AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Vi fikk ny nabo i tomannsboligen vår for ca 1 mnd siden. De sitter ute og røyker nærmest konstant. Jeg er ikke allergisk eller noe, men dette blir bare fryktelig ubehagelig. Av den grunn vil jeg sette opp et partytelt med vegger mot deres del av huset, slik at også jeg kan sitte ute, uten å puste inn dårlig luft konstant. Da vi begynte å sette det opp, kom naboen og klaget over at vi tar litt av utsikten deres, med dette teltet. Usikker på hvor mye hensyn jeg skal ta, for røyken klarer ikke jeg å sitte i utover sommeren. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: efd00...f01
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Vi fikk ny nabo i tomannsboligen vår for ca 1 mnd siden. De sitter ute og røyker nærmest konstant. Jeg er ikke allergisk eller noe, men dette blir bare fryktelig ubehagelig. Av den grunn vil jeg sette opp et partytelt med vegger mot deres del av huset, slik at også jeg kan sitte ute, uten å puste inn dårlig luft konstant. Da vi begynte å sette det opp, kom naboen og klaget over at vi tar litt av utsikten deres, med dette teltet. Usikker på hvor mye hensyn jeg skal ta, for røyken klarer ikke jeg å sitte i utover sommeren. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: efd00...f01 Fortell om grunnen til at du setter det opp. Og det er lov å smøre på litt, si at du faktisk reagerer på røyken Ulempe mot en ulempe. Anonymkode: 23c0f...1f8 16
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #3 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fortell om grunnen til at du setter det opp. Og det er lov å smøre på litt, si at du faktisk reagerer på røyken Ulempe mot en ulempe. Anonymkode: 23c0f...1f8 Ja, de må jo få lov å røyke på egen terrasse, men de bør også forstå at naboer reagerer og vil unngå lukten. TS Anonymkode: efd00...f01 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Det må naboen nesten bare finne seg i, om de ikke klarer finne seg et annet sted for å røyke, Anonymkode: ad41e...741 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Er det ikke bedre å snakke med dem først, spør om de kan røyke litt lenger unna? De vet sannsynligvis ikke at dette er plagsomt for dere. Anonymkode: 39637...c98 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 loveli skrev (3 timer siden): Vil bare si at jeg føler med deg TS. Takk. Er litt frustrert. TS Anonymkode: efd00...f01
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #8 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må naboen nesten bare finne seg i, om de ikke klarer finne seg et annet sted for å røyke, Anonymkode: ad41e...741 Å bli fratatt utsikten fordi de røyker er ikke riktig, og heller ikke noe de må finne seg i. Jeg er forøvrig enig med ts, takler ikke røyklukt selv, men den eneste, og riktige, løsningen er å snakke med naboene, fortelle at det er sjenerende og prøve å finne ut av det sammen. Da opprettholder man hvertfall et godt naboskap. Anonymkode: 5c599...c64 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #9 Skrevet 16. mai 2021 Ta det opp på en hyggelig måte med naboen, så kanskje dere finner en løsning sammen. Naboen kan feks røyke på andre siden av huset, trekke seg litt unna etc. Ikke gjør som vår nabo som kjeftet over veggen, la oss begge for har, og nekter å hilse på oss den dag i dag, selv om mannen min har sluttet å røyke. De fleste jeg kjenner som røyker prøver å slutte, men det er ikke så lett for alle. Anonymkode: 7f61b...2ac
GammelKaktus Skrevet 16. mai 2021 #10 Skrevet 16. mai 2021 Jeg hadde bare sagt det som det var at du ikke klarer røykelukta og vil ha teltet som skjerming. Skjønner de og som vil sitte i sin egen hage og ta seg en blås mens de nyter utsikten. Men de har rett til å sitte å røyke i sin egen hage og du har rett til å få opp et telt. Kanskje dere kan komme til et kompromiss. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #11 Skrevet 16. mai 2021 Sette opp en levegg i klart glass eller annet gjennomsiktig som ikke hindrer naboens utsikt? Anonymkode: ff769...112 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #12 Skrevet 16. mai 2021 Altså, hvis jeg hadde vært naboen din hadde jeg hatt full forståelse for grunnen. Selv røyker jeg utendørs for å skåne barna mine for min røyk. Vi har enebolig og ikke naboer tett på, men hadde vi hatt det, og de hadde sagt at teltet var pga min røyking hadde jeg fullt godtatt å miste noe av min utsikt. Si det som det er. De fleste røyker forstår at andre som ikke røyker ikke vil ha dette nært på hele tiden hvis man sier det på en hyggelig måte, de har sikkert ikke tenkt over det at røyken kan plage deg. Anonymkode: f41b3...a40 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #13 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å bli fratatt utsikten fordi de røyker er ikke riktig, og heller ikke noe de må finne seg i. Jeg er forøvrig enig med ts, takler ikke røyklukt selv, men den eneste, og riktige, løsningen er å snakke med naboene, fortelle at det er sjenerende og prøve å finne ut av det sammen. Da opprettholder man hvertfall et godt naboskap. Anonymkode: 5c599...c64 Eh, jo. Utsikt er ingen rettighet man har krav på, men å sette opp telt i hagen sin har man faktisk rett til i lys av eiendomsretten. Anonymkode: 7749e...135 7
Hmmmmmm Skrevet 17. mai 2021 #14 Skrevet 17. mai 2021 Si at du egentlig ikke hadde hatt behov for å sette opp telte. Men for at du skal kunne bruke uteplassen din du også, så må du ha opp telte pga røyklukta som blåses bort til deg. Kanskje de selv sier at de da vil røyke en annen plass 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #15 Skrevet 17. mai 2021 Her fikk du jo en kjempemulighet til å ta opp røykingen dems uten å være vanskelig. Du valgte å være løsningsorientert fremfor å klage, og så fikk du sjansen til å ta det opp med dem servert på et fat. Da forsyner du deg, du sier ikke nei takk. Anonymkode: 2ca61...12f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå