AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Spesielt mor og bestemor. De ommøblerer og flytter på ting i leiligheten min om de ikke er fornøyd med hvordan jeg har det det der. Har også tatt ned gardinene mine og hengt opp noen andre. Ser også gjennom skuffer og skap så er ikke mulig å ha noe privat. Kan ikke kjøpe noe jeg ikke vil at de skal vite om, de finner de uansett. Og de ble veldig skuffs da jeg kjøpte meg ny sofa fordi de ikke hadde fått være med å bestemme. Jeg har sagt fra mange ganger men det hjelper ikke. At det er viktigst at jeg har det sånn jeg liker hjemme hos meg er vist ikke de enige i. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men vil ikke nekte dem å komme på besøk da de er nær familie. Flere som opplever dette? Hva gjør du da? Anonymkode: fbd58...9c3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Er dere pakistanske eller noe? Anonymkode: bb263...db4 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dere pakistanske eller noe? Anonymkode: bb263...db4 Nei. Anonymkode: fbd58...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Dette ehørtes veldig spesielt ut og synes de er utrolig frekke! Selvfølgelig har de ingenting med hvordan du møbleret hjemmet ditt, med mindre du ber dem om råd selvsagt. Det er også invaderende i ditt privatliv å rote i skuffene dine. Hvor gammel er du? Helt ærlig, om dette var meg hadde jeg skiftet lås på døra om de har egne nøkler, og sagt at de kun kan få komme på besøk om de klarer å holde seg unna både skuffer, skap og innredning. Dette er jo ditt hjem! Du får heller komme på besøk til dem inntil de forstår alvoret. Skjønner godt at det er vanskelig ettersom de er dine nærmeste, men noe må du gjøre for denne oppførselen er ikke greit. Og om du ikke får satt grensene nå vil det bli vanskeligere senere. Anonymkode: 6ada5...9d0 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Du må sette grenser nå. Hvis ikke blir du overkjørt for evig og alltid. Anonymkode: 39cd5...4bd 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Å jeg synes det er ille at mamma nekter å spørre om det passer før hun bare står på døra her. Håper dette bare er tull at ingen faktisk oppfører seg sånn. Anonymkode: 18da8...522 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Ei jeg kjenner, foreslo for sin mor å finne en bolig for psykisk utviklingshemmede til seg og utnevne moren til verge, "siden jeg tydeligvis ikke klarer meg på egenhånd". Det er nok likevel bedre å gjøre som en ab skriver her; skift lås på dørene, og nekt dem å komme inn før de klarer å respektere at det er du som bestemmer i ditt eget hjem. Og gi beskjed om noe sånt som "Jeg opplever å bli overkjørt når du forandrer på ting i hjemmet mitt uten å avklare det med meg først, og kikker i skuffer og skap. Slik oppførsel aksepterer jeg ikke, derfor tar jeg heller ikke imot besøk." Anonymkode: 337c0...1f8 11
Gjest WhisperingWind Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 Du ber dem sette ræven ned og være på besøk eller dra. Hadde klikket om noen tok seg sånne friheter og snoket i MITT hjem. Du lar dem overkjøre deg. Sett foten ned nå.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 Må vel snart klippe meg også siden de syns jeg har for langt hår... Anonymkode: fbd58...9c3 1
Duff Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må vel snart klippe meg også siden de syns jeg har for langt hår... Anonymkode: fbd58...9c3 Evt få seg litt søvn? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Duff skrev (Akkurat nå): Evt få seg litt søvn? Ja, trenger nok det nå. Anonymkode: fbd58...9c3
Hansehan Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 Hvor gammel er du? Her må du bare sette ned foten og forhindre at de får tilgang til hjemmet ditt. Har de nøkler? Skift lås. Si at de ikke får komme på besøk før de har vist at de respekterer at du bestemmer over ditt eget hjem. Og det er du som bestemmer når du føler at de har bevist akkurat det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Du må jo si nei tydelig, de har tydeligvis tungt for det. Hvis de begynner å flytte på møbler etter at du har sagt nei så må du enten fysisk stille deg i veien eller verbalt kaste dem ut av boligen din. Anonymkode: 5989f...725 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Jeg ville aldri i verden "orket" å ha noen sånne mennesker boende hos meg. Familie, eller ikke. Sett ned foten NÅ med en gang. Eller la denne gjengen holde på sånn mot deg til evig og alltid. Ditt valg. Begynner de å sutre og klage, så får du bare være 100 prosent ærlig mot dem. Anonymkode: d5e07...1c6 1
Elaine Marley Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Tråden er ryddet for reklame og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Når de begynner, så sier du at nå må du sette deg og være gjest, ellers må du gå. Du kan også prøve å vise dem hvor irriterende det er, ved å gjøre likedan i deres hjem. Bytt gardiner, flytt på møbler. Anonymkode: 1650c...e42 1
Drizzt Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 20.02): Spesielt mor og bestemor. De ommøblerer og flytter på ting i leiligheten min om de ikke er fornøyd med hvordan jeg har det det der. Har også tatt ned gardinene mine og hengt opp noen andre. Ser også gjennom skuffer og skap så er ikke mulig å ha noe privat. Kan ikke kjøpe noe jeg ikke vil at de skal vite om, de finner de uansett. Og de ble veldig skuffs da jeg kjøpte meg ny sofa fordi de ikke hadde fått være med å bestemme. Jeg har sagt fra mange ganger men det hjelper ikke. At det er viktigst at jeg har det sånn jeg liker hjemme hos meg er vist ikke de enige i. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men vil ikke nekte dem å komme på besøk da de er nær familie. Flere som opplever dette? Hva gjør du da? Anonymkode: fbd58...9c3 Hvis du velger å ha dem på besøk fordi de er nær familie, må du godta alt de gjør. Hvis du ikke vil at de overkjører deg, inviterer du dem ikke på besøk så ofte. Eller ikke i det hele tatt og dere møtes kun andre steder, ikke hjemme hos deg. Dessuten så er det på tide å sette klare grenser hva de kan gjøre og ikke kan gjøre og hvis de synes det er kjipt og dumt og de føler seg fornærmet, er det bare å ikke invitere dem mer. Det er du som tillater denne oppførselen av dine gjester, så det er du som må sette en stopper hvis du ikke vil at det fortsetter. Er det vanskelig på grunn av kulturen din hvor foreldrene og besteforeldrene dine bestemmer fortsatt alt i livet ditt selv om du bor for deg selv og er myndig? Det er enklere enn du skulle tro å klippe navlestrengen til din familie og sette klare grenser som de må respektere hvis de skal være en del av ditt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå