AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg har få minner om oldemor fordi hun ble dement ganske tidlig, men jeg er veldig interessert i fortiden hennes og fortiden til familien der hun kom fra, og har forsket mye på slekta på den siden. Jeg har også et veldig nært forhold til mormoren min, altså datteren til den aktuelle oldemoren, og hun er også veldig interessert i slekta på den siden, selv om hun vokste opp på samme plass som meg. Nå har jeg forelsket meg totalt i bunaden som hører til stedet oldemor kom fra. Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg bunadssøm, og har tenkt litt på å sy denne bunaden til meg selv, til tross for at jeg har en annen bunad fra før som jeg er veldig glad i. Ville da byttet på å bruke de to bunadene. Jeg er i utgangspunktet litt opptatt av å velge bunad basert på et sted man har tilknytning til, og lurer derfor på om min tilknytning er "sterk" nok til at det er innafor av meg å bruke denne bunaden? Jeg vet jo at jeg bare kan la være å bry meg også, men dette blir jo en bunad som kommer til å bli brukt, og man vil jo da naturligvis sikkert få noen spørsmål. Lurer derfor på hva folk flest mener om denne tilknytningen, så jeg spør her 😅 Anonymkode: 42d1f...32a 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Du har mer enn nok tilknytning når du har en oldemor derfra. Ikke noe å tenke på en gang, bare meld deg på kurs i bunadssøm. 👍 Anonymkode: 1c035...38f 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Synes dette er bra nok tilknytning ja Anonymkode: cd519...710 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Det kan du absolutt 🇳🇴 Anonymkode: 67fd4...2ae 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Jippii! Takk for svar, folkens! Anonymkode: 42d1f...32a 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Nei. Du har INGEN TILKNYTNING dette stedet. Anonymkode: 21bdd...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Du har INGEN TILKNYTNING dette stedet. Anonymkode: 21bdd...2e9 Utdyp hvorfor du mener det, og hva du mener er god nok tilknytning. Anonymkode: d825c...744 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Du har INGEN TILKNYTNING dette stedet. Anonymkode: 21bdd...2e9 Bunadspolitiet er på plass med tåregass. Anonymkode: dfc91...9b3 13
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Du kan helt fint velge bunad derfra. Kan jeg av nysgjerrighet spørre hvilken bunad det er snakk om? Anonymkode: bcbd5...00e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Jeg synes absolutt din tilknytning er sterk nok. Pluss i boka for å sy selv 😀 Anonymkode: 2095b...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Du har tilknytning. Du syr selv. Her blir bunadspolitiet fornøyd Anonymkode: 54659...24d 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 For min del hadde det blitt litt rart, og jeg skjønner ikke helt dere andre som skriver at TS har tilknytning til stedet. Det har hun jo ikke? Eneste tilknytningen er et vagt minne om en person du aldri kjente, pluss at du liker hvordan plagget ser ut. Det er litt som at en fjerdegenerasjons-innvandrer til USA kaller seg nordmann fordi oldefar kom fra norge for over 100 år siden. Litt rart. Men du får ikke noe hat fra meg altså, kjør på for all del, jeg bryr meg ikke så mye om andres klær. Men siden du spør om meningen min så sier jeg at det ville blitt feil for meg. Anonymkode: 55f2c...b49 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan helt fint velge bunad derfra. Kan jeg av nysgjerrighet spørre hvilken bunad det er snakk om? Anonymkode: bcbd5...00e Det er nordhordland, men har ikke bestemt meg helt for om det blir vinterbunaden eller festbunaden ennå. Anonymkode: 42d1f...32a
jukkapalme Skrevet 17. mai 2021 #16 Skrevet 17. mai 2021 Syns absolutt tilknytningen er sterk nok. Kjør på og gi blaffen i bunadspurken. For dem er ingenting bra nok uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #17 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): For min del hadde det blitt litt rart, og jeg skjønner ikke helt dere andre som skriver at TS har tilknytning til stedet. Det har hun jo ikke? Eneste tilknytningen er et vagt minne om en person du aldri kjente, pluss at du liker hvordan plagget ser ut. Det er litt som at en fjerdegenerasjons-innvandrer til USA kaller seg nordmann fordi oldefar kom fra norge for over 100 år siden. Litt rart. Men du får ikke noe hat fra meg altså, kjør på for all del, jeg bryr meg ikke så mye om andres klær. Men siden du spør om meningen min så sier jeg at det ville blitt feil for meg. Anonymkode: 55f2c...b49 Jeg er født og oppvokst i Bergen med foreldre fra Trondheim og Drammen. Besteforeldre er fra Lier og Kirkenes. Hvilken bunad velger jeg? Eller har jeg så liten «tilknytning» til noe sted som helst at jeg ikke har lov til å bruke bunad? Anonymkode: 5dbbd...905 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå