AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Jeg har nettopp startet min egen bedrift, og har i starten måttet lånt penger fra meg selv til bedriften for å betale utgifter. Nå begynner endelig inntektene å komme inn, og jeg vil da tilbakebetale meg selv. Må jeg skatte på tilbakebetalingen? Må bedriften skatte på tilbakebetalingen? Eller må jeg ta ut utbytte av dette lånet og skatte? Er helt blank på dette styret med skatt, så regnskapsfører skal også skaffes ganske kjapt! Anonymkode: 15339...93c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Nei, et lån fra deg til bedriften er ikke noen annerledes enn et lån fra banken til en bedrift eller person. Evt. renter er skattepliktig inntekt for deg og fradragsberettiget kostnad for bedriften. Pass på å skriv låneavtale. Anonymkode: 0c399...19f
smilo Skrevet 17. mai 2021 #3 Skrevet 17. mai 2021 Dette burde du oppgitt i selvangivelsen både i bedriften og privat fra første dag, skrevet avtale og betalt renter. Men bedre sent enn aldri. Beregn renter til deg selv, og overfør samtidig som lånet tilbakebetales. Så skatter du av renteinntekter privat og får fradrag i bedriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå