Anonym-bruker Skrevet 16. mai 2021 #1 Skrevet 16. mai 2021 Hadde besøk av en venn som var forkjølet. Vedkommende er vaksinert for en måneds tid siden med 1 dose. Kan personen likevel være smittet? Det sies jo man er 86% når man har fått 1 dose?
Lilu Skrevet 16. mai 2021 #2 Skrevet 16. mai 2021 Ja. Men de slipper likevel karantene siden de er vaksinerte. Ihvertfall i vår kommune. I prinsippet kan de vaksinerte fritt gå rundt og smitte andre uten konsekvenser 1
Anonym-bruker Skrevet 16. mai 2021 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2021 Lilu skrev (25 minutter siden): Ja. Men de slipper likevel karantene siden de er vaksinerte. Ihvertfall i vår kommune. I prinsippet kan de vaksinerte fritt gå rundt og smitte andre uten konsekvenser Skjønner. Men de er kanskje ikke regnet som så smittsomme siden de slipper karantene? Blir så usikker av alle disse bestemmelsene
Lilu Skrevet 16. mai 2021 #4 Skrevet 16. mai 2021 Anonym-bruker skrev (12 minutter siden): Skjønner. Men de er kanskje ikke regnet som så smittsomme siden de slipper karantene? Blir så usikker av alle disse bestemmelsene De kan bli smittet og smitte andre. Jeg er i karantene nå siden jeg er nærkontakt med en fullvaksinert som fik påvist covid. Min venninde som også var nærkontakt med denne personen slipper karantene siden hun er (halv)vaksinert .
Enda en tulling Skrevet 16. mai 2021 #5 Skrevet 16. mai 2021 Lilu skrev (3 timer siden): De kan bli smittet og smitte andre. Jeg er i karantene nå siden jeg er nærkontakt med en fullvaksinert som fik påvist covid. Min venninde som også var nærkontakt med denne personen slipper karantene siden hun er (halv)vaksinert . Ja, det gir jo mening. De går tydeligvis ut fra at vaksinerte kan spre emitte, siden nærkontaktene deres må i karantane. Men kilden til denne smitten, altså den vaksinerte, må ikke i karantene. Så altså, smitte er helt greit, så lenge den spres av vaksinerte. Spres den av uvaksinerte derimot, er det krise. Ok. 2
zemer Skrevet 16. mai 2021 #6 Skrevet 16. mai 2021 Enda en tulling skrev (47 minutter siden): Ja, det gir jo mening. De går tydeligvis ut fra at vaksinerte kan spre emitte, siden nærkontaktene deres må i karantane. Men kilden til denne smitten, altså den vaksinerte, må ikke i karantene. Så altså, smitte er helt greit, så lenge den spres av vaksinerte. Spres den av uvaksinerte derimot, er det krise. Ok. Ja skjønn det den som kan! 1
kvinne35+ Skrevet 16. mai 2021 #7 Skrevet 16. mai 2021 (endret) Lilu skrev (5 timer siden): Ja. Men de slipper likevel karantene siden de er vaksinerte. Ihvertfall i vår kommune. I prinsippet kan de vaksinerte fritt gå rundt og smitte andre uten konsekvenser Ja jeg synes det er litt ubehagelig jeg. Fikk beskjed at ventekarantene det skulle ikke jeg ha etter at jeg kom tilbake fra to dagers ventekarantene som husstandsmedlem til nærkontakt av en bekreftet smittet. (ansatt i sykehjem) Endret 16. mai 2021 av kvinne35+
Gjest Lawyam Skrevet 17. mai 2021 #8 Skrevet 17. mai 2021 (endret) zemer skrev (4 timer siden): Ja skjønn det den som kan! Enda en tulling skrev (5 timer siden): Ja, det gir jo mening. De går tydeligvis ut fra at vaksinerte kan spre emitte, siden nærkontaktene deres må i karantane. Men kilden til denne smitten, altså den vaksinerte, må ikke i karantene. Så altså, smitte er helt greit, så lenge den spres av vaksinerte. Spres den av uvaksinerte derimot, er det krise. Ok. Hvor vanskelig er det å skjønne at vi vaksinerer oss for å ikke bli alvorlig syke. Det er vel soleklart at det er årsaken til at det er årsaken til å vaksinere seg. Greit at uvaksinerte blir smiita men ikke vaksinerte; hva slags argumentasjon er det? Det er vel ikje greit at noen blir smitta og deretter som følge av det blir alvorlig syke. Det er jo derfor at tiltak er og kom og derfor det hastet å få folk vaksinert så flest mulig er beskyttet i størst mulig grad.Nåf du argumenterer så mye mot vaksiner og tiltak. Når du ikke vaksinerer deg tar du en risiko både for deg selv og andre ved å bli syk og spre. Advarer du folk mot betyr det bare at du ikke vil NOEN skal være beskyttet. Dere jobber sannelig hardt for at pandemien skal fortsette og tiltak skal fortsette. Er det fordi du bare har behov for å skrike? At noen hører på deg. Da kan du kanskje la være å presentere deg som enda en tulling og konsentrere deg om å ikke bare snakke tull. Hvert år vaksinerer mange tusen seg mot influensa? De som ikke vaksinerer seg blir jo smitta da og. Forstod du ikke det heller? Endret 17. mai 2021 av Lawyam
Snowbrigade Skrevet 17. mai 2021 #9 Skrevet 17. mai 2021 Enda en tulling skrev (5 timer siden): Ja, det gir jo mening. De går tydeligvis ut fra at vaksinerte kan spre emitte, siden nærkontaktene deres må i karantane. Men kilden til denne smitten, altså den vaksinerte, må ikke i karantene. Så altså, smitte er helt greit, så lenge den spres av vaksinerte. Spres den av uvaksinerte derimot, er det krise. Ok. Dette stemmer jo ikke. Er man fullvaksinert har man (utfra foreløpige studier) 90 % mindre sjans for å bli smittet. Altså er det mulig å bli smittet, men mye mindre sjanse. En person som har påvist covid settes åpenbart i isolasjon, uansett om personen er vaksinert eller ikke. Brukeren du svarte påsto heller ikke noe annet. Dette er fordi man ikke vet nok om hvor mye evnt smittefare er redusert for vaksinerte, når de først er blitt smittet. Men med mindre man mistenker en ny mutasjon, så vil andre vaksinerte fortsatt ha 90 % lavere sjanse for å bli smittet enn andre nærkontakter. En halvvaksinert har ikke helt så god beskyttelse, men ganske grei, så det regnes kanskje som nok. Vi setter jo bare nærkontakter i karantene, ikke alle i samme boligblokk selv om de bruker samme heis osv. En nærkontakt som er vaksinert har ikke nødvendigvis større sjanse for å bli smittet enn andre som har vært i nærheten, men ikke er nærkontakter. 2
Imsdalen Skrevet 17. mai 2021 #10 Skrevet 17. mai 2021 Målet med vaksinen har aldri vært å stoppe spredning, men å redusere antall innleggelser. Vaksinerte kan fortsatt bli smittet og bli syke, men vaksine reduserer risikoen for alvorlig sykdom. Vaksinerte kan også være friske smittebærere og smitte andre, men risikoen for å smitte mellom vaksinerte er veldig liten. Er man uvaksinert, og dermed ubeskyttet, kan man naturligvis bli smittet av en som er vaksinert. 1
zemer Skrevet 17. mai 2021 #11 Skrevet 17. mai 2021 Imsdalen skrev (11 minutter siden): Målet med vaksinen har aldri vært å stoppe spredning, men å redusere antall innleggelser. Vaksinerte kan fortsatt bli smittet og bli syke, men vaksine reduserer risikoen for alvorlig sykdom. Vaksinerte kan også være friske smittebærere og smitte andre, men risikoen for å smitte mellom vaksinerte er veldig liten. Er man uvaksinert, og dermed ubeskyttet, kan man naturligvis bli smittet av en som er vaksinert. Da burde de vel innføre test i tillegg til vaksine?
Chiubi Skrevet 17. mai 2021 #12 Skrevet 17. mai 2021 Det er fullt mulig å være forkjølet uten å være smittet med Corona. Forkjølelse kan som kjent være smittsomt. Har vedkommende testet seg?
Anbefalte innlegg