AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Har sett endel kommentarer tidligere på at barna blir bortskjemt om de får hjelp til å kjøpe bolig, så det bør man ikke finne på å gjøre. Men hva galt kan skje med barna om de ikke trenger å leve på nudler og knekkebrød for å ha råd til å ha egen bolig? Eller ikke trenger å bruke masse penger på å leie siden de ikke har nok egenkapital til å kjøpe, og derfor heller ikke får spart opp til egenkapital? Livserfaring er så mye, men er det å ha lite penger viktig for å «bli folk»? Er det bedre at vi sparer pengene (som vi har «til overs» nå), og at barna får pengene når vi dør/de arver, og de kanskje ikke «trenger» pengene. Eller er det best å hjelpe til med etablering når de trenger det? Hva vil dere gjøre, hvis dere har økonomi til det? Anonymkode: 3da6b...b5a 10
Gjest O.G. Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Har folk pengene til å gi alle sine unger leilighet/hus så for all del kjøp det til dem.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 De som kommenterer det negativt, er de som ikke har råd og dermed er bitter. Anonymkode: 56bb5...51c 22
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Har man ikke lært barna å stå på egne ben, og være fornuftige med økonomi, før de er voksne, er det uansett for sent. Så ser ikke helt hvorfor det skal være læring i å ikke hjelpe dem å komme inn på boligmarkedet. Selvfølgelig gitt at man har pengene. Det skal ikke gå på bekostning av at foreldrene koser seg maks på sine eldre dager. Anonymkode: 9e8f3...78e 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Hva om dere kjøper leiligheten og barnet betaler leie, dvs kjøper seg inn litt etter litt? Jeg tenker at det er greit å lære seg hva ting koster. Kjenner til voksne på ca 20 år som ble helt forskrekket når de fikk første strømregningen. Og at det var noe som het vann-og kloakkavgift. For ikke å snakke om rente... Anonymkode: 3ecc9...191 26
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Ikke kjøp leilighet til ungene, men la dem bo i den. Det erfin investering for å ha fleksibel økonomi når en går av med pensjon og har lyst til å reise, unne seg ekstra osv. De unge i dag trenger ikke økonomisk hjelp, at de kan bo gratis mens de studerer er bra nok. Anonymkode: c3c97...b56 3
SelmaV Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 Har man penger til å hjelpe barna inn på boligmarkedet så kjør på. Så lenge det ikke går utover ens egen livskvalitet da. Problemet med ungdom og unge voksne hvor foreldre hjelper dem mye økonomisk er at de ofte lever i en realitet som er litt ulik de fleste sin. Dette kan bety at de vokser opp uten å måtte tjene egne penger, de har ikke samme tidspresset på seg i hverdagen til å rekke over både studier og jobb, de har mer tid til fritidsaktiviteter og har mindre økonomiske bekymringer. Og det høres fantastisk ut, og jeg håper å kunne gjøre dette for mine barn når den tid kommer. Men jeg håper det ikke tar fra dem evnen til å se at andres situasjon er veldig annerledes enn deres, og har forståelse og empati for det. 9
Gjest O.G. Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De som kommenterer det negativt, er de som ikke har råd og dermed er bitter. Anonymkode: 56bb5...51c Folk trenger ikke å være bitter pga de er kritiske til å kjøpe hus til ungene.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva om dere kjøper leiligheten og barnet betaler leie, dvs kjøper seg inn litt etter litt? Jeg tenker at det er greit å lære seg hva ting koster. Kjenner til voksne på ca 20 år som ble helt forskrekket når de fikk første strømregningen. Og at det var noe som het vann-og kloakkavgift. For ikke å snakke om rente... Anonymkode: 3ecc9...191 Da har man sviktet lenge før barnet ble 20 år. Jeg var med å sette opp budsjett, se over ligningen og regninger, og få innsikt i familiens økonomi, lenge før jeg flyttet hjemmefra. Anonymkode: 9e8f3...78e 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Du bestemmer selv hva du bruker pengene dine på. Anonymkode: 6614d...e62 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Det er bare sjalu folk som tenker slik. I det barna er voksne så er det alt for sent å tenke at det er nå vi skal jobbe for å ikke gjøre de bortskjemte. Det er noe de er eller ikke er som følge av oppdragelsen du har gitt de hele barndommen, ikke noe de BLIR i voksen alder av å få hjelp til leilighet eller ikke. Da kan man si det samme om. 50 åringer som arver. Anonymkode: 3b062...80d 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 O.G. skrev (16 minutter siden): Folk trenger ikke å være bitter pga de er kritiske til å kjøpe hus til ungene. Misunnelse. Anonymkode: 56bb5...51c 1
Gjest O.G. Skrevet 16. mai 2021 #13 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Misunnelse. Anonymkode: 56bb5...51c De trenger ikke å være misunnelige heller, ei heller avensjuk.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #14 Skrevet 16. mai 2021 Har ingen mulighet til å kjøpe til barna, men kan bidra til egenkapital. Har spart i BSU for alle tre i mange år nå. De er snart unge voksne og de har sommerjobber og helgejobber og de sparer også selv nå. Har også spart en liten sum hver måned fra de ble født, og den begynner å bli fin. Den får de på 30 årsdagen, har jeg tenkt. Ingen vet om den Anonymkode: 99f1f...ff4 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #15 Skrevet 16. mai 2021 O.G. skrev (2 minutter siden): Folk trenger ikke å være bitter pga de er kritiske til å kjøpe hus til ungene. Nei, men er det ikke litt rart at folk kommenterer negativt på det uten å kjenne foreldrene, barna eller situasjonen generelt? Selvfølgelig er det barn som ikke har peiling på økonomi fordi foreldrene betaler alt alltid, men det gjelder ikke de fleste. Og du har gjort ganske mye "galt" hvis barnet ditt ikke aner noe om økonomi da de er så voksne at de skal på boligmarkedet. Jeg tror det er en del som svarer negativt fordi de er bitre på at andre får hjelp eller at de ikke kan hjelpe barna sine selv. Anonymkode: c8d00...732 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #16 Skrevet 16. mai 2021 Selvfølgelig er det smart å hjelpe barna inn på boligmarkedet om man kan. Det er blitt utrolig vanskelig for de unge i dag, selv har jeg ingen mulighet til å hjelpe min sønn. Det første jeg hadde gjort om jeg vant i lotto, var å kjøpe en leilighet til ham ❤️. Husleie er bortkastede penger. Eventuelt kan dere eie leiligheten og la barna overta etterhvert. Anonymkode: c7883...f88 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #17 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ingen mulighet til å kjøpe til barna, men kan bidra til egenkapital. Har spart i BSU for alle tre i mange år nå. De er snart unge voksne og de har sommerjobber og helgejobber og de sparer også selv nå. Har også spart en liten sum hver måned fra de ble født, og den begynner å bli fin. Den får de på 30 årsdagen, har jeg tenkt. Ingen vet om den Anonymkode: 99f1f...ff4 Ikke gjør det. Barna mister skattefordelen, og taper 5500 i året. Anonymkode: 9e8f3...78e 10
Gjest laPistola Skrevet 16. mai 2021 #18 Skrevet 16. mai 2021 Hjelp dem nå når de trenger det, hvis du har penger « til overs». Boligmarkedet nå er helt grusomt for unge som skal etablere seg, og la de leie seg i hjel imens prisene øker er dårlig investering. Vær glad for at du er blant de som har mulighet til og hjelpe, barna blir ikke bortskjemte av det alene.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #19 Skrevet 16. mai 2021 Ingenting galt i å kjøpe bolig til barna hvis man har lært dem å være fornuftige med penger gjennom oppveksten. Problemet er vel når barna er vandt til å få det de vil og er vandt til at ting bare ordner seg. Her regner vi kanskje ikke med å kunne kjøpe bolig til barnet, men i hvert fall å bidra med noen hundretusen i EK. Vi kommer allikevel til å lære barnet å bli fornuftig med penger fra tidlig alder. Anonymkode: 5b14a...626 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #20 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har man ikke lært barna å stå på egne ben, og være fornuftige med økonomi, før de er voksne, er det uansett for sent. Så ser ikke helt hvorfor det skal være læring i å ikke hjelpe dem å komme inn på boligmarkedet. Selvfølgelig gitt at man har pengene. Det skal ikke gå på bekostning av at foreldrene koser seg maks på sine eldre dager. Anonymkode: 9e8f3...78e TS her. De er fornuftige økonomisk, og har bla satt konfirmasjonspengene i fond for å spare til «voksenlivet» som de sier. Eldste har satt opp regnskap på hvor mye det koster og bo med alle utgiftene det drar med seg igjennom ett år, og selv uten husleie/lån ser hen at det kan ta år etter utdannelse før hen har råd til egen bolig. Og da klarer ikke jeg helt å argumentere (for meg selv) at de ikke skal få hjelp på veien, når vi har økonomi til det. Og vi planlegger å kose oss maks på våre eldre dager også ja, hvis vi er heldige med god helse og liv til da Anonymkode: 3da6b...b5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå