Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klikker snart! Hvorfor er det så jævla vanskelig å få babyer til å sove?

Fy faen som jeg angrer. At jeg kunne innbille meg at det her er noe jeg kom til å mestre. Idiot!

Anonymkode: 85185...cf4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde akkurat samme tanker selv. At jeg gjorde min livs tabbe. 

Det blir bedre! Vet at det ikke hjelper å si det nå. Og prat med helsestasjon/fastlege/god venninne/familie, om du ikke allerede har gjort det. Det hjelper å få snakket ut om frustrasjonen. 

Anonymkode: 3d0a7...906

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fy faen som jeg angrer. At jeg kunne innbille meg at det her er noe jeg kom til å mestre. Idiot!

Hvor gammel er baby? 

Når jentungen min var 3 uker dro jeg til mamma med baby, og sov der. Mamma tok henne på natten, så jeg slapp å stå opp. Gjorde det samme når hun var 6 uker. Det hjelp veldig! Jeg våknet hver gang hun skulle ha mat, men det gjorde underverker å ikke styre med det selv. 

Nå er hun 16 uker, altså 4mnd, og jeg må snart til mamma igjen for å få litt søvn. 

Det er blytungt, men om du har familie, bruk dem! De vil helt sikkert hjelpe. 

Anonymkode: 1081b...5d3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er glemt så snart barnet har blitt litt større og sover hele netter😅Husker jeg syns det var jævlig, men husker ikke hvor fælt det var. 

Anonymkode: a1f3e...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er 2,5mnd. Føles som et puslespill eller noe, hvor reglene endres hele tiden. Det som funket i går funker ikke i dag. Helt håpløst😫

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

okei det er ikke bra at du blir så forferdelig irritert. Husk at et sekunds risting kan føre til død eller livsvarig hjerneskade på en baby. Så slapp av. Babyer er ikke utstyrt med håndbok du må føle deg frem. Mat, drikke, bleie, bæsj, fis, pupp, raping. Test alle disse med rolig og positiv holdning. Stress smitter direkte av på babyer og da går iallfall ikke ting slik du vil.

Anonymkode: 1b677...ed3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det ditt første barn? 

Anonymkode: b0157...4a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Babyen er 2,5mnd. Føles som et puslespill eller noe, hvor reglene endres hele tiden. Det som funket i går funker ikke i dag. Helt håpløst😫

Du er for sent ute som oftest. Babyen er allerede overtrøtt når du skjønner at det må sove. 

Anonymkode: c47c6...4a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går seg til! Du blir stadig bedre på å lese baby, og snart har du knekt koden helt. Da kan du legge baby når du ser de første tegnene til tretthet, og jobbe deg derfra. 

Har du fasterutiner før natten? Må baby alltid bysses, være i bevegelse eller har baby noen ting som alltid funker i noen grad? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ditt første barn? 

Hva skulle det hatt med saken å gjøre? Det er strevsomt med baby som er vanskelig å få til å sove uavnhengi om det er barn 1, 2 eller 5. :klo:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er sykt slitsomt, men det blir bedre. Fra 1 år har begge mine sovet som en drøm, som regel hele natten. Før 1 år var det ille😆 har du en mann eller andre som kan avlaste litt?

Anonymkode: 97155...f7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ååh, jeg husker det der. Det er så jævlig når det står på, og du har min fulle sympati! Noen av oss får unger som er tjukke i hue når det gjelder soving, og de som ikke har vært der kan ikke forstå hvor forferdelig det stedet er. 

Det finnes dessverre ingen quick fix. Hadde det vært noe som funka på alle barn, så hadde ikke dette vært et problem. Så du må egentlig fokusere på tre ting;

1) DU må få nok søvn til å kunne fungere- BE OM HJELP! Hvem som helst som kan trille en tur på dagtid så du kan få en halvtime-time på øyet, bør spørres om det. Om du har partner må han dra store deler av lasset sammen med deg, og ha ansvar for enten grytidlig morgen eller seint på kveld. Finn ut hva som funker for dere - og jobben din er babyen, så kommer han med et eneste "jeg skal på jobb" så kan jeg leies inn til å skremme vannet av ham 😉 

2) det er dessverre sånn at søvn avler søvn, så om det finnes en måte å få lille umulius til å sove på, gjør det så.mye som mulig. Min sov best i rullende vogn i bøttregn, og bøttregn har vi heldigvis nok av på Vestlandet, så vi trilla. Tre turer hver dag. Det hjalp litt! For min bølle hjalp det også med svøping på natta, etter noen uker skjønte han at det var soveantrekk. Vi kjøpte noen love to dream-swaddle bags brukt på finn, og de var magi. Er ikke noe garanti for at det funker for din, men det funka for oss. Du har sikkert prøvd alt allerede, men akkurat love to dream kunne jeg vært salgskonsulent for 🙈

3) ALT er en fase! Med så små barn så går alt over! (Dessverre gjelder det de positive fasene også, men lell) Det blir bedre! Min bølle er straks tre år, og så lenge han får eget rom og bamse på armen, så sover han natta gjennom uten et knyst, og det har han gjort siden han var ti-elleve måneder. Det blir bedre! Og du kommer til å overleve, det bare kjennes ikke sånn ut akkurat nå. 

Sender deg en stor klem! ❤❤❤❤

Anonymkode: 78c39...b34

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ved 2-3 mnd har fasit på mine fire babyer vært 1,5 time våken mellom hver blund gjennom dagen, og maks 2 timer våken før natta. Prøvd det? 

Anonymkode: d7d34...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva skulle det hatt med saken å gjøre? Det er strevsomt med baby som er vanskelig å få til å sove uavnhengi om det er barn 1, 2 eller 5. :klo:

Jo, fordi.. 

Jeg selv har to barn! Med nr 1 så var jeg veldig stressa om babyen ikke ville sove, spise osv. Men med nr 2 lærte jeg av erfaring at det hjelper ikke med stress. Heller slappe av og nyte den tiden. Hun kunne være våken hele natta! Det jeg gjorde da var å massere henne med babyolje, noe hun likte og ble litt roligere av. Så mitt tips er: ikke stress, det hjelper uansett ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

okei det er ikke bra at du blir så forferdelig irritert. Husk at et sekunds risting kan føre til død eller livsvarig hjerneskade på en baby. Så slapp av. Babyer er ikke utstyrt med håndbok du må føle deg frem. Mat, drikke, bleie, bæsj, fis, pupp, raping. Test alle disse med rolig og positiv holdning. Stress smitter direkte av på babyer og da går iallfall ikke ting slik du vil.

Anonymkode: 1b677...ed3

Jada. Når tålmodigheten blir tynnslitt så legger jeg ungen fra meg i sprinkelsenga og går ut litt.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det ditt første barn? 

Ja.  

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du er for sent ute som oftest. Babyen er allerede overtrøtt når du skjønner at det må sove. 

Anonymkode: c47c6...4a0

Det kan godt hende. Men det kan ta like lang tid om jeg legger for tidlig, evt. så våkner barnet etter 10-15min og er lys våken igjen.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det går seg til! Du blir stadig bedre på å lese baby, og snart har du knekt koden helt. Da kan du legge baby når du ser de første tegnene til tretthet, og jobbe deg derfra. 

Har du fasterutiner før natten? Må baby alltid bysses, være i bevegelse eller har baby noen ting som alltid funker i noen grad? 

Foreløpig bare bleieskift, pysj og sovepose, tilbyr pupp, prøver å få til en rap og litt kos, så legges i senga med smokk og så sitter jeg der og  henter smokken igjen og igjen til ungen forhåpentligvis sovner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å samsove? Det funka her

Anonymkode: aadc6...d02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Babyen er jo helt ny i denne verden, den kommer fra et sted hvor mat hele tiden var servert og bodde praktisk talt i et lite jacuzzi, og trenger nå støtte for å komme over kneikene. Det beste du kan gjøre er å være forberedt på at ting forandres hele tiden. Fungerer ikke soving i sprinkelseng så prøv bedside crib? Få tv på rommet, iPad, eller noe. Et barn som er så lite har ingen rutiner enda, det kommer først senere. Det eneste den krever nå er mat, bleieskift, masse kos og kjærlighet og søvn. Det blir bedre - men så kan det være bra en stund før det blir en utfordrende periode igjen. Det er bare å feste setebeltet og forsøke å henge med. I begynnelsen er det lite søvn, kalde middager, vond rumpe fordi babyen kanskje vil ha duppen på deg. Men du er mammaen og babyen din er helt avhengig av akkurat deg❤️. Men få litt avlastning så du får hentet deg inn innimellom.

Anonymkode: 61c2b...679

• Liker 6
Skrevet

Det finnes kun et svar og det er samsoving. Har samsove fra dag 1 med begge mine og både meg og mini sover som en sten. Ta babyen opp i sengen din og få dere litt søvn ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samsoving hjalp her:) Baby nr 2 sov ikke natten gjennom før han var ganske stor, før det var det å sove sammen som gjorde at jeg ikke ble gal. Da kunne jeg tilby pupp, kos, hysjelyder eller rugge litt på han i halvsøvne uten å våkne helt selv. 
Uansett hvor lenge det varer for deg håper jeg du finner måter å ivareta deg selv på mens det står på som verst. Unn deg det som kan unnes og vær god mot deg selv i måten du tenker om deg selv og morsrollen. det er strevsomt - og du greier å stå i det - vær stolt av det. 
Masse lykke til videre. 

Anonymkode: f411d...bf7

AnonymBruker
Skrevet
Zsjasmin skrev (7 minutter siden):

Det finnes kun et svar og det er samsoving. Har samsove fra dag 1 med begge mine og både meg og mini sover som en sten. Ta babyen opp i sengen din og få dere litt søvn ❤️

Du er klar over at samsoving ikke er anbefalt? Landsforening for uventet barnedød sier ikke at samsoving er trygt - men at dersom der skal foregå, skal det gjøres på trygge måter. Det er to forskjellige ting. Så det er ganske uansvarlig å anbefale samsoving. 

Anonymkode: 61c2b...679

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...