Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd at fødselen starter (før termin) et annet sted enn der man bor? Hva skjedde? Dro du til det sykehuset du hadde plass på eller det nærmeste? 🤔

Hvem er det mest riktig å ringe? Sin fødeavdeling, eller ringer man til den nærmeste legevakt eller fødeavdeling? Blir man tatt inn om fødselen er i gang hvis man ringer nærmeste sykehus selv om det ikke er der man har fødeplass?

Hadde en styrtfødsel med førstemann og ikke sikkert jeg har tid til å knote for mye frem og tilbake skulle ting plutselig skje 😂 Om jeg bare er på dagsbesøk hos venninna mi 45 min unna meg er det andre sykehus som er nærmere enn det jeg har plass på 😬 Og vi har både nær familie (søsken og foreldre) og hytte ca 3-4 timer unna der vi bor nå, som vi gjerne overnatter hos/på ofte i helger, så begynte å tenke på hva scenarioet blir om ting skulle starte litt før termin (skal selvfølgelig holde meg nær hjemme nær termindato :)). 

Anonymkode: 3c948...457

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde med en venninne av meg. Hun ringte nærmeste sykehus, kom inn og fødte der. Dagen etterpå ble hun flyttet til «sitt» sykehus og ble der resten av oppholdet.

Anonymkode: 2cecb...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får selvsagt føde på nærmeste sykehus om det blir behov for det, så det er ikke noe å være bekymret for. 

Anonymkode: 08f1c...d00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo. I julen 2016 var jeg på besøk hos mine foreldre i Trondheim. 7 uker før termin. Fødte på St. Olavs og var på barselhotellet i 3 dager😊

Anonymkode: 29ca7...3a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror sånn sett ikke det er vanlig å «få plass» andre steder enn i Oslo? Jeg har født tre ganger i Bergen- aldri søkt om plass noe sted. De fleste byer/steder har jo bare ett sykehus, så det er ikke noe å søke om (de kan jo ikke si nei- kjør 4 timer til neste sykehus akkurat). Så man ringer vel bare nærmeste sykehus og spør om råd der tenker jeg. 

Anonymkode: 0e1de...ad3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde alltid med helsekortet hvis vi dro til andre byer på overnatting .

Anonymkode: c6dc8...2cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror sånn sett ikke det er vanlig å «få plass» andre steder enn i Oslo? Jeg har født tre ganger i Bergen- aldri søkt om plass noe sted. De fleste byer/steder har jo bare ett sykehus, så det er ikke noe å søke om (de kan jo ikke si nei- kjør 4 timer til neste sykehus akkurat). Så man ringer vel bare nærmeste sykehus og spør om råd der tenker jeg. 

Anonymkode: 0e1de...ad3

Jo, det er fritt sykehusvalg, så man velger fødeplass selv uansett, selv om det for meg ihvertfall er mest logisk å velge det aller nærmeste lokale sykehuset. :) Men kjenner til at flere i Bergensområdet velger å heller føde i Voss feks, eller som velger Arendal fremfor Kristiansand ol, selv om det er litt lengre vei. Jeg bor ikke i Oslo selv, men på Østlandet, og her er det jo relativt kort mellom sykehusene (ihvertfall i forhold til i Nord-Norge!). 

Tusen takk for alle svar, jeg også regner jo ikke med de sender bort en fødende og tenker selv at det er logisk å ringe til nærmeste, og tar uansett alltid med helsekort jeg også. Men samtidig er det beroligende å høre litt personlige erfaringer rundt det :) 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo. I julen 2016 var jeg på besøk hos mine foreldre i Trondheim. 7 uker før termin. Fødte på St. Olavs og var på barselhotellet i 3 dager😊

Anonymkode: 29ca7...3a8

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjedde med en venninne av meg. Hun ringte nærmeste sykehus, kom inn og fødte der. Dagen etterpå ble hun flyttet til «sitt» sykehus og ble der resten av oppholdet.

Anonymkode: 2cecb...aab

Takk for erfaringer! Håper det gikk bra med mor og barn selv om fødselen starta før tiden! Det virker altså å være litt ulik praksis, men kommer vel mest an på avstand om man blir flyttet :)

Er det noen som vet om det er noe klar rutine på om man uansett skal ringe til der man har fødeplass eller nærmeste sykehus? Skal huske å spørre jordmor neste gang, til nå har jeg jo bare fått beskjed om å ringe nr til den lokale føden om det er noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som fødte prematurt på campingferie på en annen kant av landet og en som fødte prematurt hjemme på juleferie hos sine foreldre i en annen by enn der hun bor. 

De ble ivaretatt på de sykehusene de fødte på frem til de kunne reise hjem. 

Anonymkode: 3701c...2da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det er fritt sykehusvalg, så man velger fødeplass selv uansett, selv om det for meg ihvertfall er mest logisk å velge det aller nærmeste lokale sykehuset. :) Men kjenner til at flere i Bergensområdet velger å heller føde i Voss feks, eller som velger Arendal fremfor Kristiansand ol, selv om det er litt lengre vei. Jeg bor ikke i Oslo selv, men på Østlandet, og her er det jo relativt kort mellom sykehusene (ihvertfall i forhold til i Nord-Norge!). 

Tusen takk for alle svar, jeg også regner jo ikke med de sender bort en fødende og tenker selv at det er logisk å ringe til nærmeste, og tar uansett alltid med helsekort jeg også. Men samtidig er det beroligende å høre litt personlige erfaringer rundt det :) 

Takk for erfaringer! Håper det gikk bra med mor og barn selv om fødselen starta før tiden! Det virker altså å være litt ulik praksis, men kommer vel mest an på avstand om man blir flyttet :)

Er det noen som vet om det er noe klar rutine på om man uansett skal ringe til der man har fødeplass eller nærmeste sykehus? Skal huske å spørre jordmor neste gang, til nå har jeg jo bare fått beskjed om å ringe nr til den lokale føden om det er noe :)

Dersom du tror fødsel er på gang, så ringer du nærmeste sykehus og forklarer situasjonen. 

Anonymkode: d4e4a...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...