enn stressfaktor i barnehagen, enn noe annet. Må du ha jakke, så sy heller på en glidelås. 

Ullvotter (gull verdt!) til bruk under regnvotter (forede regnvotter tar altfor lang tid å tørke, så bør ikke kjøpe foret og heller ha tynne ullvotter inni) og til kalde tørre/lettfuktige dager. Må ha litt lengde på vottene, og de må sitte godt ved håndleddet, ellers blir noen barn irritable fordi de ikke sitter godt nok. Drar de av og slikt. 
Ullsokker, både til å ha i støvler og som tøfler innendørs. Til innendørsbruk setter vi pris på antiskli under, men ikke i støvlene! Viktig at også disse, som vottene, sitter godt rundt anklene og er mulig å dra over buksa ved behov (hindrer buksa i å gli opp ved bruk av f.eks støvler). 
Tykk og tynn ullgenser (avhengig av sesong).
Tykk og tynn bukse.
Luer.

Anonymkode: 7929b...04d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt både hel strikkadress, strikkabukser og gensere. Blitt mye brukt 🙂 Har også gått en del strikkavotter og sokker 🙂

Anonymkode: 43638...248

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd knapper eller heldress som stressfaktor eller et problem i barnehagen. Å måtte kle av alt til bleieskift gjør ingenting, det gir kvalitetstid en-til-en med barnet 🥰 Påkledning med barna kan gjøres hyggelig med samtale rundt klærne, f eks telle knappene sammen. Jeg vet noen syns det er jobb, jeg har aldri opplevd det selv. Så her er det delte meninger. Har jobbet mye på småbarnsavdeling, aldri hatt kollegaer som har vært negative til knapper eller heldresser.

Anonymkode: 39f37...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Ribbestrikket ullbukse. Hvis den strikkes litt lang og brettes opp til å begynne med kan barnet ha den lenge.

Tovede ullvotter, tynne, f.eks. enkel tråd finull.

Anonymkode: 5c77b...726

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd knapper eller heldress som stressfaktor eller et problem i barnehagen. Å måtte kle av alt til bleieskift gjør ingenting, det gir kvalitetstid en-til-en med barnet

Jeg antar dette var ment til meg som sa heldress var et makkverk. Det er et makkverk fordi barnet må ligge temmelig avkledd utendørs uansett vær og vind, ved bleieskift. Tidsmessig også - de blir liggende lengre med rumpa bar. I varmere vær så spiller det ingen rolle, men da er ikke behovet for ulldress der heller.. 

Jeg vet at også barnehagen mine barn går i, ikke ønsker heldresser av samme grunn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Heldress er det verste man kan putte på et barn som bruker bleie. Et makkverk å skifte utendørs/på tur hvor man ikke har ly for vær og vind! Det tar også utrolig mye unødvendig tid å ta av og på ved skift. Det er et kledelig, pent plagg, men finnes ikke praktisk. Vi vil mye heller ha en bukse som kan trekkes godt opp i livet og som sitter godt/kan strammes. Hilsen barnehageansatt.

Plagg med knapper er mer enn stressfaktor i barnehagen, enn noe annet. Må du ha jakke, så sy heller på en glidelås. 

Ullvotter (gull verdt!) til bruk under regnvotter (forede regnvotter tar altfor lang tid å tørke, så bør ikke kjøpe foret og heller ha tynne ullvotter inni) og til kalde tørre/lettfuktige dager. Må ha litt lengde på vottene, og de må sitte godt ved håndleddet, ellers blir noen barn irritable fordi de ikke sitter godt nok. Drar de av og slikt. 
Ullsokker, både til å ha i støvler og som tøfler innendørs. Til innendørsbruk setter vi pris på antiskli under, men ikke i støvlene! Viktig at også disse, som vottene, sitter godt rundt anklene og er mulig å dra over buksa ved behov (hindrer buksa i å gli opp ved bruk av f.eks støvler). 
Tykk og tynn ullgenser (avhengig av sesong).
Tykk og tynn bukse.
Luer.

Jeg elsker heldress , hilsen ansatt i barnehage her også 

Anonymkode: 995cf...f2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg antar dette var ment til meg som sa heldress var et makkverk. Det er et makkverk fordi barnet må ligge temmelig avkledd utendørs uansett vær og vind, ved bleieskift. Tidsmessig også - de blir liggende lengre med rumpa bar. I varmere vær så spiller det ingen rolle, men da er ikke behovet for ulldress der heller.. 

Jeg vet at også barnehagen mine barn går i, ikke ønsker heldresser av samme grunn. 

I mitt barns barnehage byttes bleier innendørs så her er det ikke en problemstilling at de må ligge avkledd utendørs.

Våre barnehageansatte liker i hvert fall heldresser - det har de gitt uttrykk for flere ganger. Vi kjøper dog med glidelås for at påkledning skal gå raskere.

Anonymkode: ce24d...a78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heldress til henting og levering, men vi har bukse- og genser også, og det er det de ansatte velger å kle på når de skal ut. Jeg synes det er kjekt å ha begge deler 🙂 Genser er lettere enn jakke pga knapper. 

Ellers blir det aldri nok votter og sokker. Strikkezillas strikkesokker er favoritten. De sitter som støpt på foten. Av bukser er ribbestrikk det beste. De klumper seg ikke under dressen og vokser med barnet 🙂 

Anonymkode: 3581a...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...