AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg var ei stor jenta hele barndommen min. Tidlig 20-åra gikk jeg ned nesten 45 kg, og havna på 55kg. Jeg kunne ENDELIG slappe av i egen kropp, føltes helt fantastisk. Spol fram noen år. Ble gravid. Kjempedårlig. Klarte bare å spise hvite baguetter med smør og sørlandschips. Senere i svangerskapet ble jeg bedre. Unna med godis og god mat. Er nå, 6mnd etter fødsel, fremdeles på stedet ''hvil'' på vekta. Gikk inn fra januar av med å veie meg og unngå godteri/kaker osv. Spiste 1 kyllingstykke og myyyye salat til middag. Kyllingkjøttdeig, flere fiskemiddager. Jeg har gått ned 4 kg siden da. Er 28 kg unna vekta jeg vil ha, og er kjempemiserabel. Prøvde å sulte meg i noen dager, men måtte gi meg, mista melka på natta og ble generelt veldig dårlig. Fullammer. Tilbringer mesteparten av dagene ute på tur. Jeg vet at dette er min feil. Jeg gjør noe galt. Ja, er et men her: Men jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det denne gangen mtp amming, baby og bare det å føle meg opplagt nok til å ta vare på baby/hund/hus osv. Jeg kjenner meg ikke bra de gangene jeg har droppa måltider. Svimmel/dårlig hukommelse. Skrubbsulten. Sist jeg gikk ned i vekt, kunne jeg glatt hoppe over middag/ta et knekkebrød. Da pløyde jeg i vei og spiste ekstremt kalorifattig. Gikk ned 3 kg i uka et par av veiingene. Vet ikke om jeg har noe konkret spørsmål. Savner å være lita og tynn. Savner god selvfølelse. Føle meg fin for samboer. Jeg håper at jeg ikke får stygge kommentarer som får meg til å hate meg selv mer enn jeg allerede gjør. Dette gjør vondt. Er det noen historier der ute? Anonymkode: 14dba...8a7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Det er ikke rette tida og drive med slanking mens du ammer. Det kan være lurere å fokusere på å ikke øke på vekta og så tar du opp trening mer intensivt etter at ammetid og permisjon er over og ungen i bhg eller med barnefar. Anonymkode: 0eb3f...17e 21
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Sulting er ikke så lurt. Legg deg 500 kalorier under det du trenger per døgn så lenge du ammer, så vil du gå ned sakte men sikkert. Og trygt. Anonymkode: 19233...b97 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Det er ikke anbefalt å slanke seg når man ammer oga giftstoffer som går over i melka. Tror uansett at det handler mye om hormoner, at kroppen din vil holde på disse kiloene til du er ferdig med ammeperioden, mine forsvant sakte men sikkert etter at jeg begynte på jobb igjen, og tror hovedgrunnen er at jeg kuttet mye av ammingen i samme perioden. Anonymkode: d72b3...5d3 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var ei stor jenta hele barndommen min. Tidlig 20-åra gikk jeg ned nesten 45 kg, og havna på 55kg. Jeg kunne ENDELIG slappe av i egen kropp, føltes helt fantastisk. Spol fram noen år. Ble gravid. Kjempedårlig. Klarte bare å spise hvite baguetter med smør og sørlandschips. Senere i svangerskapet ble jeg bedre. Unna med godis og god mat. Er nå, 6mnd etter fødsel, fremdeles på stedet ''hvil'' på vekta. Gikk inn fra januar av med å veie meg og unngå godteri/kaker osv. Spiste 1 kyllingstykke og myyyye salat til middag. Kyllingkjøttdeig, flere fiskemiddager. Jeg har gått ned 4 kg siden da. Er 28 kg unna vekta jeg vil ha, og er kjempemiserabel. Prøvde å sulte meg i noen dager, men måtte gi meg, mista melka på natta og ble generelt veldig dårlig. Fullammer. Tilbringer mesteparten av dagene ute på tur. Jeg vet at dette er min feil. Jeg gjør noe galt. Ja, er et men her: Men jeg er så usikker på hvordan jeg skal gjøre det denne gangen mtp amming, baby og bare det å føle meg opplagt nok til å ta vare på baby/hund/hus osv. Jeg kjenner meg ikke bra de gangene jeg har droppa måltider. Svimmel/dårlig hukommelse. Skrubbsulten. Sist jeg gikk ned i vekt, kunne jeg glatt hoppe over middag/ta et knekkebrød. Da pløyde jeg i vei og spiste ekstremt kalorifattig. Gikk ned 3 kg i uka et par av veiingene. Vet ikke om jeg har noe konkret spørsmål. Savner å være lita og tynn. Savner god selvfølelse. Føle meg fin for samboer. Jeg håper at jeg ikke får stygge kommentarer som får meg til å hate meg selv mer enn jeg allerede gjør. Dette gjør vondt. Er det noen historier der ute? Anonymkode: 14dba...8a7 Det er vanlig med endring i stoffskiftet etter en fødsel, og det kan ta opp mot 6 mnd før det stabiliserer seg. Jeg tenker det å sulte seg er å sette kroppen i krisemodus og vil aldri fungere i lengden. Hva med å tenke tre måltider og ikke spise store måltider på kvelden. Kutte ut søtsaker, men ha lov til å ha lørdag. Altså en dag der man kan kose seg litt. Gå mye turer. Ha noen alternativer der du vet det er lett å sette seg ned og spise noe. Hva kan du gjøre i stede? Og godta det tar tid. Anonymkode: fdc3c...979 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er ikke rette tida og drive med slanking mens du ammer. Det kan være lurere å fokusere på å ikke øke på vekta og så tar du opp trening mer intensivt etter at ammetid og permisjon er over og ungen i bhg eller med barnefar. Anonymkode: 0eb3f...17e Takk for svar, Jeg har en veldig aktiv jobb hvor jeg går ca 20 000 skritt på 7 timer, så jeg prøver å berolige meg med at det kommer til å hjelpe godt på når jeg begynner på jobb igjen. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sulting er ikke så lurt. Legg deg 500 kalorier under det du trenger per døgn så lenge du ammer, så vil du gå ned sakte men sikkert. Og trygt. Anonymkode: 19233...b97 Takk for svar, Det skal jeg gjøre. Har brukt en kalkulator på nett som sier at jeg da skal ha ca 1600 kcal, så jeg får loggføre bedre. Anonymkode: 14dba...8a7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er ikke anbefalt å slanke seg når man ammer oga giftstoffer som går over i melka. Tror uansett at det handler mye om hormoner, at kroppen din vil holde på disse kiloene til du er ferdig med ammeperioden, mine forsvant sakte men sikkert etter at jeg begynte på jobb igjen, og tror hovedgrunnen er at jeg kuttet mye av ammingen i samme perioden. Anonymkode: d72b3...5d3 Takk for svar, Håper at det er tilfellet her også, for jeg er skikkelig lei meg Går på vekta og tror jeg har gjort en god jobb, og så står det på hvil. AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er vanlig med endring i stoffskiftet etter en fødsel, og det kan ta opp mot 6 mnd før det stabiliserer seg. Jeg tenker det å sulte seg er å sette kroppen i krisemodus og vil aldri fungere i lengden. Hva med å tenke tre måltider og ikke spise store måltider på kvelden. Kutte ut søtsaker, men ha lov til å ha lørdag. Altså en dag der man kan kose seg litt. Gå mye turer. Ha noen alternativer der du vet det er lett å sette seg ned og spise noe. Hva kan du gjøre i stede? Og godta det tar tid. Anonymkode: fdc3c...979 Takk for svar, Det visste jeg ikke. Jeg klarer ikke 3 beine måltider i døgnet - jeg må ha mellommåltider, eks frukt eller jogurt, dessverre. 8-9: frokost 12-13: mellommåltid 16-17: middag 19-20: kvelds Jeg strikker/rydder/organiserer/holder på i hagen så og si alle ledige stunder. Anonymkode: 14dba...8a7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Kroppen din reagerer helt annerledes mens den ammer. Noen kropper går i en slags krisemodus, og slipper ikke vekta fordi den bruker all energi på amming. Jeg gikk ikke ned noe så lenge jeg amma, på tross av kostholdsplan og lange turer hver dag. Vent til etter amming, er mitt tips. Anonymkode: 8638f...1e5 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Synes du er flink som er så mye ute og går turer ! Anonymkode: c47e4...959 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar, Jeg har en veldig aktiv jobb hvor jeg går ca 20 000 skritt på 7 timer, så jeg prøver å berolige meg med at det kommer til å hjelpe godt på når jeg begynner på jobb igjen. Takk for svar, Det skal jeg gjøre. Har brukt en kalkulator på nett som sier at jeg da skal ha ca 1600 kcal, så jeg får loggføre bedre. Anonymkode: 14dba...8a7 Uff, jeg syns 1600 høres lite ut nå som du ammer.. Og det at du skriver at du har sultet deg selv er jo helt forferdelig! Kanskje du skulle prøve å snakke med noen om hvordan du har det? Fastlege/helsesøster? Jeg har ikke noe annet tips til deg dessverre. Annet enn å prøve å spise sunt og holde deg i aktivitet og ta tiden til hjelp. Og vær litt god mot deg selv! Jeg spiser 4 måltid per dag og unngår å spise meg overmett. Med dette går jeg ned jevnt og trutt mens jeg ammer. Men jeg har erfaring med kaloritelling fra tidligere, og jeg spiser langt mer enn 1600 per dag, spiser nok godt over 2000. Anonymkode: 61874...eb4 7
Unika Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 (endret) Jeg sier bare lavkarbo, jeg altså. Ikke nødvendigvis for alltid, men som en kick-start til å komme i gang. Lavkarbo gjør at du kan spise deg mett, det er viktig når du ammer. Senere må du kanskje leve litt "smartkarbo" - være restriktiv med hvete, (brød, pasta, potet), sukker og alkohol. Er som regel det vi nordmenn blir fete av. Lykke til! Ps. 6 mnd etter fødsel er ingenting!! Kroppen din prioriterer ikke vektnedgang nå. Endret 16. mai 2021 av Unika 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Det høres ut som du er altfor streng med deg selv ♥️ Du er jo superflink! Man skal jo ikke slanke seg mens man ammer, så selvfølgelig skal du ikke føle deg dårlig på grunn av det. Har du pratet med samboeren din? Tror du ikke han/hun syntes du er fin uansett? Og prat med lege eller helsesøster om hvordan du har det! Husk at så lenge du ammer er det fremdeles hormoner som regjerer i kroppen din, men om baby nå er 6 mnd og begynner med fast føde så får du kanskje snart kroppen din mer og mer tilbake. Vær tålmodig og gi kroppen din tid Anonymkode: 9845e...d10 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 Jeg er i litt samme situasjon, men mangler "bare" 12 kg til startvekt. Var dog lett overvektig når jeg ble gravid også. Vekta er på 84 kg nå. 8 mnd siden fødsel. Vekta begynte å rikke seg nedover etter jeg begynte på jobb igjen for noen uker siden. Min teori er at det er fordi jeg har kuttet mye på ammingen + at det er lettere å unngå småspising osv når man ikke går hjemme hele dagen. Plutselig har jeg glemt å spise også. Har en aktiv jobb i helsevesenet. Anonymkode: b0201...362 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Hvis du tror den eneste måten å gå ned i vekt på er å sulte seg så har du et forvrengt syn på kropp og mat, samt mye ukunnskap. Kan du snakke med noen som har peiling på dette? Høres ut som du trenger hjelp til å forstå hva som er bra for kroppen din. Om du må ha småmåltider mellom maten spiser du ikke nok sammensetning av fett, karbohydrater og proteiner - og du spiser ikke nok mat slik at du holder deg mett. Anbefaler deg å følge real.life.nutrionist på Instagram for en start. Anonymkode: f2979...68e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 Hei, slapp av. Du har gjort (og gjør fortsatt!) en kjempejobb, kroppen din har faktisk lagd et nytt menneske! Og det er en grunn for at man kaller babytiden det fjerde trimester. Nå skal du faktisk fortsatt bruke kroppen din til å holde liv i dette nye mennesket en god stund til! Ta det med ro og spis nok sunn mat mens du ammer, og fokuser på å holde deg der du er og i god form i denne tøffe tida. Når ting begynner å gå seg til og babyen blir mer uavhengig, kan du fokusere på vektnedgang. Anonymkode: 84467...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 Jeg spiste høvelig moderat og var veldig aktiv i permisjonstiden, men gikk egentlig ikke så mye ned i vekt før jeg sluttet å amme. Virka som kroppen holdt på kiloene inntil da. Nå er jeg 4 kg under det jeg veide da jeg ble gravid, og opplever det som mye enklere å påvirke vekta nå enn under ammingen. Anonymkode: 406fc...ee4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 Dette høres kjent ut, og tror det er litt mer vanlig enn man får inntrykk av. Jeg har alltid vært ganske slank og aldri særlig sulten. Det endret seg drastisk i svangerskapet og da jeg ammet. Gikk opp 22 kilo i graviditeten selv om jeg spiste ganske sunt, veide 12-15 kg over startvekt i over et år etter fødsel. Hadde store planer om stødig og moderat sunn vektnedgang, men mistet nesten all melka med en gang jeg gikk i kaloriunderskudd ved å trene litt mer og/eller spise mindre. Var viktig for meg å prioritere å amme et år, og rett før det begynte barnet i barnehage og var ikke særlig interessert lenger, så da sluttet jeg og vekta "løsnet" litt. Har siden gått ned 7-8 kg på de siste 7 månedene. Det går litt sakte, men heldigvis riktig vei og uten veldig streng diett. Er dog mye mer sulten enn jeg en gang var. Masse lykke til! Skjønner veldig godt at du er frustrert og at du føler seg litt fanget. Men, det høres ut som du gjør det du kan og kanskje kroppen tviholder på all vekt mens du ammer. Anonymkode: e26df...79f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #18 Skrevet 17. mai 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar, Håper at det er tilfellet her også, for jeg er skikkelig lei meg Går på vekta og tror jeg har gjort en god jobb, og så står det på hvil. Takk for svar, Det visste jeg ikke. Jeg klarer ikke 3 beine måltider i døgnet - jeg må ha mellommåltider, eks frukt eller jogurt, dessverre. 8-9: frokost 12-13: mellommåltid 16-17: middag 19-20: kvelds Jeg strikker/rydder/organiserer/holder på i hagen så og si alle ledige stunder. Anonymkode: 14dba...8a7 Det er alt for lenge mellom frokost os middag. Anonymkode: 08ee9...c7a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #19 Skrevet 17. mai 2021 ‼️ Jeg tror det er veldig viktig at alle som kommenterer i denne tråden lar være å skrive om egen vekt og snakke om antall kilo. Når tråder som dette opprettes av folk som skriver at de sulter seg etc., så håper jeg dere som skriver her forstår at dette handler om mer enn vekt. Og at spesifikke antall kilo etc kan virke triggende. ⛔‼️ Anonymkode: f2979...68e 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #20 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): ‼️ Jeg tror det er veldig viktig at alle som kommenterer i denne tråden lar være å skrive om egen vekt og snakke om antall kilo. Når tråder som dette opprettes av folk som skriver at de sulter seg etc., så håper jeg dere som skriver her forstår at dette handler om mer enn vekt. Og at spesifikke antall kilo etc kan virke triggende. ⛔‼️ Anonymkode: f2979...68e Hei, jeg forstår at det kan virke ekstremt når jeg skrev det med sulte, men jeg veier 30 kg for mye nå, og vet selv at dette ikke er bra for kroppen min. Jeg blir ikke trigget av tallene, men blir veldig lei meg når jeg ser meg i speilet eller bilder som blir tatt av meg og baby og jeg ser hvor stor jeg er blitt... Jeg ligge rpå fedmeskalaen. Jeg setter stor pris på alle de gode, jordnære svarene jeg har fått her, og synes at de alle har vært fine, langt ifra hva jeg forventet. Jeg sulter meg ikke, og har ellers et veldig, veldig fint liv 🥰 og "handler om mer enn bare kg"? 😂 Nei, dette var et forsøk fra en som ikke ønsker å leve et overvektig liv. Et dumt forsøk, men det er nå en helt annen sak 😊 Anonymkode: 14dba...8a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå