Gjest arlen Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Hei Jeg flyttet til Norge i fjor og feirer i mårå min andre 17 mai feiring, jeg gleder meg mye! Siden jeg har ingen bunad skal jeg "bare" ha en fin kjole på meg i mårå. Men jeg vil veldig gjerne kjøpe en bunad i framtida en gang. Det er jo mulig, ikke sant? Jeg kjenner bare folk som har fått bunaden til konfirmasjonen, men jeg er jo allerede 23 år gammel Hva syns dere om innvandrer som har en bunad, er det greit, vanlig? Takk for svaret og med vennlig hilsen, Nicole
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Så fint! Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad! 😊 Anonymkode: 9bc61...e86 32
Gjest arlen Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Så fint! Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad! 😊 Anonymkode: 9bc61...e86 supert og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Hvis du har lyst på bunad, så kan du selvfølgelig kjøpe deg det. Anonymkode: b833f...aa7 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 3 minutter siden, arlen said: supert og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant? Ja, det er det vanligste Anonymkode: cff1b...f32 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 arlen skrev (1 minutt siden): supert og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant? Ja, eller man står fritt til å velge hva man vil 😜 jeg kjenner flere som bor i Oslo og har bunad fra Bergen fordi de har arvet den av familie der. Jeg bor i Oslo og har en bunad fra Trøndelag, fordi jeg har familie der. Men jeg har også familie i Tønsberg og kunne gått med den bunaden også. Og jeg kan gå med Oslo bunad, siden jeg er fra Oslo Anonymkode: 9bc61...e86 4
Oslodamen Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Det er helt supert, synes jeg 😊. Det er alltid hyggelig å se folk i bunad, uansett hvor de kommer fra i verden. De fleste har bunad fra området de bor i eller området der slekten kommer fra, men noen kjøper også en bestemt bunad bare fordi de synes den er finest. God 17. mai til deg 🇧🇻 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Er det som er det vanlige, ja. Eventuelt en annen kommune hvis du føler større tilknytning til den. Sjekk gjerne opp i betydningen bunaden har, for fargevalget kan gjerne ha hatt forskjellige betydninger. Altfor få kjenner til dette. Selv har jeg fått spørsmålet «Hvor kommer bunaden din fra» når vi begge går med forskjellige fargevariasjoner av samme bunad. Tradisjonelt sett kunne man gjerne vise f.eks hvilken gård man kommer fra, sivilstand, sosial status med påkledningen. Eller om man sørger. arlen skrev (Akkurat nå): supert og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant? Anonymkode: b744b...8e1 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad.
Gjest arlen Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, eller man står fritt til å velge hva man vil 😜 jeg kjenner flere som bor i Oslo og har bunad fra Bergen fordi de har arvet den av familie der. Jeg bor i Oslo og har en bunad fra Trøndelag, fordi jeg har familie der. Men jeg har også familie i Tønsberg og kunne gått med den bunaden også. Og jeg kan gå med Oslo bunad, siden jeg er fra Oslo Anonymkode: 9bc61...e86 tusen takk for svaret
Gjest arlen Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 7 minutter siden, Oslodamen said: Det er helt supert, synes jeg 😊. Det er alltid hyggelig å se folk i bunad, uansett hvor de kommer fra i verden. De fleste har bunad fra området de bor i eller området der slekten kommer fra, men noen kjøper også en bestemt bunad bare fordi de synes den er finest. God 17. mai til deg 🇧🇻 tusen takk og i lige så!!
minister-mio Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Det er mange som kjøper som voksne også, man må ikke få til konfirmasjonen. Man velger ofte en fra et sted man har tilknytning til så kommunen du bor i er et godt valg. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det som er det vanlige, ja. Eventuelt en annen kommune hvis du føler større tilknytning til den. Sjekk gjerne opp i betydningen bunaden har, for fargevalget kan gjerne ha hatt forskjellige betydninger. Altfor få kjenner til dette. Selv har jeg fått spørsmålet «Hvor kommer bunaden din fra» når vi begge går med forskjellige fargevariasjoner av samme bunad. Tradisjonelt sett kunne man gjerne vise f.eks hvilken gård man kommer fra, sivilstand, sosial status med påkledningen. Eller om man sørger. Anonymkode: b744b...8e1 Dette med fargevalg er nytt for meg! Prøvde søke det opp på Internett, men jeg finner ikke noe informasjon om det 😕 kan noen linke meg litt info på fargevalg og betydning på bunad? Anonymkode: 9bc61...e86
ToveM Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Finnes jo mange fine festdrakter også. Bare som et tips. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 Ja, kjøp bunad fra der du bor! Synes det er så fint å se folk i bunad, inkludert innvandrere. Tenker at innvandrerne er stolte av sin historie (så bruk gjerne ditt lands flagg på 17. mai, det har folk iallfall gjort i årevis i Stavanger og alle synes det er stor stas) og bunadbruken indikerer at du samtidig er glad i landet du kommer til. Og så vet du jo at noen i Norge er rasister, de vil si «Bare nordmenn kan gå i bunad». Ikke hør på dem! De er sneversynte idioter. Anonymkode: 29aab...8f7 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette med fargevalg er nytt for meg! Prøvde søke det opp på Internett, men jeg finner ikke noe informasjon om det 😕 kan noen linke meg litt info på fargevalg og betydning på bunad? Anonymkode: 9bc61...e86 Har du en Husfliden der du bor? De kan svare deg på mye du lurer på om bunad. Anonymkode: b833f...aa7 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 22 minutter siden, arlen said: Hei Jeg flyttet til Norge i fjor og feirer i mårå min andre 17 mai feiring, jeg gleder meg mye! Siden jeg har ingen bunad skal jeg "bare" ha en fin kjole på meg i mårå. Men jeg vil veldig gjerne kjøpe en bunad i framtida en gang. Det er jo mulig, ikke sant? Jeg kjenner bare folk som har fått bunaden til konfirmasjonen, men jeg er jo allerede 23 år gammel Hva syns dere om innvandrer som har en bunad, er det greit, vanlig? Takk for svaret og med vennlig hilsen, Nicole Det er fint å se innvandrere i bunad, synes jeg. Du skriver godt norsk til å ha bodd her så kort tid, forresten. Anonymkode: 7abd8...751 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Finn folkedrakt fra det stedet slekten din kommer fra. Det er det som er poenget med bunad. Anonymkode: 8715d...1a8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 Du må bruke bunaden akkurat slik du vil eller sammen med andre plagg. Anonymkode: 7d920...a1d 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 Synes det er kjempe fint om du ønsker å kjøpe deg bunad 🥰 Anonymkode: 398e0...762 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå