Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest arlen
Skrevet

Hei :)

Jeg flyttet til Norge i fjor og feirer i mårå min andre 17 mai feiring, jeg gleder meg mye! Siden jeg har ingen bunad skal jeg "bare" ha en fin kjole på meg i mårå. Men jeg vil veldig gjerne kjøpe en bunad i framtida en gang. Det er jo mulig, ikke sant? Jeg kjenner bare folk som har fått bunaden til konfirmasjonen, men jeg er jo allerede 23 år gammel ;)

Hva syns dere om innvandrer som har en bunad, er det greit, vanlig?

Takk for svaret og med vennlig hilsen,

Nicole

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint! Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad! 😊

Anonymkode: 9bc61...e86

• Liker 32
Gjest arlen
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så fint! Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad! 😊

supert :) og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lyst på bunad, så kan du selvfølgelig kjøpe deg det. :) 

Anonymkode: b833f...aa7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, arlen said:

supert :) og da er det jo vanlig å kjøpe bunaden fra kommunen man bor i, ikke sant?

Ja, det er det vanligste :) 

Anonymkode: cff1b...f32

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
arlen skrev (1 minutt siden):

Ja, eller man står fritt til å velge hva man vil 😜 jeg kjenner flere som bor i Oslo og har bunad fra Bergen fordi de har arvet den av familie der. Jeg bor i Oslo og har en bunad fra Trøndelag, fordi jeg har familie der. Men jeg har også familie i Tønsberg og kunne gått med den bunaden også. Og jeg kan gå med Oslo bunad, siden jeg er fra Oslo

• Liker 4
Skrevet

Det er helt supert, synes jeg 😊. Det er alltid hyggelig å se folk i bunad, uansett hvor de kommer fra i verden. De fleste har bunad fra området de bor i eller området der slekten kommer fra, men noen kjøper også en bestemt bunad bare fordi de synes den er finest.

God 17. mai til deg 🇧🇻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det som er det vanlige, ja. Eventuelt en annen kommune hvis du føler større tilknytning til den.

Sjekk gjerne opp i betydningen bunaden har, for fargevalget kan gjerne ha hatt forskjellige betydninger. Altfor få kjenner til dette. Selv har jeg fått spørsmålet «Hvor kommer bunaden din fra» når vi begge går med forskjellige fargevariasjoner av samme bunad. Tradisjonelt sett kunne man gjerne vise f.eks hvilken gård man kommer fra, sivilstand, sosial status med påkledningen. Eller om man sørger.

arlen skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: b744b...8e1

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Selvfølgelig kan du kjøpe deg bunad. :)

Gjest arlen
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, eller man står fritt til å velge hva man vil 😜 jeg kjenner flere som bor i Oslo og har bunad fra Bergen fordi de har arvet den av familie der. Jeg bor i Oslo og har en bunad fra Trøndelag, fordi jeg har familie der. Men jeg har også familie i Tønsberg og kunne gått med den bunaden også. Og jeg kan gå med Oslo bunad, siden jeg er fra Oslo

tusen takk for svaret :)

Gjest arlen
Skrevet
7 minutter siden, Oslodamen said:

Det er helt supert, synes jeg 😊. Det er alltid hyggelig å se folk i bunad, uansett hvor de kommer fra i verden. De fleste har bunad fra området de bor i eller området der slekten kommer fra, men noen kjøper også en bestemt bunad bare fordi de synes den er finest.

God 17. mai til deg 🇧🇻

tusen takk :) og i lige så!!

Skrevet

Det er mange som kjøper som voksne også, man må ikke få til konfirmasjonen. Man velger ofte en fra et sted man har tilknytning til så kommunen du bor i er et godt valg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det som er det vanlige, ja. Eventuelt en annen kommune hvis du føler større tilknytning til den.

Sjekk gjerne opp i betydningen bunaden har, for fargevalget kan gjerne ha hatt forskjellige betydninger. Altfor få kjenner til dette. Selv har jeg fått spørsmålet «Hvor kommer bunaden din fra» når vi begge går med forskjellige fargevariasjoner av samme bunad. Tradisjonelt sett kunne man gjerne vise f.eks hvilken gård man kommer fra, sivilstand, sosial status med påkledningen. Eller om man sørger.

Anonymkode: b744b...8e1

Dette med fargevalg er nytt for meg! Prøvde søke det opp på Internett, men jeg finner ikke noe informasjon om det 😕 kan noen linke meg litt info på fargevalg og betydning på bunad?

Skrevet

Finnes jo mange fine festdrakter også. Bare som et tips.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjøp bunad fra der du bor! Synes det er så fint å se folk i bunad, inkludert innvandrere. Tenker at innvandrerne er stolte av sin historie (så bruk gjerne ditt lands flagg på 17. mai, det har folk iallfall gjort i årevis i Stavanger og alle synes det er stor stas) og bunadbruken indikerer at du samtidig er glad i landet du kommer til. 

Og så vet du jo at noen i Norge er rasister, de vil si «Bare nordmenn kan gå i bunad». Ikke hør på dem! De er sneversynte idioter. 

Anonymkode: 29aab...8f7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med fargevalg er nytt for meg! Prøvde søke det opp på Internett, men jeg finner ikke noe informasjon om det 😕 kan noen linke meg litt info på fargevalg og betydning på bunad?

Har du en Husfliden der du bor? De kan svare deg på mye du lurer på om bunad. 

Anonymkode: b833f...aa7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, arlen said:

Hei :)

Jeg flyttet til Norge i fjor og feirer i mårå min andre 17 mai feiring, jeg gleder meg mye! Siden jeg har ingen bunad skal jeg "bare" ha en fin kjole på meg i mårå. Men jeg vil veldig gjerne kjøpe en bunad i framtida en gang. Det er jo mulig, ikke sant? Jeg kjenner bare folk som har fått bunaden til konfirmasjonen, men jeg er jo allerede 23 år gammel ;)

Hva syns dere om innvandrer som har en bunad, er det greit, vanlig?

Takk for svaret og med vennlig hilsen,

Nicole

Det er fint å se innvandrere i bunad, synes jeg.

Du skriver godt norsk til å ha bodd her så kort tid, forresten. :)

Anonymkode: 7abd8...751

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Finn folkedrakt fra det stedet slekten din kommer fra. Det er det som er poenget med bunad.

Anonymkode: 8715d...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Du må bruke bunaden akkurat slik du vil eller sammen med andre plagg.

ef29cd8d-d1e5-4754-b9ed-6772cdc9b4eb?fit

Anonymkode: 7d920...a1d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er kjempe fint om du ønsker å kjøpe deg bunad 🥰 

Anonymkode: 398e0...762

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...