Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir dere vant til å snakke engelsk etter hvert? Jeg er super god på engelsk skriftspråk, skriver omtrent feilfritt. Skjønner også omtrent alt, så jeg kan språket. Men talen? Åh gud. Den er så dårlig, jeg HATER å snakke engelsk. Famler og leter etter ordene, glemmer ord, leter og klarer ikke formulere en fornuftig setning muntlig. Har aldri hatt disse problemene skriftlig, der går det helt natulig. 

Har nå en date med en engelskpratende person; og gruer meg helt hinsides. Vi har til nå bare chattet og pratet på tlf - og telefonsamtalene er ille nok. Jeg gruer meg til å snakke engelsk, mer enn jeg gleder meg til å møte han som (til nå) virker som drømmemannen! Blir man vant til det? 

Anonymkode: a9d1d...b51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man blir vant til å snakke engelsk dess mer man praktiserer. Slik er det med alle fremmedspråk, alle stotrer og famler i begynnelsen selv om de er flinke skriftlig. Slik er det bare.

Hopp i det, dette klarer du. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir dere vant til å snakke engelsk etter hvert? Jeg er super god på engelsk skriftspråk, skriver omtrent feilfritt. Skjønner også omtrent alt, så jeg kan språket. Men talen? Åh gud. Den er så dårlig, jeg HATER å snakke engelsk. Famler og leter etter ordene, glemmer ord, leter og klarer ikke formulere en fornuftig setning muntlig. Har aldri hatt disse problemene skriftlig, der går det helt natulig. 

Har nå en date med en engelskpratende person; og gruer meg helt hinsides. Vi har til nå bare chattet og pratet på tlf - og telefonsamtalene er ille nok. Jeg gruer meg til å snakke engelsk, mer enn jeg gleder meg til å møte han som (til nå) virker som drømmemannen! Blir man vant til det? 

Ja, kjæresten er amerikansk. For meg var det ikke noe problem før vi møttes. Er han du skal møte amerikansk? Og kan han noe norsk? 

Anonymkode: 47709...b66

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Snakker engelsk ennå selv om han kan norsk nå. Er bare det vi alltid har gjort så er bare slik. 

Anonymkode: be807...a44

Gjest arlen
Skrevet

Jeg kommer fra Sveits og samboeren min er fra Norge. Me måtte snakke engelsk med hverandre i begynnelsen, og ja, det var ikke enkelt. Han var veldig flink men jeg ikke i det hele tatt. Nå, fem år senere, er me begge kjempeflinke og selv om me burde egentlig snakke norsk sammen nå (slik at jeg lærer norsk) er så vanskelig for oss for å bytte sprøket. Engelsk ble vårt sprøk, hvis det gir mening. 

Så ja, det blir bedre og lettere, det lover jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Man blir vant til det. Min har bodd i Norge i snart 20 år og snakker og forstår bra norsk. Når vi snakker sammen snakker vi vanligvis på hvert vårt språk, siden vi forstår hverandres.

Anonymkode: b3413...022

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min snakker bare engelsk. Da vi først begynte å date syntes jeg det var ganske stressende, jeg var nervøs, glemte ofte ord jeg egentlig kunne, slet med å forklare ting på en god måte. Men var egentlig bare fordi jeg ikke var vant til å snakke engelsk, ordforrådet var jo der.

Nordmenn er ekstremt mye mer dømmende for dårlig engelsk enn det engelsktalende er. Mannen min var alltid imponert over hvor god engelsken min var og syntes det var sexy hvordan jeg snakket. Nå kommer det helt naturlig, like naturlig som norsk  :)

Anonymkode: 34ed2...f04

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man blir vant :) Men det er en omstilling. En del andre ordvalg, ikke så nyttig med mitt forråd av engelsk fagspråk😆

Anonymkode: 1b841...de0

AnonymBruker
Skrevet

Haha bare hør på Isabel Raad når hun snakker med kjæresten så er jeg sikker på du klarer å slappe litt mer av med det 😅 Jeg har engelsk familie som er på besøk en gang i året og det er kleint og rart i starten. Jeg blir liksom veldig selvbevisst på uttale og stopper litt opp og leter etter riktig ord. Men man blir definitivt vant til det, og slutter å stresse med uttale osv. Det går nok veldig fint! Lykke til på date da🥰

Anonymkode: eaec4...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Det går av seg selv etter veldig kort tid. 

Så null stress :)

Anonymkode: 1e851...354

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, kjæresten er amerikansk. For meg var det ikke noe problem før vi møttes. Er han du skal møte amerikansk? Og kan han noe norsk? 

Anonymkode: 47709...b66

Nei min er England-engelsk, føler det er mer stressende, at de er mer konservative liksom 🤭 huff. Takn for betryggende ord, dere! Håper det går ok....

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. man blir vant til det, men sliter med å formulere meg ennå etter 7 år sammen. Men det er kanskje fordi at vi har et barn som jeg snakker mitt morsmål på, og så snakker jeg engelsk med mannen. Vi prøver å snakke mer norsk sammen, men han har lært mer av mitt morsmål da det er hjemmespråket til meg og barnet vårt 😅 

engelsk er tredjespråket mitt, så ikke alltid så vellykket. Prøvde akkurat å lære et kortspill til han, og det ble vanskelig 🤣

Anonymkode: 4d3cb...dce

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere. Synes også det er mye enklere å snakke engelsk når det ikke er andre norske tilstede. Kommer det nordmenn inn i rommet er det tilbake til den norske stotre-engelsken 😛 men har blitt bedre det også. 

Anonymkode: 9ea90...534

AnonymBruker
Skrevet

Etter 8 år stokker ordene seg litt oftere enn når jeg snakker på norsk og det tar noen ganger litt lengre tid å uttrykke meg nøyaktig slik jeg vil hvis det er en kompleks tanke jeg vil uttrykke, men det er ikke noe problem egentlig.

Noen ganger finner jeg lettere fram til det jeg vil si på engelsk enn jeg ville gjort på norsk. Det kommer an på hvilket tema vi snakker om, på enkelte ting har jeg bedre engelsk ordforråd, mens på andre ting har jeg bedre norsk ordforråd.

..Men jeg er kanskje ikke i gruppen du vil ha svar fra, da jeg alltid har syntes at det er lett å snakke engelsk.

Anonymkode: d8b97...ce2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei min er England-engelsk, føler det er mer stressende, at de er mer konservative liksom 🤭 huff. Takn for betryggende ord, dere! Håper det går ok....

Det kan du ta med ro. Engelskmenn som helhet er ikke mer konservative i språket, det finnes masse forskjellige dialekter i England og en del av dem er temmelig annerledes enn stiv overklasse-Oxford-engelsk. :) 

Anonymkode: d8b97...ce2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...