AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg har vokst i trange kår, det var såvidt vi hadde tøy på kroppen og mat på bordet. Så da jeg skulle konfirmeres var det ikke snakk om noen bunad. I fjor, 14 år etter konfirmasjonen tok jeg meg råd til en festdrakt, kjøpt på sparkjøp. For meg og mannen som sliter med å få endene til å møtes med boliglån, unger, og alt som hører med, var den dyr nok. Jeg tok på meg den i fjor, da vi var invitert på 17. mai brunch hos svigerforeldre. Da fikk jeg flere kommentarer på at den var ikke en "ekte festdrakt" og at festdrakter som blir solgt på sparkjøp og coop er et hån norsk bunadstradisjon. I år er vi invitert til mannens bror og hans kone. Resten av svigerfamilien kommer også. Jeg er usikker på om jeg skal ta på meg festdrakten min. Min mann sier at jeg bør ha den på og at jeg er fin i den. Jeg lurer på om jeg skal la vær, fordi jeg orker ikke kommentarer og "plage" svigermor og svigerinner med den. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: a09f7...2e1 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vokst i trange kår, det var såvidt vi hadde tøy på kroppen og mat på bordet. Så da jeg skulle konfirmeres var det ikke snakk om noen bunad. I fjor, 14 år etter konfirmasjonen tok jeg meg råd til en festdrakt, kjøpt på sparkjøp. For meg og mannen som sliter med å få endene til å møtes med boliglån, unger, og alt som hører med, var den dyr nok. Jeg tok på meg den i fjor, da vi var invitert på 17. mai brunch hos svigerforeldre. Da fikk jeg flere kommentarer på at den var ikke en "ekte festdrakt" og at festdrakter som blir solgt på sparkjøp og coop er et hån norsk bunadstradisjon. I år er vi invitert til mannens bror og hans kone. Resten av svigerfamilien kommer også. Jeg er usikker på om jeg skal ta på meg festdrakten min. Min mann sier at jeg bør ha den på og at jeg er fin i den. Jeg lurer på om jeg skal la vær, fordi jeg orker ikke kommentarer og "plage" svigermor og svigerinner med den. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: a09f7...2e1 Hvorfor ikke si at dere hadde dårlig råd i oppveksten, derfor betyr det mye for deg at du har fått muligheten til å kjøpe en festdrakt. At det ikke er fint å rakke ned på andre sånn. Anonymkode: b2a68...ace 144
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Hadde tatt den på og bedt dem holde kjeft. Om de ikke har mer folkeskikk og respekt for deg så drit i dem. Dra og feire med din egen kjernefamilie.
Populært innlegg Hmmmmmm Skrevet 16. mai 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 16. mai 2021 Selvfølgelig går du med festdrakten din. Sier de noe, så sier du bare at de kan kjøpe bunad til deg de om det er så viktig. 73
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 16. mai 2021 Bær den med STOLTHET❤️🇳🇴 Gratulerer med dagen🇳🇴 (På forskudd) Anonymkode: 92a91...7c0 99
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Dine svigerforeldre høres grusomme ut! Jeg tror jeg hadde droppet drakta, og kanskje hele feiringa. Håper mannen din har fortalt dem hvor utrolig slemme og uhøflige de er Anonymkode: 61543...386 23
ToveM Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Du skal ta på deg festdrakten, og ikke bry deg om hva andre sier. 44
Gjest Sprettballen Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Ta den på deg, og gå med hodet høyt hevet!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Jeg er forsåvidt enig med din svigermor og svigerinne, men jeg ville aldri sagt det til noen som har på seg en slik drakt. Anonymkode: 5296b...f07 38
visp Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Så slemme folk kan være! Jeg syns du skal gå med den og huske på at du aldri ville sagt noe lignende. Det er jo ganske drøyt. 11
ToveM Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er forsåvidt enig med din svigermor og svigerinne, men jeg ville aldri sagt det til noen som har på seg en slik drakt. Anonymkode: 5296b...f07 Hvorfor i alle dager skal en ikke kunne bruke en festdrakt? Eller er det bare for at den er kjøpt på spar kjøp? 33
GammelKaktus Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 Fy for noen drittfolk, man har da vett til å holde kjeft om man mener at festdrakt ikke er brukandes. 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 ToveM skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager skal en ikke kunne bruke en festdrakt? Eller er det bare for at den er kjøpt på spar kjøp? Dette er så utrolig tåpelig! Som at man ikke kan bruke vanlig veske om ikke det er designer! Bunader er sykt dyre, og mange har ikke råd om ikk man arver. Festdrakter er supre, og en respekt til tradisjonen selv om ikke det brukes samme penger. Vi må ikke bli så jævla amerikanske! Anonymkode: 05521...995 34
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 Hvis jeg var mannen din ville jeg kjøpt festdrakt til meg selv og troppet opp i familieselskap med strålende smil og en vakker staskledd familie. Anonymkode: 388d4...be8 24
Gjest Sprettballen Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 (endret) Det er litt rart å tenke på at for bare noen få tiår siden var bunad ansett for å være bondsk, "kjerring", og gammeldags, og nå blir man kritisert for ikke å bruke det. Endret 16. mai 2021 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 For en forkastelig gjeng. Forbered et rolig svar om at du etter en oppvekst i relativ fattigdom er svært stolt over å kunne kjøpe deg din egen festdrakt. Legg gjerne til at dagens bunader uansett er rekonstruerte drakter. Anonymkode: e6b16...80d 13
ToveM Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg var mannen din ville jeg kjøpt festdrakt til meg selv og troppet opp i familieselskap med strålende smil og en vakker staskledd familie. Anonymkode: 388d4...be8 Spar kjøp har vel festdrakt til menn også, så det var en god idé. 15
Gjest theTitanic Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 Syntes festdraktene er fine jeg. Og hva slags land bor vi i når vi har et "klespoliti"?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 Jeg ville brukt den med stolthet. Anonymkode: dc8ff...b7b 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå