Gå til innhold

Slutte med teflonpanner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste denne i går

https://www.theguardian.com/environment/2021/may/13/pfas-forever-chemicals-breast-milk-us-study

og bestemte meg for å slutte med teflonpanner etc, med mindre det er noen andre bestemmelser for teflon i Norge som gjør at disse stoffene ikke finnes i kjøkkenredskaper her?

Jeg ønsker å spørre hva jeg burde kjøpe av panner og gryter? Jeg har bare teflonpanner, og nesten alle grytene mine har teflon også. 

Hvilke gryter og panner bruker dere som ikke er teflon/non-stick?

Anonymkode: 83efd...2f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Le creuset jerngryter og jernpanner som er emaljert både inni og utenpå.

Anonymkode: 1620c...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gryter er stainless steel, stekepanner er jernpanner. Altså skikkelig jernstekepanner, ikke de med noe belegg. Om du er flink til å vaske riktig å ha på olje, pluss varme med olje noen ganger så blir det non stick. Lagde senest i dag morges tynne pannekaker i jernstekepanne uten at noe satt fast.

Har ikke brukt teflon på år.

Anonymkode: 57643...6b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker keramiske panner. PFAS er en gruppe kjemikalier, og noen få av de er ikke lenger tillatt i teflonpanner - mens andre fortsatt brukes. Det er lurt å bytte de ut, men vær obs på at du kommer til å måtte justere både steketemperatur og oljemengde for å bli fornøyd med de keramiske.

Anonymkode: 9091c...95b

AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke i seg jern også når man bruker jernpanner, eller var det bare i gamle dager? 

Anonymkode: 2f012...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har noen tips til merker som har keramikk, rustfritt stål eller jerngryter som ikke koster skjorta, men som er gode? Hilsen hun som vil ha i pose og sekk😂

Anonymkode: 83efd...2f0

AnonymBruker
Skrevet

DeBuyer karbonstålpanner er helt fantastiske.

Anonymkode: 0d896...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

alt er jern, stål og messing. bruker ikke teflon lenger.

Anonymkode: 92382...021

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 15.44):

Får man ikke i seg jern også når man bruker jernpanner, eller var det bare i gamle dager? 

Anonymkode: 2f012...9fd

Stemmer det. Så hvis man har jernmangel, så er det flott å bruke jernpanner. Har man for mye jern, så bør man velge noe annet.

Anonymkode: 72a5e...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...